Black Friday 2018: je kunt het beter Black Week noemen

Black Friday 2018: je kunt het beter Black Week noemen

Vorig artikel Volgend artikel

Je kunt er deze week niet omheen: aanstaande vrijdag is het Black Friday. Ooit begonnen om in Amerika om op de dag na Thanksgiving de mensen naar de stad te trekken. Het doel: mensen moesten vooral veel geld uitgeven. Want ja, wat doe je anders met zo'n extra vrije dag? In Nederland doen we er inmiddels ook aan mee. Het begon een paar jaar geleden enigszins te leven, maar inmiddels blinken de dollartekens in de ogen van retailers en wordt er vol op ingesprongen. Black Friday is gigantisch groot geworden. Zo groot dat je het misschien beter Black Week kunt noemen…

Gisteren liep ik in Breda door de stad en verbaasde mij over winkels die nu al rekken vol 'Black Friday aanbiedingen' hebben staan. En dat dus een week voor dat het echt Black Friday is. De weekfolder van Pets Place viel op de mat met de boodschap: bij ons begint Black Friday al op maandag. Bol.com noemt het tegenwoordig Black Friday Festival en kondigt op de homepage aan dat het al begonnen is. En zo zijn er dus honderden winkelketens die de hele week aanbiedingen hebben. Het heeft dus niets meer te maken met aanbiedingen op die ene dag, maar vanaf vandaag gaat het los. Black Friday = Black Week en de hele week kun je overal aanbiedingen verwachten.

Ook Cyber Monday is Cyber Week geworden

En ook de scheidslijn tussen Black Friday en Cyber Monday is volledig vervaagd. Black Friday was er oorspronkelijk voor de fysieke winkels; Cyber Monday voor de webshops. Maar fysieke winkels stunten de hele week met prijzen en webshops doen vrolijk mee. Daar wachten ze echt niet mee tot aanstaande maandag. En geef ze eens ongelijk, waarom zouden ze ook wachten tot maandag met aanbiedingen, als de rest van de wereld nu al aan het stunten is? Zij willen toch ook profiteren van kooplustige consumenten?

Ik vind het bizar, hoe snel deze dag is uitgegroeid tot een krankzinnig koopfestijn dat dus een week lijkt te duren. Maar goed, als het werkt, dan werkt het...

Marloes de Hooge

Marloes is editor in chief van Travelvalley. Auteur van het boek Bucketlist Reizen. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. Aan haar tweede boek wordt...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies