Marketing01.10.2012

Datadoolhof belemmert marketeers


datadoolhof-belemmert-marketeers.jpg
datadoolhof-belemmert-marketeers.jpg

Veel bedrijven hebben hun marketing data niet op orde. Snel inspelen op een gebeurtenis uit de markt is er niet meer bij als de marketeer eerst moet grasduinen in alle IT-systemen.

Een eenvoudig voorbeeld is het klaarzetten van een mailing, voorafgaand aan een belangrijke voetbal wedstrijd. Met een druk op de knop krijgt een specifiek deel van het klantenbestand de mailing de volgende dag thuis op de mat, mét een actuele aanbieding en afgestemd op de uitslag van de wedstrijd.

Naast bovenstaand voorbeeld, kan databasemarketing ook voor meer ernstige zaken worden ingezet. Bijvoorbeeld als de fabrikant een serie auto’s heeft geleverd waarvan blijkt dat het remsysteem niet goed functioneert. Dan moet de fabrikant een recall kunnen doen op iedereen die deze serie heeft gekocht. Je wilt als marketeer hier geen drie weken voor nodig hebben om dit uit te zoeken. Dit moet snel geregeld zijn, om ongelukken te voorkomen en reputatieschade te beperken.

Vaak wil de marketingafdeling reageren, maar is de IT-afdeling nodig om iets voor elkaar te krijgen. Terwijl het veel handiger is als de marketeer dit zelf kan doen. De gemiddelde marketeer heeft weinig interesse in databasemarketing en is liever bezig met het bedenken en inplannen van mooie, glimmende campagnes. Terwijl het vandaag de dag onmisbaar is om na te denken over de inrichting en koppeling van systemen voor bovenstaande voorbeelden.

Het leven van de marketeer zal makkelijker zijn als de verschillende datasystemen binnen het bedrijf aan elkaar gekoppeld worden. Dit kan volledig geautomatiseerd worden, zodat er continu beschikking is over alle relevante marketinggegevens. Dit kan data zijn uit CRM-, ERP- en financiële systemen, maar ook responsdata van telemarketingbureaus, e-mail klikgedrag, Facebook-likes en meer. En in combinatie met een goed campagnemanagementsysteem kan dan altijd worden ingespeeld op de actualiteiten door inzet van verschillende kanalen.

De inzet van data zal altijd de basis zijn van een direct marketing campagne, maar het moet net zo eenvoudig zijn als het plaatsen van een advertentie op LinkedIn of Facebook. Daar heeft een marketeer in een paar minuten ook zo de doelgroep bij elkaar geklikt.

Deze blogpost is geschreven door Rik van Schaik is directeur van Marketing Industries.

Verder lezen over Data

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

In Noord-Holland is Middenmeer een soort ultra-datacenterlocatie. Het is ook vaak uit die plaats dat er berichten komen over wat omwonenden ervan vinden (spoiler: het is niet positief), maar nu zelfs arbeiders die demons...

Online31.10.2023

​Zoveel datacenters: wat zijn de voors en tegens?

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Het was door alle commotie, bezwaren en andere randzaken al hoogst onwaarschijnlijk geworden dat het mega datacenter dat Meta wilde gaan bouwen in Zeewolde nog door zou gaan. Welnu, vandaag is het doek definitief gevalle...

Technology20.09.2023

Doek valt definitief voor een datacenter in Zeewolde

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Terwijl WhatsApp het steeds makkelijker maakt om grote foto’s te versturen, besluit Dropbox niet om zijn diensten aantrekkelijker te maken, maar legt het ze juist aan banden. Dropbox, dat altijd een ongelimiteerde opti...

Online25.08.2023

Er komen beperkingen op de cloudopslag van Dropbox

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Vroeger was er tussen Europa en de Verenigde Staten het Privacy Shield: een overeenkomst waardoor de data van Europese burgers in de Verenigde Staten kon worden opgeslagen, zonder dat het daarbij in handen kwam van de VS...

Online11.07.2023

Europa en Amerika gaan datadelen weer toestaan

Komt Threads dan nu wel naar Europa?
Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

Datalekken in de zorgsector in Nederland blijven toenemen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) heeft recentelijk aangegeven dat Nederlandse burgers ervan uit moeten gaan dat hun persoonlijke gegevens waarschijnlijk al ge...

Cybercrime28.06.2023

Nieuw onderzoek: datalekken in de zorgsector nemen nog steeds toe

41% van de gezondheidszorgorganisaties sinds 2021 te maken heeft gehad met een datalek
Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Naar aanleiding van een tip van haar Duitse collega’s in Brandenburg is de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) een onderzoek gestart naar een mogelijk datalek bij Tesla. Daarbij zouden, dat meldt de Duitse krant Handelsbl...

Cybercrime26.05.2023

Autoriteit Persoonsgegevens onderzoekt mogelijk datalek bij Tesla

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

Data recovery is het proces van het herstellen van verloren of beschadigde gegevens van een opslagapparaat. Je kunt terecht bij professionals die jou helpen met het redden van je data. Dit is super handig wanneer jij bel...

DC Business03.05.2023

Data recovery als snelle reactie bij gegevensverlies

We bellen en sms’en weer veel minder

De ACM heeft deze week de nieuwste versie van de Telecommonitor gepubliceerd. Het rapport over het gebruik van mobiele- en andere telecomdiensten in Nederland. Het zal niemand echt verbazen dat we, vergeleken met voorgaa...

Mobile12.04.2023

We bellen en sms’en weer veel minder

Voorraad 06-nummers nog steeds schaars