Technology29.09.2015

Uitdagingen voor online retailers in december


Het gemak waarmee we anno 2015 online shoppen staat inmiddels bijna gelijk aan iets kopen in een fysieke winkel. Het gaat snel en eenvoudig en het lijkt ook vaak helemaal veilig om online te shoppen. We denken er niets eens meer écht bij na. De stijgende trend van online shoppen is een groot voordeel voor online retailers, die hun omzetten alleen maar zien toenemen, zeker in de drukke decembermaand. Over het hele jaar 2013 genomen werd er een kleine 11 miljard euro online uitgegeven, in 2014 steeg de omzet uit online verkopen naar net geen 14 miljard euro. Ik hoef niet uit te leggen dat de verwachting is dat dat in 2015 nóg verder gaat stijgen (er wordt al gesproken over meer dan 16 miljard). De absolute piek wat betreft online aankopen ligt ieder jaar in de maand december, rondom de feestdagen. Om even aan te geven hoe druk het vorig jaar was met online bestellingen in december: PostNL bezorgde op 2 december 2014 maar liefst 1 miljoen pakketten. Eén miljoen op één dag dus!

Als online retailer staat je dus voor komende decembermaand een flinke klus te wachten: je website moet goed vindbaar zijn, online shoppers willen een supersnelle website waar ze direct kunnen vinden wat ze zoeken én het moet veilig zijn om in jouw online shop iets te kopen. Gelukkig ben je nu nog ruim om tijd om je voor te bereiden op de aankomende piek. Jason Miller, Chief Strategist of Commerce bij Akamai Technologies, gaf me wat meer inzicht in hoe je dat als online retailer moet aanpakken.

Snelle webshop

Eén van de dingen waar je je als online retailer op moet focussen is de snelheid van je webshop. Een responsive website is belangrijk, maar snelheid is dat ook, zeker op mobiel. Waar je op een desktop nog wel wat geduld kunt opbrengen om te wachten tot een afbeelding volledig is ingeladen, is geduld ver te zoeken met een smartphone in je handen. Afbeeldingen moeten ook op een smartphone zo scherp mogelijk zijn, maar als het té lang duurt om die super scherpe afbeelding in te laden, haken mensen af. Stel je voor dat je die vreselijke letters GPRS ziet staan in je scherm, dan durf je al bijna geen website meer te openen, maar wanneer je als online retailer ervoor zorgt dat de kwaliteit van de afbeelding zich aanpast aan de kwaliteit van jouw internetverbinding, hoeft er helemaal geen probleem te zijn. Is de internetverbinding slecht, krijg je ook een kwalitatief mindere foto te zien. Klinkt misschien gek, maar je ziet dus tenminste wel een foto en hoeft niet af te haken, de website laadt nog steeds in. Het kan het verschil maken tussen wel of geen conversie, tussen wel of geen geld verdienen, en dus is dit een van de belangrijkste aandachtspunten voor iedereen die een webshop heeft.

Veilige webshop

Maar er is meer: de snelheid van je website moet in orde zijn, de veiligheid natuurlijk ook. Je kunt als webshop te maken krijgen met grote aantallen bezoekers: echte bezoekers die in een korte tijd allemaal bij jou iets willen kopen, maar ook grote aantallen ‘bezoekers’ die kwaad willen zoals tijdens een DDoS-aanval. In beide gevallen moet je actie ondernemen, want er willen te veel bezoekers in een korte tijd jouw webshop bezoeken, en de server en je internetverbinding kunnen dat niet aan. Met een stress test kun je zien hoe jouw website presteert onder druk om vervolgens actie te ondernemen.

Uiteindelijk wil je het bezoek kunnen filteren: zij die echt komen om iets te kopen wil je in je online winkel hebben, de rest mag buiten blijven. Met de oplossingen van Akamai wordt dat geregeld, zodat echte bezoekers ook echt iets kunnen kopen. Daarnaast kun je ‘vaste klanten’ ook nog eens voorrang geven. Zo kun je instellen dat zij die eerder gekocht hebben eerder jouw winkel binnen mogen.

Content Delivery Network

Eigenlijk is het spelletje heel simpel: jij biedt iets aan in je webshop, en wilt dat zo snel en veilig mogelijk kunnen overbrengen op jouw potentiële kopers. Een bedrijf als Akamai kan je dus helpen in het snel en veilig ‘afleveren’ van die content, op ieder device dat jouw kopers kiezen. Content Delivery Network-diensten noemen ze dat. Door gebruik te maken van hun hele platform vormen hoge pieken in bezoek geen enkel probleem, worden echte bezoekers onderscheiden van spammers en bot-netwerken en met web performance-producten wordt onder andere de snelheid van de webshop geoptimaliseerd.

Aan het eind van 2015 wordt er dus onder alle online retailers in Nederland miljarden euro’s verdeeld. Een flinke kaas, waar iedere online retailer een flinke hap uit wil claimen. Hoogste tijd dus om jouw webshop te optimaliseren, maar hoe ver ben jij al?

Foto credits header: Robert Kneschke / Fotolia.com.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

Verder lezen over Security

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Is een van je grootste frustraties over Call of Duty dat je in drukke games wordt geplaatst, terwijl je het liever wat rustiger en overzichtelijker hebt? Daar zijn oplossingen voor. We lichten er eentje uit: een VPN gebr...

Gaming28.03.2024

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Nieuwe techniek haalt door muren heen data van je camera’s

Al die camera’s in huis zijn heel handig en we doen het voor de veiligheid, maar soms zijn die camera’s juist vrij onveilig. Bijvoorbeeld wanneer je er technologie bij gebruikt die door de muren heen kan kijken. Het...

Cybercrime12.02.2024

Nieuwe techniek haalt door muren heen data van je camera’s

​Safer Internet Day: 5 tips om veiliger te internetten

Het is vandaag Safer Internet Day: tijdens deze 21ste editie is het thema ‘Together for a better internet’. We moeten het inderdaad samen doen, maar tegelijkertijd begint een beter internet bij jezelf. Er wordt voora...

Cybercrime06.02.2024

​Safer Internet Day: 5 tips om veiliger te internetten

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro

Volgens de Fraudehelpdesk hebben in 2023 maar liefst 494 mensen aangifte gedaan van datingfraude, waarvan 264 mensen ook flink schade hebben geleden. De totale schade als gevolg van datingfraude in 2023 bedraagt €7.644...

Online29.01.2024

Flinke toename datingfraude: In 2023 bedroeg schade méér dan 7 miljoen euro

75% meer dan in 2022