Google is gekozen tot het sterkste merk in Nederland. Dat gebeurde in het kader van het project CoolBranding, de opvolger van de Superbrands-verkiezing. Google wordt gevolgd door iPod op de tweede plaats en IKEA op positie drie. Opvallend is dat de Nederlandse merken allen zijn verdwenen uit de top tien.
De vakjury, die bestaat uit Nederlandse marketing- en branding kopstukken zoals Giep Franzen, Roland van der Vorst, Roland van Kralingen en Leo van Sister, heeft topmerken aangedragen en beoordeeld op vijf criteria: Brand Dominance – Distinguish Level – Functional Performance – Innovation – Potential.
De lijst van sterkste merken, die daaruit voort is gekomen, wordt aangevoerd door Google, gevolgd door iPod op een tweede en IKEA op een derde plaats.
Top 10 merken 2006 Google iPod IKEA Nike Nokia BMW Harley-Davidson Ferrari MTV Microsoft
Een verrassend nieuwe lijst vergeleken met de lijst van 2005, waar nog vier Nederlandse merken in de top 10 van de toenmalige Superbrands waren te vinden.
Top 10 merken 2005 Microsoft Albert Heijn Douwe Egberts Gillette HEMA Apple Nike Coca-Cola Heineken Nokia
Naast het bestaande concept, waar een vakjury zijn mening geeft over het merkenlandschap in Nederland, zijn nationale en internationale merkenexperts Karel Jan Alsem, Klaus Brandmeyer, Giep Franzen, Kevin Lane Keller, Roland van Kralingen, Martin Lindstrøm, Andy Mosmans, Rik Riezebos, Jan Rijkenberg, Leo van Sister en Roland van der Vorst bij het project betrokken. Een selectie van de aangedragen merken wordt opgenomen in een nieuw te verschijnen boek, “CoolBranding”.
De publicatie wordt een toonaangevend marketing boek en studieboek op universitair niveau. Naast de cases van de voorgedragen merken beschrijven de merken experts op een toegankelijke en beeldende manier branding modellen en koppelen die modellen aan relevante cases van topmerken. Zo worden onder andere de merken BMW, Nivea, Accenture, Bacardi, TNT, McDonald’s, Camper en Heineken beschreven.
Bij de introductie van het boek wordt ook een website gelanceerd waarop huidige en toekomstige cases te vinden zijn. De site wordt onder meer gebruikt door (internationale) studenten voor het downloaden van cases, discussiëren over cases, campagnes, merken etc. Het boek verschijnt in mei 2007, Engelse uitgave. Verkrijgbaar in de betere boekhandel en via de website.