Uitdagingen voor online retailers in december

Uitdagingen voor online retailers in december

Vorig artikel Volgend artikel

Het gemak waarmee we anno 2015 online shoppen staat inmiddels bijna gelijk aan iets kopen in een fysieke winkel. Het gaat snel en eenvoudig en het lijkt ook vaak helemaal veilig om online te shoppen. We denken er niets eens meer écht bij na. De stijgende trend van online shoppen is een groot voordeel voor online retailers, die hun omzetten alleen maar zien toenemen, zeker in de drukke decembermaand. Over het hele jaar 2013 genomen werd er een kleine 11 miljard euro online uitgegeven, in 2014 steeg de omzet uit online verkopen naar net geen 14 miljard euro. Ik hoef niet uit te leggen dat de verwachting is dat dat in 2015 nóg verder gaat stijgen (er wordt al gesproken over meer dan 16 miljard). De absolute piek wat betreft online aankopen ligt ieder jaar in de maand december, rondom de feestdagen. Om even aan te geven hoe druk het vorig jaar was met online bestellingen in december: PostNL bezorgde op 2 december 2014 maar liefst 1 miljoen pakketten. Eén miljoen op één dag dus!

Als online retailer staat je dus voor komende decembermaand een flinke klus te wachten: je website moet goed vindbaar zijn, online shoppers willen een supersnelle website waar ze direct kunnen vinden wat ze zoeken én het moet veilig zijn om in jouw online shop iets te kopen. Gelukkig ben je nu nog ruim om tijd om je voor te bereiden op de aankomende piek. Jason Miller, Chief Strategist of Commerce bij Akamai Technologies, gaf me wat meer inzicht in hoe je dat als online retailer moet aanpakken.

Snelle webshop

Eén van de dingen waar je je als online retailer op moet focussen is de snelheid van je webshop. Een responsive website is belangrijk, maar snelheid is dat ook, zeker op mobiel. Waar je op een desktop nog wel wat geduld kunt opbrengen om te wachten tot een afbeelding volledig is ingeladen, is geduld ver te zoeken met een smartphone in je handen. Afbeeldingen moeten ook op een smartphone zo scherp mogelijk zijn, maar als het té lang duurt om die super scherpe afbeelding in te laden, haken mensen af. Stel je voor dat je die vreselijke letters GPRS ziet staan in je scherm, dan durf je al bijna geen website meer te openen, maar wanneer je als online retailer ervoor zorgt dat de kwaliteit van de afbeelding zich aanpast aan de kwaliteit van jouw internetverbinding, hoeft er helemaal geen probleem te zijn. Is de internetverbinding slecht, krijg je ook een kwalitatief mindere foto te zien. Klinkt misschien gek, maar je ziet dus tenminste wel een foto en hoeft niet af te haken, de website laadt nog steeds in. Het kan het verschil maken tussen wel of geen conversie, tussen wel of geen geld verdienen, en dus is dit een van de belangrijkste aandachtspunten voor iedereen die een webshop heeft.

Veilige webshop

Maar er is meer: de snelheid van je website moet in orde zijn, de veiligheid natuurlijk ook. Je kunt als webshop te maken krijgen met grote aantallen bezoekers: echte bezoekers die in een korte tijd allemaal bij jou iets willen kopen, maar ook grote aantallen 'bezoekers' die kwaad willen zoals tijdens een DDoS-aanval. In beide gevallen moet je actie ondernemen, want er willen te veel bezoekers in een korte tijd jouw webshop bezoeken, en de server en je internetverbinding kunnen dat niet aan. Met een stress test kun je zien hoe jouw website presteert onder druk om vervolgens actie te ondernemen.

Uiteindelijk wil je het bezoek kunnen filteren: zij die echt komen om iets te kopen wil je in je online winkel hebben, de rest mag buiten blijven. Met de oplossingen van Akamai wordt dat geregeld, zodat echte bezoekers ook echt iets kunnen kopen. Daarnaast kun je 'vaste klanten' ook nog eens voorrang geven. Zo kun je instellen dat zij die eerder gekocht hebben eerder jouw winkel binnen mogen.

Content Delivery Network

Eigenlijk is het spelletje heel simpel: jij biedt iets aan in je webshop, en wilt dat zo snel en veilig mogelijk kunnen overbrengen op jouw potentiële kopers. Een bedrijf als Akamai kan je dus helpen in het snel en veilig 'afleveren' van die content, op ieder device dat jouw kopers kiezen. Content Delivery Network-diensten noemen ze dat. Door gebruik te maken van hun hele platform vormen hoge pieken in bezoek geen enkel probleem, worden echte bezoekers onderscheiden van spammers en bot-netwerken en met web performance-producten wordt onder andere de snelheid van de webshop geoptimaliseerd.

Aan het eind van 2015 wordt er dus onder alle online retailers in Nederland miljarden euro's verdeeld. Een flinke kaas, waar iedere online retailer een flinke hap uit wil claimen. Hoogste tijd dus om jouw webshop te optimaliseren, maar hoe ver ben jij al?

Foto credits header: Robert Kneschke / Fotolia.com.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies