Onderscheid zit in een klein hoekje..

Vorig artikel Volgend artikel
Onderscheid zit in een klein hoekje..

Altijd op zoek naar het onderscheid. Het unique selling point (USP), de unique buying reason (UBR) van je bedrijf, product of dienst. Hetgeen ons aantrekkelijk maakt voor de doelgroep, ons verkoop oplevert, ons de omzettargets helpt halen.

Onderscheid hebben, creëren en tonen is niet eenvoudig. Dit is moeilijk. Maar: Te midden van de moeilijkheid ligt de mogelijkheid, so let`s give it a try!

De basisitems voor onderscheid:

1.    Je bedrijf
Met je bedrijf begint het, je bedrijf heeft een naam, assortiment, merkwaarde, kantoor, noem maar op. In al deze items kan onderscheid liggen. Schrijf alle items waar je bedrijf uit bestaat eens uit. Omcirkel de items die niet terugkomen bij alle bedrijven. Hier kan onderscheid liggen. Werk deze items nu verder uit. Waarom is je kantoor bijvoorbeeld bijzonder? Is deze duurzaam of wellicht heel kleurrijk? Zodra je dit hebt omschreven maak je de vertaling naar de klant. Betekent de duurzaamheid van je kantoor dat je klant eerder voor jou kiest of betekent die kleurrijke binnen- en buitenkant dat je klant geïnspireerd raakt bij een bezoek aan je kantoor?

2.    De boodschap
Natuurlijk roep je van alles richting je doelgroep. Je wil dat ze je zien, horen, proeven, ruiken, noemen, aanbevelen… maar dan kan de doelgroep dat iedere minuut wel doen, willen ze alle ontvangen boodschappen kwijt kunnen. Dus, wordt er een selectie gemaakt. Een selectie op basis van onderscheid. Je boodschap is bijzonder, valt op, is anders dan al die andere, die moet doorvertelt worden, omdat het voor andere ook interessant is.

3.    De mensen
De mensen die in je bedrijf werken conformeren zich met de bedrijfscultuur en uitstraling. Anders waren ze niet aangenomen, anders vonden ze het werken bij jou niet zo plezierig. Deze mensen laten zien dat het bedrijf uniek is door kwaliteit te leveren voor de doelgroep. Te leveren wat zij willen en wensen. Als ZZP ben je alleen, maar ook dan ben je het bedrijf, het gezicht. De vent (of vrouw) maakt het verschil; niet de tent.

4.    De campagnes
Je voert campagnes om attentie te krijgen, publiciteit voor nieuwe producten, diensten, acties waar de doelgroep wat aan heeft, dan wel volgens jou op zit te wachten. Deze campagnes dienen anders te zijn. Lastig, maar niet onmogelijk. Schrijf ook hier eens de items uit van hetgeen jij wil communiceren in je campagne. Schrijf uit waarom je nieuwe product, dienst of speciale actie anders is, al zit het maar in hele kleine zaken. Je zult zien dat als je deze zaken helder hebt, de campagne eromheen vanzelf volgt.

5.    De middelen
En dan als laatste de middelen. Dit zijn de (reclame)dragers, zowel fysiek als online die iets achterlaten en zeggen over je bedrijf. De meeste bedrijven houden het bij standaard middelen als een website of brochure met invulling van de 5W`s of een pen met het bedrijfslogo erop. Standaard = niet opvallen = geen onderscheid = kosten maken, zonder baten.

Kortom, het loont de moeite om eens terug naar de basisitems te gaan. Je zult zien dat onderscheid dichterbij is dan je denkt.

“The winner never quits and the quitter never wins!” Good luck.

Sanne Cramer

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies