Google bombardeert auteurs tot rocksterren

Vorig artikel Volgend artikel
Google bombardeert auteurs tot rocksterren

De auteur van een stuk tekst, video of andere content wordt steeds belangrijker als het gaat om de zoekresultaten die de internetter voorgeschoteld krijgt. Dat is, als het aan Google ligt. De belofte die Google Author Rank heet, eigenlijk een figuurlijke wegwijzer naar contentmakers, moet het zoekalgoritme verder verfijnen.

Met deze ranking is het de bedoeling personen een waarde toe te wijzen, over websites heen als het ware. Wat precies de gevolgen van Author Rank kunnen zijn voor bedrijven waar content een belangrijke rol speelt, is natuurlijk een interessante vraag.

Een werknemer kan in de jaren dat hij bij een bedrijf werkt een hoge ranking opbouwen, dankzij het werk bij dat betreffende bedrijf. Heeft dit implicaties als een werknemer vertrekt? Er is de rel="author" tag waarmee content aan een individu wordt gekoppeld, maar de rel="publisher" tag lijkt enkel nog de verwijzing te leggen naar de pagina op Google+ van het bedrijf. Van wie is de ranking? En wat heeft een bedrijf hieraan?

Headhunter

Een hogere ranking draagt natuurlijk bij aan een goede SEO-positie voor het bedrijf. Simpel zat zou je zeggen. Het is dus ook in het belang van het bedrijf om mee te werken aan de ranking van een werknemer. Toch zijn er online nu al mitsen en maren te horen. Het idee is dat een werknemer met een hoge ranking teveel invloed heeft, misschien zelfs wordt weggekaapt door een headhunter. Er wordt zelfs geopperd dat het verstandiger is om onder bedrijfsnaam content te publiceren op de eigen site. Dan houd je 'het' in controle, lijkt de gedachte te zijn.

Maar het is niet alsof de voordelen verdwijnen als de persoon vertrekt. Sterker nog, het is logisch dat een bedrijf voordeel blijft houden van de Author Rank - en misschien ook wel de toekomstige stijging hiervan - als de werknemer de organisatie verlaat en ergens anders gaat werken.

Contentmarketing

Het is in ieder geval een manier om meer menselijke aspecten aan search toe te voegen. En een interessant idee als gekeken wordt naar het concept gastbloggen. Als het aankomt op contentmarketingstrategieën, dan kan gastbloggen nog interessanter worden dan het nu al is.

Nu contentmarketing steeds vaker wordt toegepast, bedrijven hun rol als uitgever steeds meer lijken te omarmen, ontstaat er een stortvloed aan content. Google probeert er met gepersonaliseerde zoekresultaten en aanpassingen aan het algoritme als Panda de juiste resultaten in deze stortvloed naar voren te toveren. Is Author Rank hierin straks de volgende stap?

Op dit moment is Author Rank nog niet actief in die zin dat het daadwerkelijk de zoekresultaten beïnvloedt, maar in de woorden van Google-baas Eric Schmidt is mogelijk te lezen dat dit wel eens anders kan zijn. Uiteraard is daar hier en daar genoeg reuring over.

Bron foto: Tucia (CC)

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies