Marketing07.02.2013

Intentie om de wereld te verbeteren of keiharde promotie?


Je kent het wel, doodgegooid worden met de goede bedoelingen van merken. Door de verschuiving van de macht prikt de consument hier direct door heen. “Tja, ze willen natuurlijk geld verdienen, ze doen het voor promotie van hun eigen merk en niet met de intentie om de wereld te verbeteren”, klinken de critici luid.

intentie-om-de-wereld-te-verbeteren-of-k.jpg
intentie-om-de-wereld-te-verbeteren-of-k.jpg

Vraagje; Is dat wel zo? En een nog een belangrijkere vraag ontstaat; Is dat dan zo erg?

Tomorrow’s shoes
Neem Nou, Blake Mycoskie.  In 2006, raakte de Amerikaans reiziger bevriend met kinderen in Argentinië en zag dat ze geen schoenen hadden om hun voeten te beschermen. Om te helpen, creëerde hij TOMS schoenen, een bedrijf dat elk verkocht paar schoenen zou matchen met een paar nieuwe schoenen om te geven aan een kind in nood. Een voor een. Blake keerde een jaar terug naar Argentinië met een groep van familie, vrienden en personeel jaar om 10.000 paar schoenen uit te delen mede mogelijk gemaakt door TOMS klanten.

images8.jpg
images8.jpg

Intussen uitgegroeid tot een internationaal concern is Blake natuurlijk een rijk man geworden. En dat zou dan niet mogen? Vanuit een bepaalde visie is er een plan gemaakt, er is brood op de plank gekomen, werkgelegenheid gecreëerd en daarnaast is het voorbeeld voor vele bedrijven op zich uniek te positioneren.

Gebruikte kleding inzameling door H&M
Zo ook voor de H&M. Nu vind ik dat zelf ook een moeilijke. Ik heb persoonlijk namelijk een haat/ liefde verhouding met de keten. Onstaan door slecht nieuws over massaproductie, slechte fabrieken, je kent het verhaal rondom de grote mode retailer wel. Om toch de milieu impact van de levensduur van een kledingstuk te verminderen organiseert H&M als eerste fashionretailer een inzamelingsactie. Alle soorten kleding, in welke staat dan ook, zijn welkom. In ruil voor een tas met gebruikte kleding ontvangt de klant een tegoedbon. Deze bon geeft de klant recht op 15 procent korting op een artikel naar keuze bij een volgende aankoop.

index.jpg
index.jpg

Onzelfzuchtig?
Een niet geheel onzelfzuchtige actie. Ze zorgen ervoor dat mensen naar de winkel toekomen, omdat zij daar iets krijgen. Zij lokken ze, met een verpakte boodschap; ‘Doe het nou maar, dan ben je ook een beetje goed bezig’. Met een poging tot goed doen, stimuleren ze iedereen met een cadeaubon van 15% nog meer te kopen. Resultaat meer omzet voor H&M.

Het verschil waardoor mensen een dergelijke actie wel omarmen en waardoor niet zit hem in het volgende; Wanneer er eerst een idee is gekomen om de wereld te verbeteren en daardoor geld is verdiend wordt het als waardevol gezien, maar wanneer een groot concern zijn netwerk gebruikt om met een goed doel meer omzet te creëren is het grootdoenerij.

Het lijkt onvermijdelijk dat bedrijven hun omzetten gaan opgeven en bovendien heeft de economie daar op het moment weinig aan. Ik ben in ieder geval heel blij dat ik midden in deze evolutie mag plaatsnemen en blijf aandachtig om mij heen kijken waar al die mooie merken mee gaan komen. Waarom zou me eigenlijk een worst wezen, als het maar gebeurt.