Marketingsherpa is het Amerikaanse initiatief dat wereldwijd online marketeers blij maakt met gratis onderzoeken. Ook nu heeft Sherpa hun marketing-community aangesproken voor een onderzoek naar het succes van landingpages.
Het kwalitatief onderzoek is op basis van ervaringen van ruim 4000 marketingprofessionals uit de genoemde community.
Helaas is niet het gehele handboek gratis, maar geeft Marketingsherpa wel wat feiten weg die je landingspage-conversie kan beïnvloeden:
– bij campagnes worden landingpages te vaak(ruim 60% van de gevallen) vergeten door tijdgebrek of wordt er geen speciale en passende landingspagina aangemaakt;
– landingspagina’s worden het meeste gebruikt bij e-mailcampagnes(1), betaalde advertenties(2) en overige bannercampagnes(3);
– uit een voorbeeldcase blijkt dat ruim 70% van de landers vanuit een zoekmachine níet op de index-pagina van de site terechtkomt maar op een pagina hierachter;
– wat conversieverhogend werkt is het doorvoeren van KPI’s/ conversieplekken op pagina’s die (onverwachts) als landingspagina’s fungeren. Dus op pagina’s met nieuwsberichten, bloginfo, tips, aanbiedingen of andere content die het goed doen zoekmachines een aanvraag brochure, besteloptie, aanmelding e-mailnieuwsbrief en meer meetbaar resultaat aanwezig laten zijn.
Happy landing.