Op het Digital Marketing Event in de RAI waren vandaag weer allerhande SEO specialisten, CMS- en CRM bouwers en mobile marketeers te vinden. Een rondje over de beursvloer leverde zoals gebruikelijk handenvol visitekaartjes en flyers op.
Leuker was het nog om een aantal seminars bij te wonen die voor een gratis event van zeer goede kwaliteit te noemen waren. Zo gaven twitteraars Jim Stolze (tevens DC) en Erwin Blom (tevens VPRO) lezingen over respectievelijk branded podcasting en de invloed van nieuwe op oude media, en was Lianne van der Kruk van Ilse Media aanwezig met een seminar over digitale huishoudens.
Helaas was met het warme weer en de grootschalige toeloop op de lezingen geen rekening gehouden. In kleine donkere saunahokjes was het met 60 man flink zweten, maar toch bleven de rijen ook in de loop der dag overal lang.
Dat vrijwillig gestoomd worden toch de moeite waard kan zijn bleek bij het korte en krachtige praatje van hoogleraar E-marketing Cor Molenaar (Erasmus Universiteit). In een vloeiend verhaal vertelde hij dat het bij de online strategie van gevestigde bedrijven vaak mis gaat omdat zij deze baseren op het oude communicatie model: zender – ontvanger. Daarbij worden de digitale plannen om het bestaande businessmodel heen gebouwd, terwijl het bij nieuwe ondernemingen als een Alex.nl juist de uitgangspositie is. Waarbij online strategie dus nooit ondergeschikt is aan een groter geheel.
Sterker nog, traditionele marketing genereert op dit moment niet langer de grootste merken. Kijk naar de sterke namen als Google, Youtube en Hyves, waar we nog nooit een billboard, tv-commercial of advertentie van hebben gezien. Online brand building gebeurt niet langer via pushmarketing, het merk bouwt zichzelf door het aangaan van een succesvolle dialoog met een consument, ofwel het creëren van een
Een bekend verhaal voor velen, maar toch in zekere zin ook een eye-opener, want ik zie ‘Online’ toch nog al te vaak onderaan het mediaplan van talloze campagnes staan.