Marketing28.06.2016

5 voorbeelden van goede mobiele marketing campagnes


Reclames zijn overal om ons heen. Op straat, op tv, op de radio, maar ook op internet. De meeste reclames en campagnes zijn eigenlijk maar irritant en blijven de hele tijd in je hoofd hangen (en zijn daardoor juist weer érg goed, maar daardoor ook weer zo vervelend). Ook reclame op mobiel is enorm. Deze slimme merken laten zien hoe het wél moet.

Op dit moment hebben meer mensen toegang tot internet via mobiel dan via desktop. Toch besteden niet veel bedrijven heel veel geld aan mobiele marketing. En dat is niet helemaal verwonderlijk. Uit onderzoek blijkt namelijk dat mensen mobiele advertenties erg opdringerig en vervelend vinden. Daarom worden er ook zoveel mobiele adblockers ingeschakeld. Zelfs zoveel dat adblocker populairder is op smartphone dan op desktop.

Als je in 2016 succesvol wil zijn met een mobiele campagne, moet je niet alleen betalen voor de verschijning, maar moet je ook creatief zijn en laten zien wat mensen écht willen zien, grappig of ontroerend vinden.

1. Advertenties op Snapchat

Snapchat wordt steeds groter en dat betekent dat ook steeds meer merken gaan experimenteren met marketing via Snapchat. Toen het nieuwe seizoen van Orange is The New Black op Netflix stond, kon je jezelf als gevangene fotograferen. Zo was er laatst ook een filter op Snapchat van The Switch van Nike, waarbij je je eigen hoofd met die van Cristiano Ronaldo kon ‘switchen. Irritant? Nee, juist leuk! In Amerika kon je begin juni een filter van L’Oréal gebruiken die je een winged eyeliner gaf. Dat zijn voorbeelden van leuke marketingcampagnes waar je ook zelf bij betrokken wordt en dát maakt het interessant.

snapchat-filter-ronaldo-1
snapchat-filter-ronaldo-1

2. Instagram campagne van Mercedes-Benz

Build your own car, altijd leuk om te doen op internet. Zelf je velgen uitkiezen, de kleur en het model. Maar de doelgroep van de nieuwe Mercedes-Benz was vooral te vinden op social media. Reclamebureau Razorfish New York moest Instagram hacken om deze campagne te doen lukken. Ze moesten namelijk meer dan 200 gekoppelde accounts maken en duizenden beelden plaatsen. Super leuk dit is nog eens een andere manier van reclame maken!

3. Nivea protection ad

We kennen al de Nivea pop die verbrandt als kinderen hem niet insmeren, maar Nivea heeft nóg een leuke en vernieuwende campagne. Normaal gesproken vinden we het super irritant om een app te downloaden, maar in dit geval heeft Nivea het goed voor elkaar. In een tijdschrift zit een armband die je om kunt doen bij je kinderen. De armband verbind je met de app op je telefoon en je stelt een grens in tot waar je kind alleen mag lopen. Je krijgt een melding wanneer je kind die grens overschrijdt. Handig, kun jij iets relaxter op je strandstoel zitten! Bekijk de video hieronder.

4. IKEA augmented reality

Deze reclame is al wat ouder, maar daardoor niet minder leuk. Dit is ook weer typisch zo’n gevalletje ‘eigenlijk wil ik geen app downloaden, maar voor dit merk maak ik een uitzondering.’ IKEA ontdekte dat 14 procent van de klanten te grote meubels kochten. Daarom bedachten ze een slimme service die precies laat zien hoe de meubels in jouw huis zouden staan. Download de app, richt je camera op de IKEA catalogus en de meubels verschijnen op je scherm. Geweldig!

5. Bradesco in iPad magazine

Adverteerders zijn ook zoekende naar leuke en opvallende manieren om te adverteren in online magazines met bewegende beelden en dergelijke. Maar automerk Bradesco pakte dat anders aan. Deze advertentie is dan wel vier jaar geleden gemaakt, hij is nog steeds briljant. “Unexpected events happen without warning. Make a Bradesco car insurance plan.” Kijk het filmpje hieronder!

Tedje van Gils

Tedje is blogger voor Stylecowboys, Dutchcowboys en Travelvalley. Verder is ze tekstschrijver bij Red Banana. Ze is film- en serieverslaafd en houdt van lekker eten, reizen en beauty.

Verder lezen over Mobile Advertising

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

McDonald's heeft een billboard gemaakt met geen enkele boodschap erop. Niet eens een logo. Je moet eraan ruiken om te weten waar reclame voor wordt gemaakt.

Advertising15.04.2024

Bijzondere marketingcampagne McDonald’s: billboard ruiken

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Vodafone, Telefonica, Orange en Deutsche Telekom (T-Mobile) zijn van mening dat consumenten mobiel nog niet genoeg bestookt worden met advertenties. Daarom gaan de vier telecomproviders samen een nieuw advertentiesysteem...

Advertising13.02.2023

Telecom operators ontwikkelen eigen (mobiel) advertentiesysteem

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

In Amerika heeft een mobiele provider, Boost Mobile, het plan opgevat om klanten de mogelijkheid te geven (een deel van) hun mobiele rekening af te rekenen door het spelen van games en kijken naar advertenties. Nieuw is...

Mobile16.05.2022

Mobiele rekening betalen met gamen en advertenties

Amerikaanse provider wil korting geven in ruil voor diensten
WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Tientallen jaren was de papieren Gouden Gids dé bron voor iedereen die op zoek was naar een bedrijf in de buurt. Dat internet, en dan met name Google, die taak al lang heeft overgenomen moge duidelijk zijn. De papieren...

Social Media17.09.2021

WhatsApp experimenteert met ‘Gouden Gids’ functie

Straks niet alleen reclame, maar ook een bedrijvengids in de chat-app
Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

De populaire streamingdienst Spotify komt met een optie voor adverteerders om video-ads op het platform te plaatsen. De mogelijkheid is vanaf nu beschikbaar op Spotify Ad Studio, het self-service platform voor adverteerd...

Video18.06.2020

Spotify komt met nieuwe optie voor video-ads

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Tegen alle verwachtingen in heeft de implementatie van de General Data Protection Regulation (GDPR) dit jaar niet geleid tot een zichtbare negatieve impact op de omzet van programmatic advertising. De groei van de markt...

Advertising11.10.2018

Programmatic advertising groeit ook in 2018 gewoon door

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Facebook ligt onder vuur refererend aan het recente dataschandaal Cambridge Analytica. Mede hierdoor is de discussie over het inkomstenmodel in volle gang. Volgens een berekening van Amerikaanse media zou iedere gebruike...

Social Media18.04.2018

Voor 14 dollar per maand geen advertenties op Facebook?

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Online uitgevers: opgelet! Later deze maand past webbrowser Google Chrome de regels voor bannerformaten van de Coalition for Better Ads toe. Wie een niet-toegelaten formaat gebruikt, loopt het risico dat geen enkele bann...

Advertising06.02.2018

Google Chrome past deze maand regels Coalition for Better Ads toe

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes