Marketing20.06.2013

Authenticiteit ten top!


authenticiteit-ten-top.jpg
authenticiteit-ten-top.jpg

Zomer 2013. Het voorseizoen is volop van start. De Costa’s zijn klaar voor de grote stroom toeristen. De massa dient zich aan voor de zon, het strand en neemt zijn trekken in vakantieparken en all inclusive resorts.

Tijdens de vakantie worden de toeristen op hun wenken bedient en verleidt door de vele plaatselijke verkopers met extra’s als excursies, souvenirs en andere geldklopperij. Ach ja, inderdaad kunnen die opdringerige verkopers erg vervelend zijn, maar we zijn op vakantie, dus geld moet rollen! Toch? Of kan het ook anders..?

.. Kroatië. Istrie. Zomer 2013. De rust straalt van het vissersdorp Vrsar af. Bijna iedere inwoner leeft hier van het (nog opkomende) toerisme. Op een bescheiden en creatieve wijze probeert ieder op zijn eigen manier een handeltje te realiseren die indruk maakt op de toeristen.

Vrsar. Zomerse avond – 21.00 uur. De schemering maakt samen met de tientallen lichtjes een romantische sfeer in de haven. Een wat oudere dorpsmuzikant met een gitaar en een kleine box neemt zijn plaats in. De man begint te pingelen en zingt vervolgens de mooiste songs van The Beatles, The BeeGees en andere popsterren.

De langslopende toeristen stoppen om te luisteren of gaan zitten op een bankje vlakbij de muzikant. In korte tijd heeft de man een grote hoeveelheid Kuna’s en Lipa’s (de Kroatische munteenheid) in zijn gitaarkoffer liggen. De muzikant speelt en zingt onverstoorbaar door.. Hij doet waar hij goed in is. Zo komt hij ook over op de langslopende toeristen ofwel zijn doelgroep. Hij gaat niet rond met de pet en vraagt om geld, nee, bescheiden blijft hij muziek spelen en knikt hij de mensen dankbaar toe die hem wat toewerpen. Authenticiteit ten top!

Terug naar het moraal van dit verhaal. Waarom krijgt de dorpsmuzikant uit Vrsar zijn gitaarkoffer zonder commerciële moeite vol en lukt dit de verkoper uit een van de Costa oorden niet?

De muzikant weet dat zijn product verkoopt en geeft daar geen druk aan. Als hij dat wel zou doen, door om geld te gaan vragen, loopt zijn doelgroep weg en hij heeft (veel) minder omzet die avond.

Met andere woorden, marketeer waar zit de authenticiteit van jouw organisatie, product of dienst? En hoe maak jij deze zichtbaar aan jouw doelgroep?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.