Het verbaast mij nog regelmatig hoeveel mensen en vakgenoten ik kan verbazen met basistools die iedere marketeer wat mij betreft zou moeten gebruiken. Voorheen gingen we als Google generatie op zoek naar vakinformatie, tegenwoordig kun je ervoor zorgen dat relevante informatie vanzelf naar je toekomt en heb je Google niet meer nodig. Vinden in plaats van zoeken, serendipity, de ongezochte vondst. Een fenomeen dat blijft boeien. Inmiddels is er over onszelf en ons gedrag zoveel informatie beschikbaar op het net, realtime en online waardoor online applicaties en diensten een volgende fase ingaan. Door deze informatie op een slimme manier te combineren en de informatie juist te interpreteren kunnen applicaties gaan voorspellen wat wij willen zien, doen, horen en lezen.
Twitter is voor mij een belangrijk informatiekanaal. Alles wat ik wil weten haal ik uit Twitter, zowel zakelijk als privé. Mijn laptop, mijn smartphone en mijn tablet helpen mij hierbij. Surfen op het internet doe ik nauwelijks meer. Hoewel ik nog steeds mijn bookmarks/bladwijzers in mijn Chrome browser zorgvuldig backup gebruik ik ze vrijwel nooit meer. Zo’n 15 jaar geleden ben ik gestart met het verzamelen van bookmarks, mijn leidraad op het internet. Ik kwam op relevante plekken en vond dingen die ik vooraf niet bedacht had. Deze ellenlange lijst van bookmarks is inmiddels onhandelbaar geworden en raadpleeg ik alleen nog in uitzonderlijke gevallen. Hoe zorg ik ervoor dat ik vind en niet hoef te zoeken?
Tegenwoordig zijn er een viertal apps die samen de basis vormen voor mijn kennisvergaring:
Twitter
Flipboard
Zite
Read It Later
Het aantal mensen dat ik via Twitter volg loopt de spuigaten uit, meer dan 3.800. Elke dag lees ik wel weer interessante blogs en artikelen van mensen die ik volg via Twitter. Mijn timeline is daarmee een continue explosie van artikelen en informatie die nauwelijks meer te volgen is. In het begin dacht ik alles wel te kunnen lezen, maar die nobele gedachte heb ik allang achter me gelaten. Toch zorgt Twitter ervoor dat ik in de drivers seat zit en zelf bepaal wat ik wel en niet volg.
Op basis van de mensen die ik volg op Twitter wordt vervolgens met behulp van Flipboard op een zeer aantrekkelijke wijze een elektronisch magazine gepresenteerd waar ik makkelijk doorheen kan bladeren en reacties kan achterlaten of conversaties kan aangaan. Flipboard is voor mij nog steeds de absolute nummer 1 iPad app. Een realtime digitaal magazine helemaal toegespitst en toegesneden op mijn informatiebehoefte. Inmiddels biedt Flipboard tal van andere magazines zoals Engadget die gebaseerd is op de gelijknamige populaire gadget blog. Allerlei slimme algoritmes zorgen ervoor dat alleen die dingen getoond worden waarvan de app denkt dat het interessant is voor mij, tweeps waar ik vaak op heb geklikt of die ik vaak heb geretweet.
Een soortgelijke app betreft Zite, onlangs overgenomen door CNN, waarvoor complimenten omdat zij inzien dat dit de nieuwe manier van uitgeven wordt. Ook Zite is gekoppeld aan mijn Twitter account en rondom bepaalde thema’s worden hier ook artikelen geselecteerd die relevant zijn.
Als je vervolgens alle artikelen, blogs en infographics die naar me toe komen bij elkaar optelt dan is dat behoorlijk veel. Ik heb niet altijd de tijd om dit goed door te nemen. Daarvoor heb ik dan weer de app Read It Later. Binnen zowel Flipboard als Zite geef ik met één klik aan welke artikelen ik later rustig wil nalezen. In de Read It Later app staan al deze artikelen netjes op een rij, wordt bijgehouden wat ik wel en niet heb gelezen en creëer ik voor mezelf een soort van realtime naslagwerk over interessante onderwerpen. Briljant toch? Ik kan me niet voorstellen hoe een marketeer zich in deze informatiemaatschappij staande houdt zonder dergelijke tools. Naast het feit dat doelgroepen zich in toenemende mate op tablets en smartphones bewegen en dat marketeers zelf moeten ervaren hoe dit werkt, is het een goede manier om op de hoogte te blijven van de allerlaatste stand van zaken in je vakgebied.
Vinden dus in plaats van zoeken. Welke apps zijn voor jou onmisbaar?
Verder lezen over Apps
Online24.04.2024
Dating-app Grindr aangeklaagd om delen HIV-status met anderen
Online30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Online27.03.2024
Canva neemt Affinity over: Adobe mag wel oppassen
Online25.03.2024
Spotify wil je iets leren met videocursussen over muziek en zaken
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Online06.02.2024
Tinder gaat je waarschuwen als je ongepaste dingen zegt
Online10.01.2024
2024: Zijn RSS-feeds terug van weggeweest?
Mobile12.12.2023
Fortnite-maker wint: Play Store is te machtig
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024