Marketing10.02.2021

Adobe Digital Trends: 2021 brengt nieuwe generatie van digital-first klanten


De gebeurtenissen van 2020 hebben gezorgd voor de opkomst van een geheel nieuwe generatie digital-first consumenten die vooral worden gedreven door klantervaringen, zo blijkt uit Adobe’s 2021 Digital Trends rapport. Het rapport laat tevens diverse best practices zien die merken helpen bij het bepalen van hun online marketingprioriteiten en investeringsbeslissingen.

Voor deze 11e editie van het Digital Trends-rapport, in samenwerking met Econsultancy, werden meer dan 13.000 marketing- en IT-professionals over de hele wereld ondervraagd. Hiermee werd inzicht verkregen in de impact van COVID-19 op alle sectoren in 2020 en de prioriteiten voor 2021, en daarna.

Digital-first klanten

De pandemie veroorzaakte een razendsnelle opkomst van de digital-first klant: 44 procent van de respondenten uit Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) constateerde een toestroom van nieuwe klanten die voorheen onder de radar bleven. De koopgewoontes van deze klanten zijn van offline naar online verschoven. Zij brachten een nieuw verwachtingsniveau met zich mee voor de ervaringen die ze van merken ontvingen: doordachter, authentieker en gepersonaliseerder.

Uit het rapport blijkt dat dit nieuwe type klant niet alleen steeds meer digitaal gericht is, maar ook onvoorspelbaar koopgedrag vertoont en meer bereid is om aankopen bij andere merken te doen.

  • Digital-first: 64 procent van de EMEA-merken ervaart een ‘ongebruikelijke’ groei in de vraag van klanten naar digitale dienstverlening en beschikbaarheid;
  • Onvoorspelbaar gedrag: De helft van de merken in EMEA (47%) zegt dat bestaande klanten nieuwe aankooppatronen hebben vertoond. Hieronder valt onder andere een verandering in het gemiddeld aantal producten dat in het winkelmandje worden geplaatst en ook een interesse in nieuwe producten;
  • Bereid om naar andere merken over te schakelen: 30 procent van de respondenten in EMEA geeft ook aan dat klanten minder loyaal zijn aan producten of merken. Dit betekent dat merken harder moeten werken om kopers aan te trekken en te behouden.

Snelheid van inzicht is cruciaal

De sleutel tot het goed begrijpen van deze nieuwe generatie van digital-first en door ervaring gedreven klanten ligt in het vermogen van een merk om snel en accuraat gegevens van die klanten vast te leggen en deze data slim in te zetten.

Het onderzoek legt echter een kloof tussen ambitie en capaciteit bloot: slechts 24 procent van de EMEA-respondenten beoordeelt hun vermogen om nauwkeurige inzichten te verzamelen en snel actie te ondernemen als ‘zeer sterk’. Wel positief is het feit dat er een direct verband bestaat tussen ‘speed-to-insight’ en meer gerichte marketinguitgaven. Degenen die kennis hebben van het digitale landschap en heel snel inzichten kunnen verzamelen, profiteren doorgaans van het verhogen van hun marketing- (50%), acquisitie- (52%) en retentiebudgetten (44%).

adobe
adobe

Klantervaring scheidt het kaf van het koren

Als het aankomt op het benaderen van dit nieuwe type klant, en het benutten van de potentiële inzichten die beschikbaar zijn, stelt een geavanceerde, geïntegreerde klantervaring (CX) merken in staat om beter te presteren dan concurrenten.

Meer dan 70 procent van de merken in EMEA zegt zelfs dat ze drie keer beter presteren in hun sector als het gaat om digitale ervaringen, in vergelijking met merken met een minder verfijnde CX-aanpak. Bovendien worden de digitale ervaringen bij bedrijven met sterke analytische tools (bijvoorbeeld voor inzicht in customer journeys en marketingattributies) door een veel groter percentage klanten positief beoordeeld dan bedrijven met minder inzichten (71% vs. 31%).

Er is echter nog een lange weg te gaan als het gaat om het realiseren van een eersteklas klantervaring. 59% van de EMEA-respondenten geven dan ook toe dat ze zelf gefrustreerd zouden raken als ze de CX van hun eigen merk als klant zouden ervaren.

Empathie als meest waardevolle eigenschap binnen klantervaring

Uit het rapport blijkt ook dat het analyseren van – en het inspelen op – de specifieke customer journey een ander belangrijk aandachtspunt is voor 2021. Tijdens de pandemie stonden de uitdagingen van klanten voor veel merken centraal. Maar, slechts één op de vijf EMEA-bedrijven zegt ‘duidelijk inzicht’ te hebben in de denkwijze van mensen of de frictiepunten in de customer journey.

Deze frictiepunten doen zich voor wanneer een beslissing of actie moet worden ondernomen. Dit kan allerlei emoties oproepen: van angst en bezorgdheid tot hoop of enthousiasme. Het vermogen om dit soort frictiepunten te begrijpen, gedurende de gehele customer journey, stelt merken in staat om op een dieper niveau contact te leggen met hun klanten.

[Fotocredits – RoBird © Adobe Stock]

Verder lezen over Adobe

Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking

Adobe maakt het mensen die video's bewerken steeds makkelijker: ze kunnen nu hele objecten veranderen, verwijderen of erbij zetten in hun video. En er is meer.

Online15.04.2024

Adobe geeft indrukwekkend voorproefje van AI in videobewerking

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

De populaire designtool Canva doet een grote overname: Affinity. Misschien zegt Canva je meer dan Affinity, maar het betekent vooral dat Adobe moet gaan oppassen. Affinity maakt namelijk dezelfde soort producten als Adob...

Online27.03.2024

​Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen

Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek

Project Music GenAI Control wordt al gekscherend de ‘Photoshop for Music’ genoemd. Deze nieuwe experimentele tool van Adobe Research is zo ontwikkeld dat de manier waarop je gemaakte audio en muziek kunt creëren en...

Technology01.03.2024

Adobe Project Music GenAI Control is de Photoshop voor muziek

​Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom

Adobe, bekend van onder andere Photoshop en Acrobat Reader, was van plan om Figma te kopen maar ziet hier nu toch vanaf. Figma, het bedrijf achter het programma Figma, dat wereldwijd wordt gebruikt om ontwerpen te maken...

Technology19.12.2023

​Adobe draait koop van Figma terug: dit is waarom

​Adobe steelt met speciale jurk en AI-videobewerking de show

Adobe hield vorige week een conferentie en daarbij heeft het publiek regelmatig zijn kaak van zijn schoot moeten halen. Adobe komt met kunstmatige intelligentie-toepassingen die enerzijds heel indrukwekkend zijn, maar an...

Technology16.10.2023

​Adobe steelt met speciale jurk en AI-videobewerking de show

​Photoshops nieuwe generatieve AI blaast de wereld weg

Deze week ging er iets bijzonders viral op TikTok en dat was niet een leuk dansje. Het was de de generatieve AI van Photoshop. Adobe kondigde de nieuwe kunstmatige intelligentie-mogelijkheden deze week aan en ze zijn ver...

Online26.05.2023

​Photoshops nieuwe generatieve AI blaast de wereld weg

Adobe komt -hoe kan het ook anders- met eigen antwoord op Dall-E

Adobe kennen we natuurlijk van Photoshop: het bedrijf weet precies hoe je beeld moet manipuleren. Het verbaast ons dan ook niet dat het met een eigen variant van Dall-E komt. Het heet Adobe Firefly en ook hierbij kun je...

Online21.03.2023

Adobe komt -hoe kan het ook anders- met eigen antwoord op Dall-E

​Wordt Photoshop gratis voor iedereen?

Photoshop wordt in de toekomst waarschijnlijk gratis. Er is op dit moment een test bezig in Canada met een Photoshopvariant die je gebruikt in de browser. Het plan is om dit naar de rest van de wereld uit te rollen als h...

Online15.06.2022

​Wordt Photoshop gratis voor iedereen?

Verder lezen over Digital

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

In Diergaarde Blijdorp sta je oog in oog met veel van het moois dat de wereldwijde natuur te bieden heeft. Maar Blijdorp is zoveel meer dan alleen een dierentuin. Het heeft ook een sterke focus op soortbehoud en natuurhe...

Marketing28.11.2023

Blijdorp: Van dierentuin naar een icoon voor natuurherstel

Blijdorp wil impact maken!
Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

Begin 2024 gaan er in totaal 70 Nederlandse startups naar de techbeurs CES in Las Vegas om daar hun innovatieve technologische oplossingen te presenteren aan potentiële klanten en investeerders. Het gaat om uitdagingen...

Startups16.11.2023

Deze 12 Nederlandse startups zijn onderscheiden met een CES Innovation Award

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Je herkent het misschien wel? Apps of toepassingen die zeggen beter voor jou te werken als je ze toestaat om bepaalde gegevens over jou en jouw gebruik te verzamelen en te analyseren. Binnen de instellingenmenu's van app...

Online28.04.2023

​Privacy: gegevensverzameling binnen apps kun je maar beter uitschakelen!

Inspiratie om jouw digitale hygiëne aanzienlijk te verbeteren
Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Second Life komt als app uit op smartphones

Als we het over het metaverse hebben, dan komt vaak het spel -of eigenlijk online leven- Second Life voorbij. Het was een enorme hit in 2007, waarin je een avatar kon maken die dan online met andere avatars (waar dus ook...

Metaverse17.03.2023

Second Life komt als app uit op smartphones

Een tweede leven voor Second Life?
Toegankelijkheid: er is nog steeds werk aan de webwinkel!

Alle Europese webwinkels moeten in juni 2025 digitaal toegankelijk zijn. Dat ze nog niet zover zijn, bleek wel uit onderzoek dat wij vorig jaar publiceerden. Dit jaar namen wij opnieuw de proef op de som en er blijkt nog...

Online23.02.2023

Toegankelijkheid: er is nog steeds werk aan de webwinkel!

Verder lezen over Digitale trends

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Het klinkt altijd allemaal zo mooi: even een digitale detox doen. In de praktijk is dat echter vrij moeilijk. Waarschijnlijk word je ‘s ochtends al gewekt door de wekker van je smartphone, om vervolgens aan de schuiven...

Social Media10.10.2023

Dag van de mentale gezondheid: zo kan je een digitale detox aan

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

Ruim 1.500 ambitieuze digital marketeers verzamelen zich op donderdag 8 juni in de Beurs van Berlage in Amsterdam voor de Emerce Digital Marketing Live! Tijdens dit event krijg je een update van de laatste trends en ontw...

Events07.04.2023

Emerce Digital Marketing Live! 2023: dé messcherpe update voor online marketing professionals

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

Is het je al opgevallen dat er heel veel comebacks zijn de laatste tijd? Eén van de grote digitale marketingtrends voor 2022 is dat retro helemaal terug is. Tamagotchi’s, LimeWire, Turtles-spellen: het ene na het ande...

Marketing17.03.2022

​Dit zijn 5 digitale marketingtrends voor 2022 om in de gaten te houden

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

Toen het eenvoudige online spelletje Wordle een gigantische hit werd, was de New York Times er als de kippen bij om het te kopen en er zijn eigen naam aan te hangen. Erg fijn voor de maker, die er een flinke smak geld me...

Gaming17.02.2022

​Is Wordle veranderd sinds de New York Times-overname?

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

NFT’s zijn de trend van het moment: er worden zelfs digitale fotolijsten voor aangekondigd. Er is nu weer een trend binnen de NFT’s: Bored Ape Yacht Club. Dit is een collectie met allemaal apen die momenteel door ber...

Online04.01.2022

​Wat is de Bored Ape Yachtclub NFT en waarom is het zo populair?

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Het eind van het jaar is niet alleen de tijd van de overzichts- of jaarlijstjes, maar ook het moment dat de glazen bollen weer opgepoetst worden. Ericsson doet dat in de vorm van een rapport met daarin een aantal voorspe...

Technology16.12.2021

Het winkel- en uitgaanscentrum van de toekomst

Ericsson voorspelt hoe wij in 2030 uitgaan en shoppen
Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

7 van de 10 Nederlanders maakt zich zorgen over de veiligheid van deze handtekeningen. De twintigers en dertigers geven wel de voorkeur aan de elektronische handtekening. Docusign, marktleider op het gebied van elektroni...

DC Business13.09.2021

Zorgen over veiligheid elektronische handtekening

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Door COVID-19 is er een enorm te kort aan chips, componenten en grondstoffen wereldwijd. Prowise zorgt ervoor dat hun klanten hier niets van merken. Zij doen dit door eigen software en firmware voor de touchscreens te sc...

DC Business24.08.2021

Tekorten aan chips, dit bedrijf zorgt ervoor dat klanten er niets van merken

Verder lezen over Toekomst

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Na de verhelderende presentaties tijdens de HLTH Europe Roadshow 2024 blijft één ding onmiskenbaar: de toekomst van de gezondheidszorg is nauw verweven met technologische innovatie.

Technology17.04.2024

AI in de Zorg: Inzichten van HLTH Europe Roadshow 2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Ergens in de uitgestrektheid van de ruimte zou zomaar een onopgemerkte asteroïde op koers kunnen liggen voor een frontale botsing met de aarde.

Technology15.04.2024

Die botsproef in de ruimte heeft een Nederlands tintje

Dit is HyperScout H.
Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Deze cursus is een initiatief om het brede publiek, scholieren, bedrijven en beleidsmakers bewust te maken van de opkomende mogelijkheden en uitdagingen van quantumtechnologie.

Technology15.04.2024

Nationale Quantum Cursus nu beschikbaar voor het grote publiek

Quantum wordt de volgende techrevolutie
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

Weet je hoeveel van de stroom die je zonnepanelen opwekken je zelf gebruikt? 30 procent. De rest gaat terug het net op.

Technology12.04.2024

2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij

En dit is waarom
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

Marketing12.04.2024

135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw

in de strijd tegen plastic
Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Het Freedom of Mobility Forum is is een platform dat geïnitieerd is door Stellantis, een van de grootste wereldwijde autofabrikanten en bij ons bekend met o.a. merken als Fiat, Opel, Peugeot, DS Automobiles, Citroen, Je...

Technology27.03.2024

Stellantis Freedom of Mobility Forum ambitie voor wereldwijde duurzame mobiliteit

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland