Marketing07.04.2016

Achmea Trendwords Challenge 2016, de winnaars


[Sponsored Story]

Half februari lanceerde Achmea de Trendwords Challenge 2016, een ludieke zoektocht naar vooruitdenkers. In de snel digitaliserende wereld waarin wij ons op dit moment allemaal bevinden, is het voor bedrijven essentieel om altijd drie stappen vooruit denken. Dus zij met een toekomstvisie, de voorspellers van trends, kunnen binnen een organisatie als Achmea het verschil maken. Online marketeers werden met de Trendwords Challenge 2016 uitgedaagd de drie meest relevante trendwords uit de lijst van 59 woorden te selecteren om te laten zien hoe zij naar de toekomst kijken. Niet alleen een middel van Achmea om te laten zien dat er voor online marketeers kansen en uitdagingen liggen binnen het bedrijf, maar ook een manier om met online marketeers in gesprek te komen over de toekomst. Voorspellers maakten daarmee overigens ook nog kans op een leuke prijs: een weekend rijden ‘in de toekomst’. In een Tesla dus.

Meer dan 650 deelnemers deden mee aan de Achmea Trendwords Challenge 2016. Social media manager Kirsten Jassies ging er met de prijs vandoor en crosste inmiddels al een weekend lang rond met een Tesla. Maar uiteindelijk ging het natuurlijk ook om de trends, en dit zijn de drie winnende trendwoorden van 2016.

1. Storytelling

Dat storytelling één van de trendwoorden zou worden was eigenlijk geen verrassing. Storytelling is waar het vandaag de dag om gaat en degene die daar het beste in is, leidt de dans. Het vertellen van een verhaal zorgt voor hogere betrokkenheid van jouw relevante doelgroep, het verhoogt geloofwaardigheid en kan inspireren, mits het dus op de juiste manier gebeurt. Bij menig bedrijf staat het bovenaan de agenda, en dat zou eigenlijk overal zo moeten zijn.

2. Personalization

Voor online marketeers liggen er met name kansen en uitdagingen in het persoonlijk maken van de boodschap. Persoonlijke boodschappen raken mensen sneller en dieper en met één algemene boodschap ga je je complete doelgroep niet meer bereiken. Deel die in stukjes en maak boodschappen persoonlijker om je doel te bereiken, zo moet communicatie anno 2016 zijn.

3. Snackable Content

We krijgen dagelijks zoveel nieuwe prikkels dat het lastig is om boodschappen nog over te kunnen brengen. Eén ding is zeker en dat is dat het in hapklare brokken moet komen: Snackable Content noemen we dat. Geen langdradige verhalen of video’s, maar kort en bondig, to the point. De stijging in gebruik van Snapchat en Instagram bewijst dat wel, plaatjes kijken, korte filmpjes en weer door. Als marketeer moet je binnen een paar seconden weten te overtuigen. Een lastige uitdaging, maar ook een hele leuke.

4. Virtual Reality

Een trend die het niet tot de top 3 heeft gehaald, maar die daar wat ons betreft zeker ook thuishoort is virtual reality. Tijdens Mobile World Congress 2016 werd dat maar weer eens bewezen: volledige focus op de wereld die we met onze eigen ogen kunnen zien is niet voldoende, want de virtuele wereld om ons heen wordt groter en groter. Langzaamaan druppelen VR-brillen de huiskamer binnen, video’s worden al regelmatig in 360 graden opgenomen en bedrijven als Samsung en Facebook hebben hier hun pijlen op gericht. In de virtuele wereld liggen zo verschrikkelijk veel kansen, op gebied van onderwijs, de medische wereld en entertainment, dat het goed is dat de vooruitdenkers van 2016 VR ook eens op de agenda gaan zetten. Wat kan VR voor jouw bedrijf betekenen? Waar zie je kansen? En daar kun je beter nu mee aan de slag gaan, gaan hoe zeer we ook met online marketing bezig zijn, één van de old school onwrikbare wetten van de offline marketing geldt nog steeds: it’s better to be first, than it is to be better.

Verder lezen over Trends

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

De wereld van online marketing staat nooit stil. Ieder bedrijf wil natuurlijk hun graantje mee prikken, maar hoe blijf je actueel? Deze vraag wordt in deze blog behandeld door de laatste onlinemarketingtrends van 2023 on...

DC Business10.01.2023

Dé onlinemarketingtrends van 2023

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

Het jaar is weer bijna voorbij. Tijd voor lijstjes en andere bespiegelingen. Op dit moment loopt de verkiezing voor woord van het jaar en vandaag heeft Google haar jaarlijkse overzicht van populaire – trending – zoek...

Search07.12.2022

Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal

​De leukste kantoortrends van 2022

Om optimaal te kunnen werken is het van groot belang dat u over een goed kantoor beschikt. Nu is het wellicht mogelijk dat u een kantoor wilt huren maar dat u niet precies weet waar u moet beginnen. Aangezien wij ervoor...

DC Business04.04.2022

​De leukste kantoortrends van 2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor

De autosport kan ervoor zorgen dat een bepaald merk of model ineens heel erg geliefd wordt. Denk maar eens aan de Audi 80 Quattro of de Lancia Delta. De Subaru Impreza WRX is er ook zo een. Dat was destijds, in 1994, een...

Automotive13.03.2022

Het einde van een iconische Subaru met verbrandingsmotor