Marketing Nightmare: campagne tegen Apple opgezet door RIM

Vorig artikel Volgend artikel

In Australie heeft RIM een campagne gelanceerd waar iedere zichzelf respecterende marketingprofessional zijn hand van voor zijn mond slaat. RIM schijnt achter een lastercampagne te zitten tegen Apple. De campagne heet 'Wake Up' en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de verantwoordelijken voor deze actie wel graag wakker worden uit deze droom. What were they thinking?

Aanvankelijk werd gedacht dat Samsung achter de campagne zat, maar zij reageren sterk door aan de ontkenning toe te voegen dat consumenten in hun ogen al bijzonder wakker zijn.

De Campagne

In het filmpje zie je een beschrijving van wat er is gebeurd. Samenvatting: er kwam een zwarte bus aanrijden bij de Apple Store in Sydney, er sprongen tientallen mensen uit, zwart gekleed, met zwarte protestborden. Op de borden stond 'Wake Up' bedoeld voor de mensen in de Apple Store. Een betaalde flashmob. 

De Ontmaskering

Door de codering in de website is acherhaald dat het RIM moet zijn die erachter zit. Er is ook een website die terugtelt naar iets, wat de lancering van de nieuwe Blackberry is. De puzzelstukjes passen. Bij monde van communicatiebureau Spectrum bevestigt RIM:

"We can confirm that the Australian 'Wake Up' campaign, which involves a series of experiential activities taking place across Sydney and Melbourne, was created by RIM Australia. A reveal will take place on May 7th that will aim to provoke conversation on what 'being in business' means to Australians."

Brand Power

Negatief doen over de concurrent wordt over het algemeen niet geapprecieerd, niet stiekem en niet openlijk. Af en toe lukt het wel op een grappige manier, meer uitzondering dan regel. Gewoon op eigen kracht de wereld veroveren daar houden mensen van.

In het geval van RIM, dat als product en merk bijzonder onder vuur ligt, is het bijzonder dat de marketingmensen niet hebben bedacht dat een gehavend merk als RIM niet in de verste verte in de positie is zoiets uit te halen met 'love-brand' Apple. Misschien zit ik er naast; tijd zal het leren. Over een paar maanden zien we wat deze actie heeft gedaan voor het imago van RIM en de verkoop van Blackberry's. Vooralsnog lijkt Samsung de lachende derde in de populariteitspoll.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies