De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
We bevinden ons nu midden in het tijdperk van de klant. Klanten zijn steeds machtiger en kiezen zelf hoe en waar ze in contact treden met de merken waarvan ze producten of diensten afnemen. Of met andere woorden: klanten hebben de leiding. En dat maakt dat bedrijven niet meer kunnen zonder inzicht in wat hun klanten precies willen en nodig hebben. Daarom drie elementen die in elke customer experience-strategie voor 2017 moeten voorkomen.
1. Van personalisatie naar individualisatie
Individualisatie bereik je als je anticipeert op de bedoeling van de klant, die begrijpt en er meteen actie op onderneemt. Dat zijn de woorden van mijn collega Krisi Mansfield, CX Strategy & Transformation Director van Oracle APAC, te horen in deze korte video. Wat ze inhouden? Dat je klanten de ervaring geeft die zij willen en dat je daarbij segmenteert tot één persoon. De gesprekken hierover doen al een tijdje de ronde, maar écht individualiseren gebeurt op een niveau van customer experience-ontwikkeling (CX) dat nog maar weinig organisaties bereikt hebben.
Om geïndividualiseerde ervaringen te creëren, moeten CX-managers:
- Ervaringen structureren rondom customer journeys. Hiervoor moeten CX-managers in kaart brengen welk pad hun klanten volgen, welke specifieke data helpen om te bepalen waar een klant zich bevindt in de customer journey en welke content en functionaliteit hij nodig heeft om dichter bij zijn doel te komen.
- Zich afvragen hoe ze interacties kunnen verbeteren met klantgegevens. Begin individualisatie niet met het verzinnen van toepassingen van de al beschikbare klantdata. CX-managers kunnen beter beginnen met de vraag hoe ze een specifieke interactie kunnen individualiseren voor de klant. Pas als duidelijk is hoe de interactie te verbeteren valt, is het tijd om te kijken welke klantgegevens daarvoor nodig zijn. Op die manier voorkom je dat het individualiseren op basis van data een doel op zich wordt, in plaats van een middel om de klantinteractie te verbeteren.
- Flexibeler worden. Echt geïndividualiseerde ervaringen zijn een relatief nieuw verschijnsel en heel veel best practices zijn er nog niet. CX-managers die geïndividualiseerde ervaringen willen creëren, moeten dat op een flexibele manier doen waarbij de focus ligt op het snel ontwikkelen van prototypes, net zo snelle mislukkingen en korte releasecycli in plaats van uitgemolken processen.
2. De toegevoegde waarde van het Internet of Things
Wist je dat naar verwachting een gemiddeld mens in 2020 ongeveer twintig of meer connected devices bezit? Het Internet of Things (IoT) is dus iets wat je als merk niet mag negeren.
Forrester schetst dat, hoewel iedereen weet dat een geweldige customer experience het uitgangspunt is bij digitaal zakendoen, het verband tussen een geweldige customer experience en uitblinken op operationeel gebied minder bekend is. Simpel gezegd: het IoT versnelt werkzaamheden en processen die uiteindelijk leiden tot een betere customer experience.
Binnenkort hebben we met z’n allen dus miljarden connected devices. Dan moeten we ook bekijken hoe de informatie die we hieruit verkrijgen CX-professionals in staat stelt beter te begrijpen hoe klanten de interactie aangaan met verschillende platformen en kanalen door meteen te profiteren van de data afkomstig van de devices waarméé ze interacteren. Het inzicht dat ze verkrijgen verandert de manier waarop bedrijven zakendoen – van reactief naar proactief en voorspellend. Bovendien is het van invloed op hoe consumenten zich gedragen en wat zij verwachten.
3. Chatbots
Uit een recent onderzoek blijkt dat artificial intelligence (AI) en virtual reality (VR) in 2020 de customer experience compleet veranderd hebben. Meer dan drie kwart van de voor het onderzoek ondervraagde merken (78 procent) gaf aan AI en VR al te hebben geïmplementeerd of van plan is dat te doen voor 2020 om klanten beter van dienst te zijn. 80 procent van de sales- en marketingmanagers zegt bijvoorbeeld chatbots – een van de meest herkenbare vormen van AI – al in te zetten of dat van plan te zijn voor 2020.
Beslissingsbevoegden binnen bedrijven en consumenten willen relevante content op het juiste moment. Laat dat nu net de belofte zijn van AI, dat op zijn beurt weer gedreven wordt door data. Of het nu gaat om een AI-chatbot of een social community-manager die namens het merk spreekt, het klantprofiel dat wordt opgemaakt om klantinteracties te verrijken moet compleet en nauwkeurig zijn. Met informatie over de vorige aankopen van een klant, zijn recente service-issues, zijn interacties op social media en de interactiekanalen van zijn voorkeur is een merk beter uitgerust om diezelfde klant te bedienen.
2017 wordt een spannend jaar vol veranderingen. Om succesvol te zijn in deze wereld – waarin alles draait om de customer experience – moeten bedrijven dichter bij hun klanten komen te staan. Daarvoor hebben ze de juiste processen nodig waarmee ze beslissingen kunnen nemen op basis van data en analytics. Uiteindelijk zijn het de bedrijven met diepgaand inzicht in hun klanten die de CX-strijd winnen.
Deze blogpost is geschreven door: Mark de Groot, Marketing Director Oracle EMEA CX.
[Afbeelding © Krasimira Nevenova – Fotolia]
Verder lezen over Bedrijven
Social Media16.04.2024
Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024
DC Business09.04.2024
Waar moet je op letten bij het inrichten van jouw kapsalon?
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Gadgets07.03.2024
Nieuwe webcams van Logitech: MX Brio & MX Brio 705 for Business
DC Business29.02.2024
Expatfile vereenvoudigt FBAR-aangiftes voor Amerikanen
DC Business25.02.2024
Dit is waarom jij als ondernemer een kredietverzekering moet hebben
Online13.02.2024
Waarom een Kanban-training voor veel beroepen werkt
DC Business31.01.2024
Van zzp naar zmp: denk aan de verplichte RI&E!
Verder lezen over Consument
Media06.03.2024
RTL & Buienradar komen met het energieweerbericht op tv
Cybercrime05.02.2024
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security
Marketing01.02.2024
Onderzoek: veel consumenten bezorgd over het geven van persoonlijke gegevens aan retailers
Automotive24.01.2024
Lexus is volgens de consumentenbond het meest betrouwbare merk
scoort gemiddeld een 9,6 in betrouwbaarheidsonderzoekGadgets22.12.2023
Massaclaim: Je krijgt mogelijk geld als je een tv hebt gekocht
Met vriendelijke groet, Samsung?Mobile01.11.2023
ACM en Apple komen er maar niet uit met datingapps
Nieuws19.10.2023
Amazon moet naar de rechter voor schending privacy Nederlandse consumenten
Nieuws02.10.2023
Apple en ACM lijnrecht tegenover elkaar rondom datingapps
Verder lezen over Merken
Nieuws01.04.2024
1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen
Marketing14.03.2024
Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal
Marketing14.12.2023
ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam
aan Kalverstraat/RokinLifestyle16.10.2023
Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo
Marketing28.04.2023
Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook
Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goedOnline01.04.2023
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen
Lifestyle03.02.2023
Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben
DC Business19.12.2022