Marketing12.01.2018

Checklist voor creatieve en marketing-ZZP’ers in 2018


Er gaan in 2018 – zoals in elk jaar – weer een aantal dingen veranderen waar je als creatieve marketing-ZZP’er rekening mee moet houden. Actiepunt nummer één zal je inmiddels de strot uitkomen, maar blijft belangrijk. Daarnaast zijn er echter ook nog wat andere lopende zaken die belangrijk blijven.

GDPR

Om maar meteen met de deur in huis te vallen is de GDPR de grootste verandering waar je als marketeer rekening mee moet gaan houden. De nieuwe privacywetgeving is een stuk strikter dan de oude, maar gelukkig zijn er tools die je kunnen helpen hiermee. Wel zo makkelijk, als je geen aparte afdeling hebt die je de gevolgen kan uitstippelen van je marketing-acties.

Werkrelaties

Ook belangrijk: het definiëren van je werkrelatie met je klanten. De Belastingdienst heeft de handhaving van de wet DBA (die bepaalt of je nu in loondienst zou moeten of niet) opgeschort, maar wel maar tot juni dit jaar. Dat betekent dat er een moment kan komen waarop je moet gaan rechtvaardigen dat je zelfstandige bent of dat je andere klanten moet zoeken of je werkwijze moet gaan aanpassen. Beter om dat te hebben gedaan voordat het gedonder begint.

Banale maar belangrijke zaken

Het is de hel voor de meeste ZZP’ers, maar het hoort wel bij. Rekening houden met je gereden kilometers, belastingen, boekhouding en verzekeringen. Om met dat eerste te beginnen: jezelf verzekeren is één van de eerste dingen die er in worden geslagen als je start als zelfstandige.

Natuurlijk heb je al een aansprakelijkheids- en rechtsbijstandsverzekering, maar vermoedelijk heb je nog geen pensioen of arbeidsongeschiktheidsverzekering. Is dat onverstandig? Met de maandlasten die dat met zich mee brengt is het niet gek om ze niet te hebben, maar je loopt wel een risico. Zorg dan wel dat je een financiële reserve hebt. Dat wist je al, maar zorg dat je ‘m ook echt hebt.

Ook de belastingen moeten betaald worden, en dat is heel simpel: daar moet je niet mee treuzelen. Belangrijk aspect daarvoor is dat je boekhouding op orde is. Als je dat nog niet hebt, zorg dat je een pakket als bijvoorbeeld Exact Online daarvoor aanschaft zodat je het tenminste met zo weinig mogelijk gedoe geregeld krijgt. Niemand vind het leuk om te doen, maar naheffingen en boetes van de Belastingdienst zijn ook niet leuk. Ze gaan niet voor eeuwig achterliggen en je komt een keer aan de beurt.

Zorg dus dat je goed overwogen beslist welke klus je aanneemt. Of je auto op de zaak moet. En niet te vergeten: hoe je jezelf in de markt zet. Want welke marketing-zelfstandige heeft geen sluitend plan om zichzelf te promoten? Blijf daar aan denken, en in vredesnaam zorg dat je die GDPR-regels nóg een keer naleest. Of in elk geval de kleine letters van je aansprakelijkheidsverzekering.

[Afbeeldingen © Sfio Cracho – Adobe Stock]

Verder lezen over Online Marketing

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

HEMA heeft na Roblox nu ook Fortnite veroverd. Het zet de game in om zijn schoolspullencampagne SLAYMA onder de aandacht te brengen bij jongeren.

Marketing21.08.2024

HEMA is nu ook aanwezig in Fortnite met SLAYMA

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Wanneer je overweegt om te investeren in zoekmachineoptimalisatie (SEO), sta je voor een belangrijke keuze: ga je de SEO-activiteiten in-house uitvoeren of schakel je een gespecialiseerd SEO bureau in? Beide opties hebben hun eigen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste factoren om rekening mee te houden, zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen.

Search13.08.2024

SEO bureau vs in-house: de voor- en nadelen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Als je vroeger iets wilde zoeken op het internet, dan moest je eerst naar google.com surfen en dan bijvoorbeeld intoetsen: “capaciteit Amsterdam Arena”. Nu is dat helemaal anders en wel op meerdere manieren. Dit zijn vijf manieren waarop ons zoekgedrag verandert.

Search05.08.2024

5 manieren waarop ons zoekgedrag verandert

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming

In de huidige wereld zien we steeds meer online activiteit. Mensen zijn actiever online, mensen zijn langer online en ze zijn vaker online. Het is dus belangrijk om online zichtbaar te zijn of gemakkelijk te worden gevonden.

Marketing19.06.2024

Waarom is online marketing essentieel voor je onderneming