Marketing05.05.2005

Wehkamp stopt met de papieren gids


1115288040wehkamp.jpg
1115288040wehkamp.jpg

Wehkamp gaat stoppen met de supperdikke Wehkamp gids. De halfjaarlijkse catalogus van rond de 1.000 pagina`s houdt op te bestaan en wordt vervangen door een magazine dat de webwinkel gaat ondersteunen.

Wehkamp zag de laatste jaren de verkoop via de catalogus gehalveren en zag tegelijkertijd verkoop via de webwinkel fors toe nemen. Inmiddels behaalt Wehkamp al 45% van de omzet via internet, en de verwachting is dat dit jaar de helft online wordt geboekt.

De halfjaarlijkse verschijningsfrequentie was ook niet meer voldoende. De mode-industrie komt wel tien tot twaalf keer per jaar met een nieuwe collectie , zodat een gids per half jaar niet actueel genoeg meer is, zo laat marketingdirecteur Pieter van Diepen weten.

Hij verwacht dan ook dat hiermee het `oubollige`imago van Wehkamp eindelijk gaat veranderen. Al jaren verkoopt het bedrijf de beste modemerken, maar lang niet iedereen is daarvan doordrongen.

De eerste catalogus verscheen in 1956 en daarmee ontstond Wehkamp`s Postorder Combinatie. De gidsen tonen hoe de gemiddelde huiskamer eruit zag en hoe de gemiddelde Nederlander er de afgelopen vijftig jaar bijliep. Het succes van het bedrijf is vooral te danken aan de mogelijkheid tot termijnbetaling.

Bron : (de Volkskrant Verleiding)