Bij gemengde reclamecampagnes vertegenwoordigt televisie meer dan de helft van de totale impact van de marketing. Dat blijkt uit een onderzoek van het Amerikaanse Television Bureau of Advertising. De onderzoekers stellen dat televisie het voordeel heeft om in alle fases van het reclameproces – van merkbewustzijn, interesse, aankoopoverweging en aankoopbereidheid tot winkelbezoek en aankoop – een belangrijke impact te hebben op de consument.
Volgens het rapport wordt daarmee de stelling tegengesproken dat traditionele media en dan vooral televisie de grootste impact hebben op het merkbewustzijn, maar dat interactieve media toonaangevend zijn op het vlak van de aankoopbeslissing. Na televisie heeft het internet de grootste impact op de consument.
“In het rapport van het Television Bureau of Advertising wordt gesteld dat televisie op het vlak van merkbewustzijn een impact heeft van 43% tegenover 37% voor alle andere media samen,” aldus het magazine TVWeek. “20% van de consumenten geven aan dat de media helemaal geen invloed hebben op het merkbewustzijn. Op het vlak van aankopen zou televisie 26% bijdragen tot de beslissing van de consument, tegenover 27% voor alle andere media samen. Hier zegt 47% van de consumenten dat media helemaal geen impact hebben. Over alle fases heen hebben media de hoogste impact op het vlak van merkbewustzijn (80%) en het laagste op het vlak van aankopen (53%).”
Na televisie heeft internet van alle media de grootste impact, met een aandeel van 14% op het vlak van merkbewustzijn, 13% op het vlak van aankoopoverweging, 13% op het vlak van merkvoorkeur en 12% op de aankoopbeslissing.
Op het vlak van merkbewustzijn heeft televisie in de sectoren van gezondheid en entertainment een bovengemiddelde impact. Het internet heeft een bovengemiddelde impact in de sectoren automotive, onderwijs en entertainment. E-mail presteert het beste bij reclame voor levensverzekeringen en autopolissen. Kranten hebben de grootste impact in campagnes voor de retailsector en het onderwijs, terwijl magazines hun topscore halen in de sectoren van gezondheid en automotive. Radio scoort het beste in campagnes voor restaurants, onderwijs en meubelzaken. Via