Blinker en PIM geven inzicht in de B2B Marketing Trends voor 2017

Blinker en PIM geven inzicht in de B2B Marketing Trends voor 2017

Relevant zijn & relevant blijven

Vorig artikel Volgend artikel

Voor het tweede jaar op rij heeft e-mail marketingspecialist Blinker samen met het Platform Innovatie in Marketing (PIM) de actuele trends en ontwikkelingen in B2B-marketing op een rij gezet.

Het B2B Marketing Trendrapport 2017 (hier te downloaden) geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B marketeers in Nederland. Een belangrijk thema in trendrapport, dat afgelopen dinsdag 13 juni 2017 is gepresenteerd, is relevant zijn en relevant blijven voor de klant.

Onderzoek

Aan het trendrapport ligt een tweeledig onderzoek ten grondslag. Allereerst zijn 11 vooraanstaande marketeers uit B2B-markten aan een diepte-interview onderworpen. Daarna is aan 389 B2B-marketeers een uitgebreide online enquête voorgelegd. Op basis van deze inventarisaties zijn de analyses uitgevoerd en de trends en ontwikkelingen in kaart gebracht. In het rapport zijn 16 conclusies geformuleerd, verdeeld over de 4 belangrijkste speerpunten voor B2B Marketing in 2017:

  • Content marketing
  • Marketing organisatie
  • Marketing automation
  • Customer experience

Relevantie is (nog altijd) King

Een groot aantal onderwerpen is actueel in B2B-marketing”, aldus Pascal van Hombergh, bestuurslid van PIM en marketeer bij Rabobank. “Net als vorig jaar staat contentmarketing bij B2B-marketeers hoog op de agenda. Relevant zijn en blijven voor je klant door hem te helpen met wat voor hem echt belangrijk is. Marketing automation kan daarbij helpen. Dat is het tweede thema. Daarnaast is het verbeteren van de customer experience een belangrijk onderwerp voor B2B-marketeers, zowel in de fase ‘klant worden’ als de fase ‘klant zijn’. Tot slot is het onderwerp marketingorganisatie vaak genoemd. Met alle data en tools die marketeers nu tot hun beschikking hebben, ontstaat ook de vraag naar een nieuw soort marketeer. Data-driven en analytisch, maar dan wel met gevoel voor klant en markt. Een schaap met vijf poten? Dat denk ik niet, maar goede mensen zijn schaars. Dus in contact blijven met de markt en doorlopend investeren in kennis is belangrijker dan ooit.

Inzicht in data

"Technologische ontwikkelingen volgen elkaar snel op en het is aan de marketeers van vandaag om snel te kunnen inschatten of en hoe die technologie voor hen kan werken. Daarnaast worden data en het begrijpen wat die data voor jou als marketeer betekenen steeds belangrijker. Marketeers moeten een manier zien te vinden om alle verzamelde data met elkaar te verbinden om te kunnen concluderen of hun campagnes hebben gewerkt of niet. Inzicht in data komt in het onderzoek prominent naar voren als belangrijk speerpunt voor B2B-marketeers," aldus Mark van den Berg, commercieel manager bij Blinker.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies