Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
In Australie heeft RIM een campagne gelanceerd waar iedere zichzelf respecterende marketingprofessional zijn hand van voor zijn mond slaat. RIM schijnt achter een lastercampagne te zitten tegen Apple. De campagne heet ‘Wake Up’ en ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de verantwoordelijken voor deze actie wel graag wakker worden uit deze droom. What were they thinking?
Aanvankelijk werd gedacht dat Samsung achter de campagne zat, maar zij reageren sterk door aan de ontkenning toe te voegen dat consumenten in hun ogen al bijzonder wakker zijn.
De Campagne
In het filmpje zie je een beschrijving van wat er is gebeurd. Samenvatting: er kwam een zwarte bus aanrijden bij de Apple Store in Sydney, er sprongen tientallen mensen uit, zwart gekleed, met zwarte protestborden. Op de borden stond ‘Wake Up’ bedoeld voor de mensen in de Apple Store. Een betaalde flashmob.
De Ontmaskering
Door de codering in de website is acherhaald dat het RIM moet zijn die erachter zit. Er is ook een website die terugtelt naar iets, wat de lancering van de nieuwe Blackberry is. De puzzelstukjes passen. Bij monde van communicatiebureau Spectrum bevestigt RIM:
“We can confirm that the Australian ‘Wake Up’ campaign, which involves a series of experiential activities taking place across Sydney and Melbourne, was created by RIM Australia. A reveal will take place on May 7th that will aim to provoke conversation on what ‘being in business’ means to Australians.”
Brand Power
Negatief doen over de concurrent wordt over het algemeen niet geapprecieerd, niet stiekem en niet openlijk. Af en toe lukt het wel op een grappige manier, meer uitzondering dan regel. Gewoon op eigen kracht de wereld veroveren daar houden mensen van.
In het geval van RIM, dat als product en merk bijzonder onder vuur ligt, is het bijzonder dat de marketingmensen niet hebben bedacht dat een gehavend merk als RIM niet in de verste verte in de positie is zoiets uit te halen met ‘love-brand’ Apple. Misschien zit ik er naast; tijd zal het leren. Over een paar maanden zien we wat deze actie heeft gedaan voor het imago van RIM en de verkoop van Blackberry’s. Vooralsnog lijkt Samsung de lachende derde in de populariteitspoll.
Verder lezen over Apple
Entertainment09.12.2024
Trailer van Severance seizoen 2 is vooral heel Severance
Technology25.11.2024
Apple werkt aan LLM Siri: Een revolutionaire stap in spraakassistentie
Gadgets14.11.2024
‘Apple wil met meer smarthomegadgets komen: dit is de volgende’
Gadgets11.11.2024
Slim voor ouders: deel de locatie van een AirTag
Mobile06.11.2024
iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen
Gadgets05.11.2024
Komt er in de toekomst een slimme bril van Apple?
Gadgets30.10.2024
Apple geeft de Mac mini een heel ander uiterlijk
Mobile29.10.2024
Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone
Verder lezen over Campagne
Entertainment04.06.2024
Of je die jackpot nou wint of niet: wees een Winner Man
Online22.02.2024
Versturen van intieme beelden loopt in 1 op de 50 gevallen verkeerd af
Waarom hanteert Rutgers geen gezond tweesporenbeleid in relatie tot sexting?Video19.02.2024
Podcast: Dit zijn de lichtpuntjes van Louis van Gaal
Marketing13.02.2024
Samen bouwen aan de liefde: dit is de Valentijnsdag Love Challenge
'De enige roos die nooit verwelkt’Online27.03.2023
Doe mee met de Alzheimer Challenge: leg 300 kilometer af in april
voor een toekomst zonder dementieGaming22.03.2023
Campagne #OneLove nu ook in FIFA 23
Alle spelers kunnen de actie supportenMedia22.03.2023
Havas+Lemz breidt uit met Havas Play
"Voor elk merk het juiste speelveld"Marketing16.02.2023
ChatGPT door KLM gebruikt in Valentijnsdagcampagne
resultaten zijn positiefVerder lezen over Samsung
Technology01.12.2024
Samsung Galaxy S24: alleskunner dankzij Bixby en AI
Mobile27.11.2024
Samsung Galaxy S25 Ultra? Nieuwe video lekt uit op Reddit
Mobile01.10.2024
Epic klaagt Google en Samsung aan om alternatieve appwinkels
Events29.08.2024
Samsung Developer Conference 2024: een decennium aan open innovatie
en nu met AI in de spotlightGadgets13.08.2024
Samsung Music Frame review: bijzonder aanwezig
Mobile10.07.2024
Samsung laat Galaxy AI hoogtij vieren in nieuwe foldable Galaxy Z Flip 6
Mobile04.07.2024
Alles over de aankomende Samsung-producten lijkt al gelekt
Gadgets13.06.2024