Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.
Black Friday is overgewaaid uit de Verenigde Staten en heeft inmiddels ook in Nederland voet aan de grond gekregen. Op de dag na Thanksgiving is het in de VS jaarlijks de drukste dag van het jaar om te winkelen. En ook al vieren wij hier geen Thanksgiving, Black Friday, dit jaar op vrijdag 29 november, valt voor de retail en webshops precies goed zo voor Sinterklaas en de feestdagen.
De hele week aanbiedingen
Veel consumenten slaan dan ook graag hun slag op deze dag, want de aanbiedingen vliegen je om de oren. Vergeet trouwens ook de maandag daarna niet, Cyber Monday, waar het meer draait om de verkoop van elektronica. Zoals we vorig jaar al schreven, lopen die dagen inmiddels door elkaar heen en stunten veel fysieke winkels en webshops de hele week met aanbiedingen.
Black Friday is topdag voor bol.com
We lezen op de website van logistiek.nl dat bol.com vorig jaar op Black Friday zelfs de grootste piek ooit beleefde. Op de drukste momenten worden vlak voor Sinterklaasavond 25 producten per seconde besteld. En de grootste webshop van ons land start aanstaande vrijdag, een week voor Black Friday, al met het koopfestijn. Deals worden de hele week gelanceerd en op vrijdag de 29e komen daar nog eens veel meer deals bij. Op een speciale pagina van de site wordt zelfs afgeteld naar de eerste deals van aanstaande vrijdag.
Decathlon doet niet mee aan de gekte
Gisteren maakte Decathlon bekend dat ze niet meedoen aan Black Friday. De keten waarschuwt consumenten zelfs dat deals vaak veel mooier lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Linksom of rechtsom moet de rekening toch betaald worden volgens de sportwinkel. Tegen RetailNews zegt Commercieel Manager Wouter Mans:
“Black Friday past gewoon niet in onze bedrijfsfilosofie. We zijn een familiebedrijf en hebben de missie om sport voor zoveel mogelijk mensen toegankelijk te maken. Dat doen we door elke dag een scherpe en eerlijke prijs te rekenen.”
Overigens komt dat niet helemaal uit de lucht vallen, want de Consumentenbond waarschuwde vorig jaar eveneens voor de kortingen die toch niet zo gunstig zijn. ‘De meeste aanbiedingen zijn wel ‘echt’, maar niet spectaculair’, schreven zij vorig jaar.
Helft van de Nederlanders stoort zich aan Black Friday
Uit onderzoek van Acties.nl, uitgevoerd door Panelwizard, blijkt bovendien dat meer dan de helft van de Nederlanders (55%) zich stoort aan alle publiciteit rondom Black Friday. Veel ondervraagden (71%) denkt dat de kortingen niet uniek zijn. Toch werken die deals wel, want een op de zes Nederlanders koopt weleens iets wat ze normaal nooit zouden kopen, alleen maar omdat het in de aanbieding is. Er werd gekeken naar de verschillen per provincie en vooral Brabanders laten zich het vaakst verleiden.
We worden de komende dagen en weken natuurlijk bedolven onder de aanbiedingen voor Black Friday, Sinterklaas en Kerst. En bedenk: zolang jij het gevoel hebt dat je een goede aankoop hebt gedaan is de prijs toch minder belangrijk?
Verder lezen over Online Shop
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024
Klarna komt met abonnement op…. betalen?
Online18.12.2023
CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen
Verder lezen over Retail
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Lifestyle18.02.2024
Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Online19.01.2024
Google Cloud komt met nieuwe generatieve AI-technologie voor retailers
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinDC Business13.12.2023
Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Online17.08.2023