Marketing06.10.2015

De winkel van de toekomst


Hoe zouden winkels er over een paar jaar uitzien?

Zo’n tien jaar geleden ging je in het weekend of op een koopavond naar de stad om dan eens flink te shoppen. Wie gewoon overdag werkte kon dan soms best flink balen, want het was op die tijdstippen altijd onwijs druk in de stad. Zeker de zaterdagmiddag en de koopavond, het was bijna niet te doen. En toen kwam de recessie, ongeveer tegelijk met de komst van online shops. In iedere stad zag je winkels sluiten die het hoofd simpelweg niet meer boven water konden houden. De klanten in de fysieke winkels bleven weg en zij die wel in de winkel kwamen hadden minder te besteden. Online was de uitkomst voor die drukke zaterdagen en koopavonden. Het veroorzaakte leegstand in winkelcentra, maar tegelijkertijd kregen postbodes het super druk met het bezorgen van pakketten.

Tegenwoordig kunnen we zo ongeveer álles online kopen, zelfs de dagelijkse boodschappen. Vorige week nog, opende online supermarkt Picnic, die online de laagste prijs belooft en je boodschappen ook nog gratis komt thuisbrengen. Maar laten we eens in de toekomst kijken, hoe zien winkels er over een paar jaar uit? Samen met Jason Miller, Chief Strategist of Commerce bij Akamai Technologies, keek ik in de glazen bol naar de winkel van de toekomst. Het gaat veel verder dan iPads in een winkel waar je in de online shop items kunt bestellen die in de winkel niet op voorraad zijn.

Een winkel uit het heden. Foto: tang90246 \/ Fotolia.com.
Een winkel uit het heden. Foto: tang90246 / Fotolia.com.

De belangrijkste invloed op de winkel van de toekomst komt vanuit de hoek van de mobiele telefoon, waarin near field communication (nfc) en virtual reality een rol spelen. We leven in 2015 in een visual mobile world en dat zal in de nabije toekomst niet anders zijn. We willen overal verbonden zijn, met vrienden, familie, de merken die we leuk vinden en restaurants waar we graag gaan eten. Ik kan het je het beste laten zien aan de hand van een aantal voorbeelden, het zijn allemaal nog tests, maar ze laten wel zien waar het in de toekomst naartoe gaat.

Macy’s Go

Grote warenhuizen zijn een uitkomst voor wie geen zin heeft om tientallen winkels af te moeten struinen naar een goede spijkerbroek. Een hoop merken onder één dak is handig, het is waarom de Bijenkorf en Macy’s zo succesvol zijn. Stel je eens voor dat je een groot warenhuis binnen stapt waar van ieder kledingstuk slechts één item getoond wordt. Met een app kun je het label scannen om te zien in welke maten of andere kleuren het beschikbaar is. Wil je het passen, dan klik je de juiste maat aan en binnen 30 seconden hangt het kledingstuk te wachten in een paskamer die aan jou is toegewezen. Macy’s test dit concept as we speak met de Macy’s Go app.

Zo’n app kan ook dienen als personal shopping assistent, door je items te laten zien die erbij passen. Je hoeft daar dus niet meer de hele winkel voor door. Blijkt die ene broek toch te strak, dan klik je in de app – terwijl je dus nog steeds in je pashokje staat – een andere maat aan, die in jouw paskamer weer binnen 30 seconden wordt afgeleverd. De tijd van in een te kleine broek op je sokken de winkel door om een andere maat te zoeken is dus voorbij.

Het maakt winkels niet alleen overzichtelijker, je ziet van ieder kledingstuk slechts een exemplaar waardoor het rustiger winkelt (de rest hangt in het magazijn), maar ook voor de winkels zelf heeft het voordelen zoals besparing op personeelskosten en ruimte. De mogelijkheden die je als retailer hebt om klanten via de app aanbiedingen te doen, plus de upsell-mogelijkheden, zijn natuurlijk oneindig.

Meer voorbeelden

Dit verhaal van Macy’s is natuurlijk één voorbeeld, en zo zijn er nog meer. Een app als Voucher Cloud doet op basis van nfc aanbiedingen via push-berichten op je smartphone zodra je een winkel voorbij loopt. Ford wil potentiële kopers van een nieuwe auto de ultieme ervaring bieden, waar ze zich op dat moment ook verbinden. Het bedrijf doet dat met virtual reality en een Google Cardboard. In de online shop stellen ze hun ultieme auto samen, qua kleur en type, en krijgen via e-mail een link waar ze met Google Cardboard hun auto kunnen bekijken. Een virtuele testrit dus.

Een fietsenwinkel in de Verenigde Staten maakt gebruik van eyeQ, waar op basis van gezichtsherkenning en A/B-tests wordt geprobeerd zo persoonlijk mogelijk aanbiedingen te doen. Deze video laat zien hoe dat werkt.

En zo zijn er nog een hoop voorbeelden. Uiteindelijk draait het in de winkel van de toekomst om de ultieme klantervaring, het maakt niet zozeer uit of dat nu online of offline is. Beide processen moeten geoptimaliseerd worden, je moet uniek blijven en een snelle en een klantvriendelijke shop-ervaring bieden.

Macy`s Go
Macy`s Go

Waar een bedrijf als Akamai retailers offline en online kan ondersteunen zich klaar te maken voor de toekomst, is op gebied van content delivery: het aanbieden van een super snelle website, die foto’s direct inlaadt en die bestand is tegen hoge pieken in bezoek zoals tijdens de uitverkoop. Zeker wanneer een dergelijk concept als de Macy’s Go app straks in meer winkels werkelijkheid wordt. Een goede WiFi-verbinding in de winkel en een super snelle website met bijbehorende app zijn onmisbaar voor de ultieme winkel van de toekomst. En de mogelijkheden van het aanbieden van een ultieme klantervaring zijn onbegrensd, dat hebben innovaties de afgelopen tien jaar wel bewezen.

Foto credits: Show-Shot-Foto / Fotolia.com.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Verder lezen over Retail

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

De detailhandel bevindt zich op een kritiek punt waar consumenten een kloof ervaren tussen hun winkelverwachtingen en de werkelijkheid in winkels. Terwijl de retailsector blijft evolueren, staat de industrie voor uitdagi...

Marketing01.02.2024

​Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

Voorafgaand aan NRF 2024, wereldwijd een van de grootste evenementen als het gaat om retail, onthulde Google Cloud alvast een aantal nieuwe AI- en generatieve AI-technologieën. Ontwikkeld om retailers te ondersteunen bi...

Online19.01.2024

Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

4 handige tips voor het opzetten van een webshop

Het opzetten van een webshop is een uitstekende manier om een breed scala aan klanten te bereiken. Of je nu een nieuwkomer bent in de e-commercewereld of je bestaande bedrijf online wilt uitbreiden, hier zijn vier handig...

Online17.08.2023

4 handige tips voor het opzetten van een webshop