​5 tips om gezond carrière te maken

​5 tips om gezond carrière te maken

Vorig artikel Volgend artikel

Je bent druk bezig met je carrière en daardoor heb je weinig tijd om voor jezelf te zorgen. Toch kun je je beter concentreren én ben je productiever als je jezelf af en toe rust gunt en aandacht besteedt aan je voeding. Dit zijn vijf tips om gezond carrière te maken:

1. Kies voor voeding die je productiviteit en concentratie verbeteren

Voedingsmiddelen die je een gezonde dosis energie geven, leggen de basis voor een betere productiviteit en dragen daarmee bij aan je carrière. Een optimale dosis energie krijg je met een eetpatroon dat bestaat uit veel groenten en fruit, onbewerkt vlees, verse vis en natuurlijke zuivel.

Ook noten, zaden en pitten leveren volop gezonde voedingsstoffen, die je energie de hele dag op peil houden. Om je focus en concentratie te verbeteren, zorg je dat je iedere dag één of meerdere van deze ‘brainfoods’ binnenkrijgt:

  • Walnoten
  • Rosbief
  • Zaden, zoals lijnzaad en chiazaad
  • Avocado
  • Donkere chocola zonder suiker
  • Vette vis, zoals haring, paling, zalm en makreel
  • Parmezaanse kaas

Naast voeding zijn er ook gadgets die je helpen om je concentratie te verbeteren. Bekijk ook vooral deze tips om de hele dag gefocust te werken. Wil je weten hoe jouw voedingskeuzes bijdragen aan succes, lees dan deze drie manieren waarop voeding bijdraagt aan een succesvolle carrière.

2. Vermijd voeding die je lijf belast

Om gezond carrière te maken, vermijd je het beste alle etenswaren die je lijf belasten. Veel bewerkte voedingsmiddelen bevatten ongezonde toevoegingen, dus laat voeding uit pakjes en zakjes liever staan.

In bewerkte voeding zit vaak ook veel suiker. Suiker berooft je lijf van belangrijke vitamines, waardoor je weerstand afneemt en je sneller ziek bent. Niet echt bevorderlijk voor je carrière.

3. Gezond drinken

Kies jij vooral voor koffie, zwarte thee of energiedrankjes om jezelf op te peppen tijdens een lange werkdag? Al deze drankjes bevatten cafeïne en daarvan kun je het beste niet te veel binnenkrijgen. Een teveel aan cafeïne zorgt voor adrenalinepieken, waardoor je je onrustig en angstig kunt voelen. Dat wil je niet als je aan je carrière werkt.

Energiedrankjes zitten bovendien vol suiker, die je bloedsuikerspiegel laat schommelen. Daardoor voel je je eerst energiek, maar een tijdje later juist moe en suf. Bovendien is suiker niet goed voor je gewicht omdat het zorgt voor een overschot aan energie, die je lijf als vet opslaat.

Een glas water bevat geen calorieën en geeft je meteen een fris en opgepept gevoel. Bovendien hydrateert het je lijf. Hierdoor voorkom je dat je lichaam uitgedroogd raakt. Heb je een grotere oppepper nodig? Maak dan een gezond energiedrankje van kokoswater en vers komkommer- en limoensap.

4. Geen koffie of zwarte thee meer in de namiddag

Om gezond carrière te maken, heb je een gezonde nachtrust nodig. Om dat te bereiken drink je het beste geen koffie of zwarte thee meer in de namiddag en avond. Cafeïne kan je namelijk tot zes uur daarna wakker houden.

Vervang koffie of zwarte thee ’s middags en ’s avonds voor decafé, groene thee of kruidenthee. Dan werk je aan een gezonde nachtrust en een dito carrière. Groene thee bevat wel een beetje cafeïne, maar veel minder dan zwarte thee of koffie.

5. Gun jezelf een pauze

Pauze nemen lijkt misschien niet handig als je snel carrière wilt maken. Toch heb ook jij recht op luiheid, en het maakt je nog productiever ook. Naast pauze nemen zijn er nog meer manieren om je carrière een boost te geven. Daarnaast zijn er nog veel meer mogelijkheden om je carrièrekansen te verbeteren.

Wat doe jij om gezond carrière te maken? Deel het hieronder in de reacties!

Deze blogpost is geschreven door Health blogger Annemiek van Puur Figuur. Kijk hier voor meer informatie voor een product dat je gewoon in je keukenkastje vindt en dat ̶net als de genoemde brainfoods in dit artikel ̶je geheugen verbetert.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies