3 manieren waarop voeding bijdraagt aan succes

3 manieren waarop voeding bijdraagt aan succes

Vorig artikel Volgend artikel

Je zult het misschien niet geloven, maar één van de belangrijkste manieren om te werken aan succes is via je voeding. Wat je eet heeft namelijk niet alleen invloed op je energiepeil en je stemming, maar ook op je geheugen, werkprestaties en productiviteit. Je functioneert zelfs niet optimaal zonder de nodig voedingsstoffen. Dit zijn drie manieren waarop je met voeding aan succes werkt:

1. Eet vers en onbewerkt

Verse groenten en fruit, vlees, vis, noten en zaden zitten vol gezonde voedingsstoffen. Deze krijg je allemaal binnen als je onbewerkte producten eet. Hiermee geef je je lichaam alles wat het nodig heeft om optimaal te functioneren.

Vers en onbewerkt eten kan je helpen om:

  • Helder te denken
  • Een betere focus te hebben
  • Alerter te zijn
  • Out-of-the-box te denken
  • Creatieve en innovatieve oplossingen te bedenken

Laat voedsel uit pakjes en zakjes dus links liggen als je voor succes gaat. Kweek je eigen groenten of ga regelrecht naar de versafdeling van de supermarkt om verse ingrediënten voor je maaltijden in te slaan.

2. Voed niet alleen je lijf, maar ook je hersenen

Zowel je lichaam als je brein hebben gezonde vetten nodig om te kunnen functioneren. Deze vind je in grote hoeveelheden in vette vis, zoals zalm, haring en makreel. Zet deze en andere vette vissoorten daarom één of twee keer per week op het menu.

Groenten en fruit bevatten essentiële vitamines en mineralen die zowel je lijf als je brein voeden. Zo bevat snijbiet vitamine C voor een sterke weerstand, calcium voor gezonde botten en vitamine K voor gezonde ogen en een goede hersenfunctie. Romaanse sla en bananen zijn rijk aan magnesium, een mineraal dat zowel de spieren, hersenen als zenuwen ondersteunt.

Zonnebloempitten bevatten veel B-vitamines, die zowel energie geven als de hersenfunctie ondersteunen. Ook bevatten ze de mineralen ijzer en zink, die eveneens belangrijk zijn voor ons brein. Zo zijn er nog tal van andere ingrediënten voor je maaltijden te bedenken die bijdragen aan jouw succes. Verdiep je er eens in, of probeer het uit en kijk wat het doet met je energiepeil, alertheid en geheugen.

3. Eet smart

Door iedere dag bepaalde voedingsmiddelen aan je eetpatroon toe te voegen, vergroot je de kans op succes. Kies je bijvoorbeeld voor gekookt of (roer)gebakken ei als ontbijt, dan krijg je ’s ochtends al een dosis choline binnen. Deze B-vitamine werkt opwekkend, verbetert je geheugen en versterkt je mentale prestaties.

Ook door tussendoor slim te snacken kun je werken aan succes. Donkere chocola geeft je bijvoorbeeld een goed humeur en bevat stofjes die de bloedstroom naar je hersenen stimuleren. Bovendien zorgen de stoffen in cacao voor een betere concentratie. Kies donkere chocola met minimaal 72% cacao en zo min mogelijk suiker, want dat is juist slecht voor je gezondheid én brein.

Weersta de verleiding om iets kant-en-klaars te halen als je het druk hebt. Maak liever een snelle, gezonde maaltijd zoals gegrilde kip met groenten.

Verder vervang je rijst of pasta het beste door gierst of quinoa. Deze graansoorten bevatten namelijk niet alleen een grote hoeveelheid eiwitten, maar ook veel ijzer. Dit mineraal verbetert je hersenfunctie. Bovendien zorgt het voor voldoende energie om de hele dag alert en gefocust te blijven. Hier lees je hoe je je brein kunt trainen voor meer succes in je leven.

Hoe werk jij aan succes? Deel het hieronder in de reacties!

Deze blogpost is geschreven voor Annemiek, Floraa Health Blogger. Kijk hier voor meer informatie over gezond eten.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies