Marketing01.11.2009

Marktonderzoek Affiliate Marketing in Nederland


marktonderzoek-affiliate-marketing-in-ne.jpg
marktonderzoek-affiliate-marketing-in-ne.jpg

In het kader van haar studie heeft Inge Cornelissen begin 2009 een marktonderzoek gedaan over de Affiliate Marketing branche in Nederland. Haar stage liep op de affiliate marketing afdeling van Outrider.

Daar was een sterke behoefte naar een onderzoek over affiliate marketing.” Tijdens het onderzoek merkte ze dat er bij meerdere partijen grote behoefte was naar een dergelijk onderzoek.

Om de Affiliate Marketing branche zo volledig mogelijk in kaart te brengen, is er veel aan fieldresearch gedaan. In totaal heeft ze 20 interviews afgenomen met experts, affiliate netwerken, adverteerders, mediabureaus en affiliates. Na de lees meer een korte samenvatting van de belangrijkste conclusies uit het marktonderzoek.

* Voor online adverteren wordt er een groei van 16% verwacht. De deelnemende partijen verwachten dat Affiliate Marketing met 45% zal groeien in 2009.

* De kredietcrisis wordt voor de ontwikkeling van Affiliate Marketing als een kans gezien. Affiliate Marketing biedt een kredietcrisisproof afrekenmodel, door dat er wordt afgerekend o.b.v. ‘no cure no pay’.

* Verschuiving van vergoedingsmodellen van CPM naar hybride modellen.

* Toenemende vraag Affiliate Marketing bij adverteerders. De kennis die zij hebben is echter gering, maar zal in de toekomst wel gaan toenemen. Door de toename van kennis bij de adverteerders in de toekomst, kan verwacht worden dat Affiliate Marketing meer ‘in huis’ gedaan zal worden.

* Toename specialistische bureaus, zoals affiliate marketing afdelingen in mediabureaus en affiliate marketing bureaus.

* De affiliate marketing branche in Nederland in het jaar 2009 is volwassen aan het worden. De markt wordt steeds meer transparant. De branche moet echter nog meer transparant en professioneel worden. Gelukkig is er pas een IAB Taskforce opgericht voor Affiliate Marketing, dus hierdoor zal de branche professionaliseren en kan bijvoorbeeld cookiedropping meer bestreden worden.

* Kans voor Affiliate Marketing in de social media. Gebleken is dat adverteren bij social media websites groot effect heeft, echter doen adverteerders hier nog weinig mee.

* Hevige concurrentie tussen affiliate netwerken. Het aanbod is groot. Verwacht wordt dat de grotere affiliate netwerken de kleinere netwerken zullen overnemen. Het onderscheidend vermogen van de affiliate netwerken is niet groot. Voor een adverteerder maakt het niet dusdanig veel uit waar zij hun opdracht uitbesteden. Affiliate netwerken zullen dus meer onderscheidend moeten worden.

* Tussen intermediairs is er nog geen hevige concurrentie. Er is nog niet veel aanbod. In het buitenland zijn intermediairs echter groot. Wel is te zien dat er steeds meer specialistische partijen bijkomen in Nederland of dat adverteerders affiliate marketing zelf in huis gaan doen, hierdoor zal de toegevoegde waarde van de specialistische bureaus onder druk komen te staan en zal de concurrentie toenemen.

Het hele onderzoek is hier in PDF te downloaden.

...

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?