Marketing30.06.2009

Goed gerichte marketing blijft zeldzaam


goed-gerichte-marketing-blijft-zeldzaam.jpg
goed-gerichte-marketing-blijft-zeldzaam.jpg

Dit is de tijd van één op één, de tijd van communicatie op maat, van social networks, en van het kennen van uw klant. Maar laten we eerlijk zijn: hoeveel echt goed gerichte aanbiedingen krijgen we nu helemaal binnen? De meeste aanbiedingen die ik op mail zie binnenkomen zijn volledig generiek, en de enige personalisatie is de aanhef. En dan heb ik het nog niet eens over de viagra-aanbiedingen.

Maar heel af en toe komt er toch een aanbieding door waarbij ik zie dat er gewoon goed gebruik wordt gemaakt van de gegevens die een leverancier van mij heeft. En dat ik dat dan vervolgens ook nog als plezierig ervaar zegt al genoeg over hoe zeldzaam het is.

Afgelopen week kreeg ik een email binnen van de Bijenkorf. Direct en heel to-the point: “U heeft met uw Bij-Card inmiddels een puntentegoed ter waarde van 197 euro gespaard.”

Vervolgens – en dan wordt het leuk – wordt mij een Samsonite koffer aangeboden, ter waarde van 250 euro. “U betaalt 53 euro…” Mooie upsell.

Nog mooier vond ik het toen een collega van mij op hetzelfde moment voor haar puntentotaal ook een aanbieding kreeg, met opnieuw een toepasselijk artikel, net 20% boven het puntenbedrag, in dit geval een zonnebril.

Natuurlijk, een klassiek voorbeeld van hoe het moet. Maar waarom ben ik dan toch zo verbaasd?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.