​​CleanCarts: “Een toekomstbestendig bedrijf bouw je niet in Excel”

​​CleanCarts: “Een toekomstbestendig bedrijf bouw je niet in Excel”

Vorig artikel Volgend artikel

Niet lullen maar poetsen, dat typeert Jeffrey van den Bogert. We spreken hem telefonisch op een woensdagmiddag in juni. De eerste coronagolf is voorbij en langzaam maar zeker treedt Het Nieuwe Normaal in. Dat laatste betekent voor Jeffrey iets anders dan voor de meeste ondernemers. Met zijn bedrijven CleanCarts en CleanShopping bevindt hij zich in de frontlinie: “Met de uitbraak van het coronavirus, bleek ons hygiënestation een schot in de roos."

"Mijn vader had een groot tuinbouwbedrijf", begint Jeffrey zijn verhaal. "En in kassen hangen heel veel lampen. Dure reflectoren, die vies worden en vervolgens vervangen worden omdat ze niet genoeg licht geven. Zonde! Mijn vader kwam op het idee om de belichting in kassen schoon te maken. Zo is mijn eerste bedrijf Lightshine geboren. We trokken er een ton voor uit en het is een groot succes geworden." De koers die het bedrijf vaart, werd in het begin door vader en zoon samen bepaald, maar twee kapiteins op één schip, daar zat geen toekomst in.

Bedrijf voor de toekomst

Jeffrey: "Ik ben de nieuwe generatie, we dachten anders. Toen besloot ik een tweede bedrijf op te richten, CleanCarts. Met CleanCarts bieden we de oplossing voor alle winkelbedrijven die hun klanten een schone winkelwagen of -mandje willen bieden. Onze mobiele wasmachine reinigt ze ter plekke."

"Mijn vader deed alles in Excel: plannen, boekhouden, factureren, klantcontact, noem maar op. Sinds ik aan het roer sta, heb ik daar wel verandering in gebracht. Zijn manier van werken kostte best veel tijd. Dat was niet het enige. Toen we begonnen met CleanCarts en meerdere facturen per dag gingen versturen en er ook een meer ingewikkelde planning nodig was, was het overzicht al gauw weg."

"Ik ben om mij heen gaan kijken naar wat systemen. Zo kwam ik bij Teamleader uit. Mustafa kwam bij ons op de zaak en heeft het voor ons ingericht, custom fields aangemaakt enzovoort. In vergelijking met Excel is dit echt een grote stap voorwaarts geweest. Dankzij de automatisering van een deel van de boekhouding, facturatie, klantenbeheer en planning zijn onze bedrijfsprocessen behoorlijk gemoderniseerd - en toekomstbestendig."

Ongepland succes

CleanCarts is inmiddels flink gegroeid. Sinds de overname van concurrent CleanShopping in 2019, rijden er inmiddels vijf wagens van Jeffrey rondt. Hiermee bedienen ze 2.500 klanten in Nederland en België.

"CleanShopping was onze enige concurrent op het gebied van wassen. In de zomer van 2019 kregen we berichten dat het daar niet zo goed ging. Het is ook een uitdaging om zo’n bedrijf winstgevend te maken: je hebt een behoorlijk aantal klanten nodig om een route rendabel te laten zijn. Toen de twee cowboys die aan het roer stonden het bedrijf om zeep geholpen hadden en de investeerders zich terugtrokken, was het afgelopen. De volgende dag zaten wij er met de curator om tafel."

"Vanaf het begin kwam er veel op ons af. We bieden reiniging, maar de supermarktmanager wil een totaaloplossing. Ze willen winkelwagenstallingen, -reparaties, noem maar op. Hier valt nog een wereld te winnen. Niet alleen binnen de supermarkten, maar ook in de tuinbouw. Door opkomende virussen, is het ook voor kwekers van belang om hun karren regelmatig grondig te laten reinigen. Hier komen Lightshine en CleanCarts weer samen."

Het Nieuwe Normaal

Twee jaar geleden al bedacht Jeffrey het idee voor een hygiënestation - dat in eerste instantie in de la bleef liggen: "Dat idee heb ik toen niet uitgewerkt, omdat ik verwachtte dat we onszelf ermee in de vingers zouden snijden. Toen brak het coronavirus uit en nu blijkt het de ideale oplossing voor een veilig winkelbezoek."

"Je hebt het vast al wel gezien: veel supermarkten hebben een deurbeleid. Er staan één of twee medewerkers bij de ingang van de winkel die de consumenten een schone kar aanreiken en gebruikte karren schoonmaken. Met zo’n hygiënestation kun je dit aan de consumenten zelf overlaten. Dat is boodschappen doen in de anderhalvemetersamenleving. Als supermarkt heb je zo’n paal natuurlijk ook heel gauw terugverdiend, het scheelt je die medewerkers bij de deur."

Het kan ook genoeg zijn

Jeffrey’s plan was om rustig op te bouwen, zo eens in de anderhalf jaar een machine erbij te nemen. Door de overname van CleanShopping en de uitbraak van corona is dat opeens in een stroomversnelling terechtgekomen. "Qua groei en ambities neem ik niet zoveel risico. Het kan immers ook genoeg zijn. Die instelling heb ik wel van mijn vader overgenomen. Het is op dit moment ook zo dubbel: ik zie kansen en die wil ik beetpakken, maar ik hoor ook de verhalen van andere ondernemers en die doen me pijn. Van mij mag het nu wel weer voorbij zijn.

Checklist nauw samenwerken op afstand

Wat de toekomst ook brengt, Jeffrey en zijn team kunnen onverstoord doorwerken aan het realiseren van hun droom. Dat wil jij toch ook? Om het je gemakkelijk te maken, hebben we een checklist gemaakt. Werk de to do’s een voor een af en binnen een week werkt jouw (sales)team nauw samen op veilige afstand. Download de checklist en take the lead!

Dit artikel betreft een samenwerking.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies