KLM lanceert Repudo actie voor de Werelddeal weken

Vorig artikel Volgend artikel
KLM lanceert Repudo actie voor de Werelddeal weken

KLM heeft een recente historie van leuke (en succesvolle) online marketing acties: Fly2Miami, 99 vrienden, Tile & Inspire.

In het kader van de Werelddeal weken hebben ze nu 7.500 Repudo's door het hele land gedropt. Als deelnemer moet je via www.vinddewerelddeal.nl een team van 4 vrienden samenstellen en heb je vervolgens tot woensdag 14 september 10.00 uur de tijd om op zoek te gaan naar de digitale pakketjes. Als hoofdprijs kun je met 3 vrienden een KLM ticket winnen naar New York, Kuala Lumpur, Miami, Johannesburg of Dubai.

Treasure hunts zijn leuk, Repudo is hip en KLM houdt er mooi weer wat buzz en naamsbekendheid voor de Werelddeal weken aan over. Daarbij komen voor KLM natuurlijk nog al die Facebook en Twitter vrienden die weer gemaakt worden.

Als rechtgeaarde Nederlander raak ik door gratis en voor niets te winnen zaken nog altijd geïnspireerd om mee te doen. En New York heb ik ook altijd al eens willen bezoeken. Dus eerst maar even aanmelden via de website en mijn team aanmaken: vriendin, moeder, schoonmoeder in mijn team en aan de slag!

Vervolgens ga ik als een moderne Indiana Jones op mijn fietsje (en door de regen) op zoek naar de dichtstbijzijnde KLM Repudo. Het GPS locatie-puntje geeft aan dat ik dichterbij kom, en voordat ik het weet sta ik op de parkeerplaats van het Amphia Ziekenhuis in Breda mijn (hopelijk) ticket naar New York op te pikken.

Op mijn telefoon staat nu een Repudo die me zogezegd kans geeft op een reis naar New York. Maar nu? Het is mijn eerste ervaring met een dergelijke Repudo actie, maar er staat in het digitale object nergens wat de volgende stap is. Geen code om op een website in te voeren, en op de actie site kan ik ook niets vinden over wat nu verder.

Een standaard antwoord op mijn mailtje naar KLM maakt me eigenlijk ook niet echt wijzer. Ze vertellen me dat wanneer ik de Repudo op pik ik twee opties heb:

  1. Je hebt direct prijs à bijv. een van de 10 Europa tickets, lounge vouchers of een giftcard. Je laat je emailadres achter en de prijs wordt naar je op gestuurd.
  2. Je mag 3 vrienden zoeken via Facebook om samen met jou kans te maken op 4 ICA tickets. Je betrekt je vrienden door voor hen, op een door jou gekozen plek ook een digitaal pakketje te droppen. Wanneer zij alle drie hun door jou gedropte pakketje hebben opgepakt, maak je samen kans op de 4 tickets. (keuze bestemmingen zijn: Miami, Johannesburg, Kuala Lumpur, New york of Dubai).

Moet ik nu dus het pakketje delen met mijn teamgenoten vóórdat ik kans maak op de hoofdprijs? Daarover staat op de site niets vermeld... En bovendien staat dan de Repudo die me in staat stelt om te winnen niet meer op mijn telefoon. Of maakt dat niets uit? Wat het verder compliceert is dat er in de algemene voorwaarden staat dat ik niet met mijn gekozen team op reis hoef.

Misschien ligt het wel aan mij. Ik begrijp tenslotte nog niet hoe zo'n actie op Repudo nu precies werkt, maar ik vraag me af of ik de enige ben die het niet helemaal snapt.

Het gebruik van online en social media voor een marketing actie juich ik alleen maar toe. Zo ook het gebruikt van Repudo door KLM in dit geval. Het geeft een erg leuke interactieve dimensie aan de actie en ik voelde me als deelnemer dan ook even écht betrokken bij de KLM Werelddeal weken. Maar de valkuil is natuurlijk dat niet iedereen even bekend is met alle online mogelijkheden. Zeker bij een relatief nieuw, en bij het grote publiek onbekend concept als Repudo, is het dan cruciaal dat er goede en heldere uitleg gegeven wordt over het spelverloop. In mijn ogen heeft KLM hier deze keer toch een klein steekje laten vallen.

Rob Simons

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies