Marketing05.07.2017

​Agile marketing en data: wat doen we ermee?


Agile Marketing is hot! De tijd dat marketeers, communicatiespecialisten en reclamebureaus puur op ‘fingerspitzengefühl’ maanden bezig waren om in één keer een grote campagne te lanceren, is voorbij. Steeds meer marketingteams beseffen dat de rijkdom van data, de steeds bredere toepassing van digitale media en het snel veranderende gedrag bij klanten, vragen om een andere aanpak. Bas Bisschops, Hoofd Marketing & Communicatie Retail van ABN AMRO is met zijn teams anderhalf jaar geleden begonnen met Agile Marketing. Wat doet data voor en met een team? En wie is hier verantwoordelijk voor?

Data for breakfast, lunch and dinner!

Data is overal, maar de vraag is wat doe je ermee? Met data is het mogelijk om steeds relevanter te worden voor klanten. Het succes van onze Tikkie-campagne vind ik een fantastisch voorbeeld van hoe het gebruik van data in alle fasen van de campagne ons kunnen helpen om betere resultaten te halen. Het daadwerkelijke gedrag van bestaande gebruikers was leidend in het formuleren van nieuwe klantinzichten. Maar ook in de creatie van middelen, klantselectie en media-inkoop. Dit hadden we nooit kunnen leren uit alleen traditioneel klantonderzoek.

Data is nu ieders domein

Leren van data, experimenten en besluiten hoe verder te gaan op basis van feiten, zijn de kernprincipes van Agile marketing. Dan is het begrijpen van die marketingdata niet meer het exclusieve domein van de databasemarketeer of analist. Ze spelen een belangrijke rol, maar vinden het vaak nog lastig om hun collega’s goed mee te nemen. Hoe kunnen ze de waardevolle inzichten die ze uit hun data halen toegankelijk maken voor anderen in het team? Want uiteindelijk worden data pas echt waardevol in een combinatie met visie en strategie. Zeker als online content steeds meer dynamisch wordt en het aantal varianten in boodschappen door profiling, personalisatie en testen nog verder toe gaat nemen. Om daar de kracht echt van te kunnen benutten, moeten we marketingcampagnes vanaf de wortels anders opbouwen. Het begrijpen van die complexe omgeving en het kunnen maken van keuzes, is voor veel marketeers en communicatiespecialisten nieuw en vaak buiten hun comfortzone. We moeten hier dus samen stap voor stap in groeien. We investeren veel in trainingen, leren van andere bedrijven en tegelijk werven we gericht nieuwe collega’s met een dataprofiel.

Deze blogpost is geschreven door Bas Bisschops, Hoofd Marketing & Communicatie Retail van ABN AMRO.

[Afbeelding © Egor – Fotolia]

...

Verder lezen over ABN Amro

De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO

ABN AMRO introduceert een extra online hulpmiddel waarmee klanten kunnen controleren of ze echt een medewerker van de bank aan de lijn hebben. Het is een nieuwe functionaliteit die wordt toegevoegd aan de reeds bestaande hulpmiddelen, waarmee persoonlijke voorkeuren rondom bankieren en veiligheid zijn in te stellen.

Cybercrime30.09.2024

De Gesprek Check is een extra controle-hulpmiddel van ABN AMRO

heb je echt de bank aan de telefoon?
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

De populariteit van "stuur je ff een Tikkie" is ook in 2023 verder toegenomen. In totaal is dit jaar al voor ruim 6,6 miljard euro aan Tikkies verrekend. Het record van vorig jaar - 5,5 miljard euro - is dus opnieuw verb...

Mobile28.12.2023

In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies

​Nieuw jaarrecord
Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

Met contant geld ergens betalen is al flink afgenomen. Want met je pinpas is toch veel makkelijker. Maar ook dat gebruik begint nu in rap tempo af te nemen. Zeker onder jongeren. Uit nieuw onderzoek blijkt dat jongvolwas...

Mobile17.11.2023

Veel jongvolwassenen betalen niet meer met een fysieke betaalpas

gebruiken we de betaalpas over vijf jaar nog?
Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

Online fraude blijft een groot probleem. Cybercriminelen worden steeds behendiger, en hebben nu ook krachtige AI tools tot hun beschikking om nog beter voor de dag te komen. Awareness blijft king als het gaat om cybercri...

Cybercrime01.11.2023

Had 44% van alle Nederlandse online fraudegevallen voorkomen kunnen worden?

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Sommigen waarschuwen al voor een nieuwe 'toeslagenaffaire', menig ander dat banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles. Verschillende banken bleven aanvankelijk liever ver weg van serieuze pogingen om cr...

Online16.03.2023

​Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles

Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekening
ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Bijna vier jaar geleden was het nog een gadget dat hoofden deed draaien bij kassa’s. Ik heb het over de betaalwearables van de ABN-AMRO. Je kon kiezen uit verschillende ‘sierraden’ waarmee je dan contactloos kon pi...

Gadgets02.12.2022

ABN-AMRO stopt ondersteuning voor passieve betaalwearables

Vanaf 1 april 2023 werken de sleutelhangers, ringen, armbanden en horloges niet meer
Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie komt met een aparte app voor voor bedrijven. Met ‘Tikkie Zakelijk’ beschikken bedrijven voortaan over een eigen app waarmee zij zakelijke Tikkies kunnen aanmaken, versturen en hun klanten snel kunnen laten bet...

Mobile01.12.2022

Tikkie Zakelijk: een aparte app voor zakelijke gebruikers

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven

Betaalapp Tikkie - in 2016 gelanceerd om het betaalverkeer makkelijker te maken - voegt vandaag een nieuwe functie aan de app toe. Met ‘Groepie’ - een handige functionaliteit waarmee meerdere gebruikers groepsuitgave...

Mobile15.08.2022

Tikkie lanceert Groepie: nieuwe functie voor verwerken groepsuitgaven