Marketing07.05.2009

Smoelwerk


smoelwerk.jpg
smoelwerk.jpg

Je ziet het aan de kranten, aan de banken en aan de telecomaanbieders. Bedrijven moeten gaan praten met hun klanten. Anders gaat de consument onherroepelijk met je merk aan de haal. Telecommerce Magazine
kopte al dat kranten een duidelijke ‘smoel’ nodig hebben voor als hun abonnees bellen/mailen/schrijven. Anders zijn ze snel vertrokken. Online nieuws is immers net zo makkelijk gratis te vergaren.

Maar niet alleen de media moeten gaan luisteren; ook banken kunnen er in tijden als deze hun voordeel mee doen commentaar en vragen van klanten ter harte te nemen. Financieel klantcontact professional Michiel Koopman (Brainsgroup): “Financiële instellingen moeten in feite verouderen, niet vernieuwen. Daarmee bedoel ik dat we gevoelsmatig weer terug moeten naar de tijd van het loket, waar klanten gewoon hun vragen konden stellen en waar ook een live antwoord werd gegeven. Geen automatische beantwoorders dus. En ondoorzichtige websites. Wel kan je natuurlijk een mooi chat-instrument inzetten en zijn goed opgeleide aanspreekpunten een must.”   

Het wiel is nog steeds niet helemaal uitgevonden wat betreft klantcontact: moeten we nu bellen, mailen of twitteren? Over dat laatste zijn zeker de meningen nog verdeeld. Schreef Marketing!Facts hoofdredacteur Matthijs van den Broek het twitterende webcare team van UPC de hemel in vanwege hun snelle reactie op zijn klacht-tweet, deze blogpost laat weer een heel andere twitterervaring met de telecomgigant zien:

De ‘webcare’ via Twitter werkte duidelijk als waar het voor bedoeld was. Ik had het gevoel dat er naar me geluisterd werd en zag mogelijkheden om mijn klacht kwijt te kunnen. Het was het moment waarop ik daadwerkelijk het webcare team aan de lijn kreeg dat de frustratie begon.

Na het telefoongesprek met een medewerker van het webcare team, waarin ik mijn verhaal opnieuw uit de doeken heb gedaan drong het tot me door dat het webcare team geen enkele bevoegdheid heeft en niets meer kan doen dan mijn klacht aanhoren en deze intern verder uitzetten. Ik zou vervolgens, binnen 10 (!) werkdagen door een andere (!) medewerker van de klantenservice worden teruggebeld. Het contact via Twitter had me feitelijk niets verder geholpen.

Vraag die mij bleef bezighouden was wat voor impact zo’n, in dit geval, extra en overbodige schakel, heeft op mijn klantervaring?

Kern is dat er geen standaardoplossing is die voor elk bedrijf werkt. Wat wel iedereen moet doen, bank, krant, telecommer of wie dan ook, is de kanalen op elkaar afstemmen. Ga dus niet twitteren om het twitteren, maar zorg dat het een goed geïntegreerd deel in de klachtenprocedure is. Alleen dan heeft een dergelijke aanpak zin. Als je ’09-klachtafhandeling namelijk een laagje vernis blijkt te zijn, krijg je alleen nog maar meer klachten.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Twitter

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Elon Musk wil nog meer geld vragen voor het gebruik van X. Maar het is niet wat je denkt. Het is een keer per jaar, een dollar, en mogelijk alleen voor nieuwe gebruikers.

Social Media17.04.2024

Nieuwe X-gebruikers moeten straks betalen voor ze mogen posten

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

Trots op je badge op X, dan is er voor jou niks aan de hand. Premium-gebruikers die dat liever privé houden hebben echter pech.

Social Media12.04.2024

Je kunt op X niet meer verbergen dat je voor de dienst betaalt

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

Over het algemeen kun je Twitter/X vrij veilig openen als je op je werk bent: je hoeft niet bang te zijn dat er ineens heel schokkende beelden te zien zijn, of pornografie. Daar komt een einde aan, maar alleen als je lid...

Social Media01.04.2024

X wil Not Safe For Work-communities toestaan

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Nadat hij vorige week al schaak speelde met zijn brein alleen, heeft hij nu ook een tweet de wereld ingeslingerd. De vanaf zijn schouders verlamde Noland Arbaugh is de wereldberoemde eerste mens met Neuralink-chip in zij...

Technology25.03.2024

​Neuralink gaat full circle voor Musk: man tweet met gedachten

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

Welkom in de nieuwe Deze week viral, waarin we op zoek gaan naar de hits op social media deze week, naast uiteraard de dingen die we zelf al veelvuldig voorbij zagen komen. Daar gaan we. Max Verstapp'une Max Verstappen...

Social Media16.03.2024

Deze week viral: Max Verstapp’une en Doctor Who

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Eerst waren het sociale netwerken die het op televisie gemunt hadden, maar nu zijn het de sociale netwerken. Elon Musk wil natuurlijk dat X een ‘alles’-app wordt en het is dan ook niet gek dat er binnenkort de optie...

Social Media13.03.2024

​X wil het plekje van YouTube innemen met lange video’s op tv

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Het is Valentijnsdag. Een liefdesdag, maar ook een zeer gehate dag. Jammer, want er is heel veel om van te genieten. Gek nieuws en grappige inhakers bijvoorbeeld. AI zou Valentijnsdag verpesten Een onderzoek van McAfee...

Social Media14.02.2024

Valentijnsdag 2024: de leukste nieuwtjes, tweets en inhakers

Ook voor Valentijnhaters
​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag

Twitter/X-alternatief BlueSky is in een rap tempo enorm aan het stijgen in populariteit. Het werd in 2021 gelanceerd in beta, wat betekende dat je alleen toegang had met een uitnodiging van iemand anders. Uiteindelijk is...

Social Media08.02.2024

​BlueSky zonder uitnodiging: 1 miljoen nieuwe accounts in 1 dag