Social Media13.04.2012

“Going viral” in de spookstad Google+


Wanneer er een nieuw sociaal netwerk wordt gestart is het altijd de vraag of je er wel of geen gebruik van moet maken. Het grootste probleem is altijd dat het gros van je vrienden en familie niet zo gek zijn om ergens tijd aan te besteden zonder dat ze er iemand kennen. Ik ben zo’n gek wel. Dus toen Google+ verleden jaar op 28 juni het daglicht zag, moest en zou ik er een account krijgen. 

going-viral-in-de-spookstad-google.jpg
going-viral-in-de-spookstad-google.jpg

Vanaf dag één waren er de sceptici en de early adopters. Volgens sceptici is Google+ een spookstad en zal het een langzame dood sterven. Kijken we naar Buzz en Wave, beide producten van Google, zou dat zo maar eens kunnen. Ware het niet dat Google alles in zet op Google+ en Google zelf het niet gelijk ziet als een sociaal netwerk. Google ziet de + als de sociale laag die alle diensten van Google zal verbinden en daarmee Google een groter deel van je leven laat uitmaken. De early adopters gebruiken de dienst al vanaf dag één als ware het het enige sociale netwerk in de/hun wereld. 

Met de lancering van de nieuwe Google+ layout afgelopen woensdag liet Google weten dat er 170 miljoen Google+-gebruikers zijn. Maar hoeveel gebruikers zijn daadwerkelijk actief? Nu zijn er al verschillende bedrijven zoals ComScore geweest die daar een antwoord op denken te hebben. ComScore brengt data naar buiten dat een Google+-gebruiker gemiddeld maar 3 minuten per maand doorbrengt op het netwerk. Nummers die in het niet vallen bij bijvoorbeeld Pinterest of Facebook. Maar kan een derde partij als ComScore op deze vraag wel een goed antwoord op geven? In mijn mening niet. In het verleden zijn er al eens momenten geweest dat de data van ComScore in twijfel werd getrokken. Sinds januari publiceert ComScore geen data meer. Watskeburt? We zullen het niet weten.

hetishierstil.jpg
hetishierstil.jpg

Maar wat zegt het gevoel van een Google+-gebruiker? Is het een Spookstad? Zeker. Voor sommigen dan. Dat zijn vooral mensen die er met een verkeerde insteek gebruik van maken. Deze mensen verwachten dat er gelijk leven is. Leven zonder te leven. Toen Twitter in 2006 begon en ik in 2007 twitter zelf ging gebruiken viel de interactie ook tegen. Er was niemand. Geen vrienden, geen familie. Alleen maar nerds. Anno 2012 is het aantal vrienden en familie-leden die Twitter gebruiken niet meer op 10 handen te tellen. 

Voor anderen is Google+ hét sociale netwerk waar alles te vinden is en gebeurt. En is dat te bewijzen? Zeker wel. Al sinds dag één ben ik serieus bezig met Google+ en heb ik inmiddels meer dan 20.000 mensen die mij in hun kringen hebben geplaatst. Ken ik al deze mensen? Natuurlijk niet. Weten zij allemaal wie ik ben? Ik denk het ook niet. Waarom volgen ze mij dan? Wellicht omdat ze de berichten die ik plaatst leuk of interessant vinden. 

Nu hoor ik mensen denken; “Ik wil niet dat vreemden mij toevoegen!“. Maar denk wel, dat gebeurt op Twitter bijvoorbeeld ook. Het internet is wereldwijd en beperkt zich niet meer tot je eigen wijk. Vreemden gaan je volgen. Wat hun drijfveer is zul je nooit weten behalve dan wanneer je het ze vraagt. Het mooie aan Google+ is dan weer wel dat mensen die ik niet terugplaats in mijn kringen niet alle berichten kunnen lezen. Fijn toch? En daar heb ik geen slotje voor nodig!

Afgelopen woensdag plaatste ik (net voor de aankondiging van de nieuwe Google+ layout) een video van een nieuw Belgisch TV-station, TNT, op Google+. Zonder verdere intentie, gewoon omdat ik het een grappig filmpje vond en het de moeite vond om te delen. Schijnbaar vonden de mensen die mij in hun kringen hebben geplaatst het ook een leuke video en mijn Google+-post ging z’n eigen leven leiden.

googlepluspost2.jpg
googlepluspost2.jpg

Binnen 12 uur had deze post 500 reacties ontvangen (het maximale wat Google+ toestaat), 4.355 +1’s en 3.689 shares. Op het moment van schrijven staat de post 48 uur online en heeft deze er nog eens 2.510 +1’s en 2.887 shares bij gekregen. (totaal nu dus 6.576 shares en 6.865 +1’s). De video heeft op YouTube inmiddels meer dan 10 miljoen views gehad. Saillant detail; op woensdagavond/nacht hield het notificatie-scherm het niet bij en was binnen 4 uur de batterij van mijn telefoon leeg vanwege alle notificaties. 

De ripple ziet er in ieder geval indrukwekkend uit: 

googleplusripples-2.jpg
googleplusripples-2.jpg

Lange tijd prijkte de post ook in “What’s Hot“, een soort van trending topics binnen Google+. Tijdens deze tijd stonden ook enkele postings over de nieuwe Google+ layout in “What’s Hot” maar toch stond deze post boven aan.

whatshottrending.jpg
whatshottrending.jpg

En werd de post ook nog eens gedeeld door de Google+-baas, Vic Gundotra

vicgun.jpg
vicgun.jpg

Was dit mogelijk geweest in een spookstad? Lijkt me sterk. Gebeurt dit met iedere video? Zeker niet. Maar waarom uitgerekend deze video? Netwerk, content en tijd spelen altijd een rol.

– Netwerk bouw je op door er serieus mee bezig te zijn
– Content kun je of zelf maken of ergens vandaan halen op het wereld wijde web. Je hoeft echt niet alles zelf te maken. Gebruik je bronnen (of netwerk) goed
– Tijd is iets wat je leert aanvoelen door actief met je netwerk bezig te zijn

Daarnaast spelen gebruikers ook een rol. Wanneer er niemand aanwezig zou zijn op Google+, was deze video nooit viral gegaan. Nu hoor ik mensen weer denken; “Maar met 20.000 mensen die jou in hun kringen hebben geplaatst heb je natuurlijk een groot bereik. Met een groter bereik neemt het aantal +1’s en shares natuurlijk exponentieel toe?” Fout! Kijken we naar Chris Messina, een Google-medewerker, die door 80.000 mensen in kringen is geplaatst zien we dat zijn post van dezelfde video als de mijne ‘slechts’ 793 +1’s en 767 shares ontvangt. 

Is Google+ echt een spookstad? Neem een kijkje en oordeel zelf. Vergeet alleen niet even wat mensen in je kringen te plaatsen. 

Om welke video ging het nu eigenlijk? Neem zelf een kijkje en laat ons weten of je deze video had gedeeld,/geliked/geretweet/ge-+1’d op Google+, Facebook of twitter. 

Verder lezen over Google Plus

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Google heeft aan alle G Suite klanten laten weten dat Currents op 6 juli 2020 algemeen beschikbaar wordt. Voor nog bestaande zakelijke Google+ gebruikers wordt de functionaliteit geüpgraded naar Currents. Voor deelnemer...

Online13.06.2020

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Het is over en sluiten voor Google+

In december 2018 heeft Google al aangekondigd dat Google+ voor consumenten vanaf april 2019 wordt beëindigd omdat het te weinig (of nauwelijks nog) wordt gebruikt. Wijsheid of niet; het betekent letterlijk over en sluit...

Social Media04.02.2019

Het is over en sluiten voor Google+

4 April gaat de stekker er definitief uit
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Oh, dat gaat ze kosten. Dat gaat ze zo veel kosten. Google heeft flink geflaterd met Google+, zo blijkt. De toch al zo goed als gestorven social media-dienst van Google gaat stoppen voor consumenten, zo zegt het bedrijf...

Social Media09.10.2018

Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaak
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

In de wereld van Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat zou je bijna vergeten dat er nog ergens zo'n sociaal medium rond dartelt. Google Plus. Het klinkt bijna nostalgisch, want gebruik jij het nog weleens? Of heb je h...

Social Media31.08.2016

Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe. Zo blijkt uit het meest recente social media onderzoek, alweer voor het zesde jaar op rij gehouden door Newcom. WhatsApp is het grootste platform, de messaging...

Social Media25.01.2016

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTube
​Nieuw ontwerp Google+

Gisteren introduceerde Google een nieuw design voor Google+. Het is nu volledig in lijn met de Material design filosofie. Dat betekent dat de mobiele site ook volledig responsive is en exact hetzelfde als de nieuwe webve...

Social Media18.11.2015

​Nieuw ontwerp Google+

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Google+, het sociale netwerk van Google, is steeds meer aan het veranderen. Het moest het antwoord op Twitter en Facebook worden, maar zover is het nooit gekomen. Er is al veel over geschreven. Iedereen heeft er wel iets...

Online28.07.2015

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten