Marketing24.06.2013

Wat marketeers moeten weten over Generatie Y


Hoi! Ik ben een Millenial. Iemand van Generatie Y. Geboren na 1980, gepokt en gemazeld in een wereld vol digitaal vernuft, oog in oog met een hoop uitdagingen. Ik worstel om een plaats voor mijzelf te vinden in een wereld die nog niet klaar lijkt te zijn voor de verwachtingen die ik heb voor de 21e eeuw. Ik wil de rijkdom die mijn ouders hebben verworven evenaren, en als het even kan zelfs overtreffen. Maar hoe? De wereld is in crisis, de babyboom generatie heeft er een zooitje van gemaakt. Het geld is op, de werkloosheid stijgt, twee miljard mensen leven nog steeds onder de armoedegrens, er duiken er overal nieuwe regeltjes en wetten op en we verbruiken anderhalf keer Moeder Aarde. Hoe kan ik in deze wereld nog het verschil maken?

wat-marketeers-moeten-weten-over-generat.jpg
wat-marketeers-moeten-weten-over-generat.jpg

Optimisme

Soms krijg ik de indruk dat onze voorgangers denken dat Generatie Y zich nergens zorgen over maakt. Ze vinden ons lui, narcisitsch en ongemotiveerd. Festivalletje hier, beetje Facebooken daar, non-chalante kop, gestoken in de laatste designerkleding op onze kekke fiets opweg naar een hippe koffiebar. Natuurlijk zijn we zorgeloos en optimistisch; daar zijn we jongeren voor. Maar nu we zo zoetjes aan meer verplichtingen krijgen en meer levenservaring opdoen en aan kinderen beginnen te denken, begint onze zorgeloosheid te verminderen. Precies zoals bij al onze voorgangers. Zorgeloze kinderen worden onzekere pubers, en via de ambitie die we als jong volwassenen hebben veranderen we in managers en ceo’s waarna we verzanden naar gestresste ouderen die moeten knokken voor een goed pensioen. Wat wel bijzonder aan onze generatie is, is dat wij positiever zijn over het leven dan onze voorgangers, ondanks die onzekere toekomst. We maken ons geen zorgen over vandaag, wel over morgen.

Menselijke maat

Ik voel me verantwoordelijk voor de wereld. Ik wil het verschil maken samen met mijn generatiegenoten, dingen rechtzetten, de menselijke maat terugbrengen, de wereld beter achter laten dan dat ik ‘m aantref. Het lijkt soms alsof onze ambitie om de wereld beter te maken onze voorgangers een vrijbrief geeft om het vooral aan ons over te laten. Noem een probleem en de groene generatie lost het wel op. Verkeerde instelling! De tijd is op, de Aarde is op. Wij verwachten dat merken het mogelijk maken dat we samen de uitdagingen van de 21e eeuw aangaan. Merken die vandaag en morgen groeien zijn merken die ons helpen het verschil te maken.

Technologie generatie

Millenials, Gen-Y, Digital Natives, allemaal betitelingen waar ik en mijn maatjes helemaal niets mee hebben. Wij zien ons zelf als de allereerste Technologie Generatie. Technologie staat – net zoals duurzaamheid- centraal in ons leven, niet omdat we het o zo spannend vinden, maar omdat het ons slimmer, socialer en gelukkiger maakt. Het is er gewoon, we zijn ermee opgegroeid, net zoals een vis in het water opgroeid. Niets bijzonders. Schaamteloos delen we online onze gevoelens en dromen. Privacy is voor ons een non-issue. 
Gewapend met onze mobieltjes en sociale technologie gaan we de onrechtvaardigheid in de wereld te lijf en verwoesten we er ogenschijnlijk oersterke bedrijven, politieke partijen en zelfs landen mee… Als zij iets doen wat ons niet bevalt, iets wat niet past in deze wereld. We dragen Julian Assange en Edward Snowden op handen en voeten, want nerds en hackers zijn de helden van de democratie in de 21e eeuw.

Global village

De hyperconnectiviteit die technologie voortbrengt zorgt er ook voor dat wij ons voor het eerst echt wereldburgers voelen. Sociale netwerken hebben landelijke grenzen weggevaagd en hebben ons collectieve bewustzijn geactiveerd. We verbinden ons met mensen die dezelfde passie hebben of met zij die met dezelfde problemen kampen, ongeacht leeftijd, status of Nationaliteit. Het heeft er voor gezorgd dat Generation Y over de hele wereld dezelfde mode draagt, dezelfde gadgets heeft en dezelfde normen en waarden nastreeft, ongeacht de tien duizenden fysieke kilometers die er tussen ons zitten leven we steeds meer in een global village.

Dus Babyboomers… Maak het mogelijk dat we de wereld verduurzamen, vervul onze verkenningsdrang met innovatie, verhalen en ervaringen. Denk aan onze grenzeloos manier van denken. Spreek ons aan in onze harten, hoofden en zielen. Zorg ervoor dat je merk cool, authentiek en onderscheidend is. Dat het onze identiteit versterkt. Maar zorg er bovenal voor dat het merk mensen dag in, dag uit een stukje makkelijker en gelukkiger maakt. Tot slot, beste babyboomers… Bedankt voor alle welvaart die jullie ons hebben gebracht. Het kapitalisme heeft ons veel goeds gebracht. Het ontbreekt ons aan niets. De straten liggen er prachtig bij en onze leeftijdsverwachtig is de afgelopen 100 jaar verdubbeld. We weten nu dat we grenzeloos moeten innoveren en dat onmogelijke dromen noodzakelijk zijn voor vooruitgang.

Bovenstaande column heb ik geschreven als onderdeel van een sessie visieontwikkeling in de 21e eeuw voor marketeers en ceo’s. De volledige column ontvangen of meer info? Mail of tweet gerust!

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

...

Verder lezen over Millennials

Mentale misère millennials door werkdruk en stress

Uit een onderzoek van Norstat en specialist in organisatiepsychologie Dr. Ruth Hekman blijkt dat bijna twee derde (63%) van de hoogopgeleide millennials mentale gezondheidsproblemen, zoals stess, ervaren die veroorzaakt...

Nieuws28.04.2023

Mentale misère millennials door werkdruk en stress

De travel trends voor 2020 volgens KLM

De manier waarop we reizen zoeken en boeken verandert steeds vaker, onder meer door nieuwe technologieën en zorgen voor het klimaat. KLM komt daarom met een voorspelling voor de trends omtrent reizen en technologie in 2...

Nieuws13.12.2019

De travel trends voor 2020 volgens KLM

AI en milieubewust reizen staan voorop
Bang voor de tandarts? Artificial Intelligence in de tandheelkunde kan ons van die angst af gaan helpen

In steeds meer sectoren wordt Artificial Intelligence (AI) toegepast en ook de tandheelkunde blijft niet achter. Dankzij allerlei technologische ontwikkelingen en AI kan het zomaar zijn dat je straks zonder angst naar de...

Technology31.05.2019

Bang voor de tandarts? Artificial Intelligence in de tandheelkunde kan ons van die angst af gaan helpen

Awareness campagne voor Millennials over melanoom

De kennis van millennials over melanoom blijft aanzienlijk achter bij die van de rest van de Nederlandse bevolking. Dit terwijl melanoom in de top-3 staat van de meest voorkomende vormen van kanker bij jongeren. Eén op...

Advertising03.07.2018

Awareness campagne voor Millennials over melanoom

Discover Your Spot
Vier harde tips voor Millennials die de werkvloer op gaan

Generaliseren is niet handig, want je kwetst er altijd mensen mee die niet onder je definitie vallen. Met dat in het achterhoofd moeten we het toch even kwijt: die Millennials? Daar heb je toch he-le-maal niks aan! Toch?...

Online25.05.2018

Vier harde tips voor Millennials die de werkvloer op gaan

​Zo creëer je een aantrekkelijke werkplek voor millennials

Er wordt een hoop geschreven over millennials op de werkvloer. Ze worden als een hele andere generatie werknemers gezien dan voorgaande generaties. Millennials hebben niet alleen andere verwachtingen, maar ook andere wer...

Lifestyle30.11.2017

​Zo creëer je een aantrekkelijke werkplek voor millennials

Millennials willen vooral lenen voor een huis, verbouwing of auto

Het afsluiten van een hypothecaire of persoonlijke lening is een big deal. Dat doe je niet zomaar, dus spreekt het vanzelf dat dit soort leningen alleen maar worden afgesloten voor belangrijke zaken. Het blijkt dat ook N...

Online13.11.2017

Millennials willen vooral lenen voor een huis, verbouwing of auto

sponsored story
Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

SXSW 2015 was naast het jaar van Artificial Intelligence en Virtual Reality vooral ook het jaar van de millenials. Generatie Y, geboren begin jaren '80 tot begin 2000. De eerste lichting digital natives, die een bijzon...

Events23.03.2015

Vier manieren om met Millenials om te gaan #SXSW

Verder lezen over Trends

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent. Nederlanders omarmen daarbij unieke reistrends die we in 2025 steeds vaker gaan zien.

Online26.11.2024

Dit zijn volgens Booking.com dé reistrends voor Nederlanders in 2025

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Een nieuw seizoen breekt aan en misschien denk je alweer aan het neerzetten van de kerstboom. De zomer laten we achter ons en we zitten meer binnen. Waarom dan tegen een oud interieur aankijken? Dit zijn de interieurtrends van dit najaar.

Lifestyle28.10.2024

Dit zijn de interieurtrends van dit najaar

Dit was het VINT Symposium van 2024

Voor de 30e keer was er het VINT Symposium in het Spant! te Bussum. Dit jaar stond het thema 'Echt Slim' centraal, wat een interessant perspectief bood op de rol van intelligentie in technologie. Elk jaar biedt het symposium de kans om nieuwe technologische trends en inzichten te verkennen, en dit jaar was geen uitzondering.

Events04.07.2024

Dit was het VINT Symposium van 2024

met als thema 'Echt Slim'
​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

“Het lijkt niet uit te maken wat ik doe. Ik ben altijd nummer twee. Niemand weet hoe hard ik het geprobeerd heb. Ik heb gevoelens die ik niet kan uitleggen. Ik word er gek van.” Je zou het niet zeggen, maar dit zijn...

Entertainment27.02.2024

​Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google heeft bekendgemaakt welke woorden we nou het meest googelden en dat biedt een verrassende uitkomst op sommige vlakken. In Nederland hielden we ons vooral bezig met het overlijden van Matthew Perry, maar ook zanger...

Search11.12.2023

​Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

Een dag voor de verkiezingen stijgen GroenLinks-PvdA en met name de PVV plots hard in de peilingen. Volgens Google Trends, een belangrijke indicator voor welke onderwerpen in de samenleving leven, is de PVV in acht van d...

Search21.11.2023

Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023

Ben je op zoek naar een mooi pak waarmee je nog jaren kunt doen? Je hoeft je natuurlijk niet te laten verleiden door de trends van dit moment, maar aan de andere kant, waarom niet? Het voordeel is dat trends in pakken va...

Lifestyle16.02.2023

​Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023