Google Author Rank geeft merken een gezicht

Vorig artikel Volgend artikel

De persoon achter een stukje tekst moet meegenomen worden in de manier waarop zoekresultaten tot stand komen, vindt Google. En dus werd Author Rank in het leven geroepen. Wat? Precies. Author Rank geeft content een gezicht. Letterlijk zelfs, door naast zoekresultaten een foto van de auteur op te nemen.

Het vernuftige is dat Google voor deze koppeling tussen auteur en content de gebruiker vraagt om een link naar een Google-profiel met een duidelijk herkenbare foto. Slim, want daarmee trekt het bedrijf wat meer gebruikers naar het eigen sociale platform, G+. Ook wordt dankzij deze zet het netwerk van Google meer en meer geïntegreerd met de zoekresultaten.

Google Author Rank geeft merken een gezicht

Prijs voor anonimiteit

Enkel de profielfoto van de auteur wordt nu met deze koppeling aan de zoekresultaten toegevoegd. Op dit moment is Author Rank nog niet actief in die zin dat het daadwerkelijk de zoekresultaten beïnvloedt, maar volgens Google-baas Eric Schmidt moet dat niet lang meer duren.

Hij verklapt in zijn nieuwe boek alvast dat informatie, gekoppeld aan geverifieerde online profielen hoger in de zoekresultaten komt dan content zonder een vorm van verificatie. Hij stipt meteen ook aan dat de prijs voor anonimiteit daarmee wat hem betreft onbeduidendheid is. Oef. In andere woorden, heeft content geen gezicht, dan bereik je moeilijker je publiek.

Broddelwerk

Dat kan betekenen dat in de nabije toekomst contentmakers die op hun eigen gebied autoriteit opbouwen, hoogstwaarschijnlijk de voorkeur krijgen boven zij die links en rechts op het web hun broddelwerk achterlaten in ruil voor een linkje. De tijd is in ieder geval aangebroken om goed na te denken wie er op een site wordt toegelaten en hoe een begin te maken met het opbouwen van een profiel dat niet alleen autoriteit uitstraalt, maar ook daadwerkelijk waar maakt.

Met de grotere stempel die auteurschap misschien wel gaat drukken op een site en de invloed van een auteur op verkeer naar een site, zou dat betekenen dat niet per se de organisatie, maar de auteur een belangrijkere rol krijgt bij het bepalen welke informatie relevant is. Het is dus slim om content niet weg te zetten onder de bedrijfsnaam, maar onder de naam van de auteur.

Het is in ieder geval duidelijk dat bedrijven met dank aan Google Author Rank meer een gezicht krijgen en minder een logo zijn. Menselijker dus: de werknemers zijn het bedrijf. Wat dit precies betekent voor bedrijven waar content een belangrijke rol speelt, daarover in een volgend blog meer.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies