Marketing15.06.2012

De 2 meest gebruikte en effectieve marketingtrucs


Reclame beïnvloedt ons gedrag, anders zou het geeneens bestaan, maar die beïnvloeding slaat soms om in manipulatie, aldus Martin Lindstrom die in zijn boek ‘Brandwashed‘ schrijft over de trucs waarmee slimme marketeers ons overtuigen om hun producten te kopen. Volgens Lindström zijn dit de twee meest gebruikte trucs:

Angst: Brits onderzoek wees uit dat de angst voor falen een belangrijkere drijfveer is voor consumenten dan de belofte van succes. De meest overtuigende manier om consumenten te overtuigen is om hen een glimp te geven van een gevreesd toekomstscenario, waarna hen wordt voorgespiegeld hoe ze die potentiële ramp kunnen vermijden. Deze methode vindt haar oorsprong in de jaren 1920 en werkt als volgt:

a. Identificeer een probleem (vaak één waarvan consumenten niet eens wisten dat het bestond)
b. Creëer angst voor het probleem
c. Verkoop de remedie

Idealen: Deze truc is exact het tegenovergestelde van de eerste. Eerder dan angst creëert de marketeer een fantasie over een geïdealiseerde toekomst om de consumenten er toe aan te zetten producten of diensten te kopen die ze eigenlijk niet nodig hebben.

Volgens Amerikaans en Canadees onderzoek is zelfs een minieme associatie tussen een bepaald merk en een ‘celebrity‘ genoeg om die vervolgens met onszelf te identificeren na het kopen van het merk.

Op die manier hopen we de coolheid, attitude, persoonlijkheid, aantrekkelijkheid of het talent van een beroemdheid onbewust over te nemen. Dat gebeurt door het product te kopen waarmee die beroemdheid is geassocieerd.

Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.