Marketing03.04.2008

EMI Googelt nieuwe Digitale Verlosser.


emi-googelt-nieuwe-digitale-verlosser.jpg
emi-googelt-nieuwe-digitale-verlosser.jpg

EMI Music huurt Google Chief Information Officer Douglas Merrill in om het kapseizende muziekschip te redden. Merrill start eind deze maand in EMI’s kantoor in Los Angeles en gaat richting geven aan de wereldwijde digitale (innovatie) strategie van de Engelse muziekgigant. De stap van Google, een van de meest innovatieve bedrijven ter wereld, naar EMI is een opmerkelijke. De muziekbedrijven liggen al enige tijd onder vuur vanwege hun zwalkende en behoudende beleid richting digitale consumptie. De komst van deze Sillicon Valley zwaargewicht kan voor de muziek gigant EMI een belangrijke beweging zijn naar denkbaar herstel. Merrill legt in Google bewoordingen zijn overstap uit: “lk heb twee passies; een is consumenten helpen toegang te krijgen tot muziek en de ander is muziek zelf. In deze nieuwe rol heb de ik de mogelijkheid deze twee passies te combineren” (volgnes zijn blog is hij Sex Pistols, Nine Inch Nails en Mary-Chaplin Carpenter fan).

De grote platenmaatschappijen hebben ieder hun eigen aanpak voor de omzet problemen:

Warner Music CEO Edgar Bronfman huurde afgelopen maand veteraan (oud Geffen digital director) Jim Griffin in om de wereld te vertellen dat een “download heffing” het antwoord is op alle problemen. Consumenten moeten via hun internet provider (ISP) maandelijks luistergeld betalen als tegemoetkoming voor ongelimiteerde muziekconsumptie. Jim Griffin licht toe: “We zien muziek als een service en niet zo zeer als een product. Het is een creatieve bron waar we allemaal van kunnen genieten en waar we als tegenprestatie maandelijks een kleine bijdrage voor betalen.” Hij is zorgvuldig in het omzeilen van het woord “belasting”, maar criticasters zien dat anders: “Het is een staatsbelasting zegt David Barrett van de P2P netwerken van Akamai, “een belasting voor producten die mensen gewend zijn gratis te krijgen. Zelfs personen die niets van de muziek consumeren, moet er voor gaan betalen”.  Naar schatting levert de door Warner voorgestelde heffing jaarlijks een bedrag van 20 miljard dollar op.

Lees hier een interview met Billboard over zijn benoeming.

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken