De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
De eerste editie van de Affiliate Marketing Monitor, een initiatief van de Taskforce Affiliate Marketing, heeft een aantal inzichten opgeleverd waarover de markt nog niet eerder beschikte. De jaarlijks terugkerende monitor onderzoekt trends, uitdagingen en de omvang van de affiliate markt en is uitgevoerd door Blauw Research.
In het onderzoek werd aan meerdere Affiliate Netwerken gevraagd naar hun schatting van de omvang van de affiliate markt. Het viel daarbij op de schattingen binnen een kleine bandbreedte bleven en gemiddeld uitkwamen op € 97 miljoen in 2009. De respondenten werd ook gevraagd naar hun schatting over de totale omzet van transacties die kan worden toegeschreven aan affiliate marketing en die kwam gemiddeld uit op € 1,3 miljard. Bij een Thuiswinkel omzet van € 6,4 miljard in 2009 komt dat neer op 20%.
Remko Nugteren, voorzitter van de Taskforce Affiliate Marketing: “Tot op heden hoorde je over de omvang van de markt allerlei bedragen, variërend van 60 tot wel 200 miljoen euro. Nu zijn we in staat om een breed gedragen cijfer te communiceren dat op een degelijke manier tot stand is gekomen. Dat hoort bij de professionalisering van het vak en het toont aan dat we met een zeer substantieel deel van de online advertising markt bezig zijn, met een wezenlijke bijdrage aan de totstandkoming van online transacties.“
Uit de monitor blijkt ook dat de toekomstverwachtingen hoog gespannen zijn, met name omdat eventuele weerstand bij adverteerders nu snel aan het verdwijnen is. Meer dan 50% van de ondervraagden verwacht voor 2010 een marktgroei van meer dan 20%. Nugteren: “Geen wonder. Affiliate marketing levert adverteerders geld op, het kennisniveau bij opdrachtgevers stijgt snel en het imago van affiliate marketing is snel aan het verbeteren. We zijn nog niet klaar, maar de Taskforce Affiliate Marketing timmert hard aan de weg om hieraan een bijdrage te leveren.“
Kijkend naar de branches waar affiliate marketing actief wordt ingezet valt op dat Travel (31%), Retail (26%) en Telecom (14%) de boventoon voeren. Een andere interessante bevinding van het onderzoek is dat ondervraagden aangeven dat het principe van de ‘Last Cookie Counts‘ zijn langste tijd gehad heeft en dat men een nieuw model, gebaseerd op differentiatie naar waardetoevoeging, zou willen zien dat meer recht doet aan het complexe beslissingsproces bij consumenten.
Verder lezen over Nederland
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
Nieuws04.03.2024
Het einde van een tijdperk: het luchtalarm verdwijnt
Verder lezen over Trends
Entertainment27.02.2024
Waarom Barbie-nummer I’m Just Ken zo’n internethype is
Search11.12.2023
Dit googelden we het meest in 2023: Oppenheimer en Rob de Nijs
Search21.11.2023
Google Trends: PVV grootste partij in acht provincies
Lifestyle16.02.2023
Dit zijn de trends voor herenpakken in 2023
DC Business10.01.2023
Dé onlinemarketingtrends van 2023
Search07.12.2022
Year in Search 2022: Oorlog in Oekraïne wint nipt van Voice-schandaal
DC Business04.04.2022
De leukste kantoortrends van 2022
Automotive13.03.2022