Technology05.07.2012

Google blijft veranderen


google-blijft-veranderen.jpg
google-blijft-veranderen.jpg

De Google resultatenpagina verandert continu. Niet alleen komen er telkens meer soorten resultaten (maps, afbeeldingen, video) bij, ook zien we dat de resultaten per gebruiker steeds vaker verschillen. Jeffrey Bleijendaal, Google-expert van Ematters, en ook blogger hier op Dutchcowboys, volgt de ontwikkelingen op de voet.

Jeffrey, verantwoordelijk voor het zoekmachinemarketingteam en moderator op het officiële Google-platform, vertelt over personal search: “Steeds meer gebruikers krijgen, op basis van dezelfde zoekopdracht, (iets) andere resultaten. Dit gebeurt in zowel de natuurlijke (‘gratis’) resultaten als de gesponsorde advertenties. Let daar maar eens op. Dit komt omdat Google ook rekening houdt met factoren als zoekgeschiedenis, voorkeuren en het wel of niet ingelogd zijn met het Google-account. Dat is voor ons een uitdaging.

Het kan daarom zijn dat een adverteerder zichzelf op positie 10 terugvindt in de resultaten terwijl anderen ‘m op 15 terugvinden, of andersom. Dat kan discussie opleveren tussen het bureau en de klant. Een goede searchspecialist maakt zijn klant hiervan bewust. Door eerlijk en duidelijk te communiceren, kunnen we deze discussies met een positief gevoel voor de klant én ons afronden. We geven dan ook geen garanties voor specifieke posities binnen Google. Ook omdat bij elke update van Google de spelregels (kunnen) veranderen. Wij zijn daar eerlijk over: we weten hoe Google werkt en kunnen voor onze klanten een toppositie bereiken. Maar voor elke view wisselt die positie.

Verkopen bureaus als Ematters dan voortaan de kleren van de keizer? Bleijendaal: “Nee, absoluut niet. Dit is bijvoorbeeld de reden dat wij altijd Google Analytics (of een ander Analytics-systeem) en Google Webmaster Tools implementeren bij de klant. Hiermee geven we betere inzichten in de positieve gevolgen voor onze klanten van onze dienstverlening. In het online landschap verandert er veel, maar de rol van Ematters verandert hierdoor niet: voor klanten de beste resultaten behalen met altijd up-to-date kennis van Google, Google Analytics en Google AdWords“.

De laatste Google updates, Panda en Pinguïn, wat betekenen die voor website-eigenaren? Bleijendaal: “Google laat met deze updates zien dat de resultaten van de zoekmachine nog altijd beter en relevanter kunnen. Veel sites kopiëren content van anderen en scoorden daarmee hoge posities. Dit verschijnsel begint te verdwijnen. Unieke content is op dit moment een speerpunt van Google. Daarnaast zijn social media en een gezond linkprofiel steeds belangrijker. Dus geen gekochte links of alleen vanaf Startpagina-dochters“.

Google Plus (een jaar geleden gelanceerd) wordt steeds belangrijker voor Google en de producten die zij aanbiedt. Zo zie je de implementatie en rapportage binnen AdWords, Analytics, Webmaster Tools en vooral Google Places. Google Places is enkele weken geleden namelijk volledig geïntegreerd met Google Plus waardoor Google Plus Local is ontstaan. Google heeft de vele miljoenen Places-accounts hierin overgezet. Dat zegt wel wat over de plannen van Google met Google Plus“.

Recent is AdWords Express gelanceerd. Wat is dat? Bleijendaal: “Een vereenvoudigde versie van AdWords in combinatie met Google Plus. Via Express maak je een account aan en geef je je bedrijfsgegevens op. Google gaat vervolgens zelf zoekwoorden genereren op basis van je categorie (bakkers) en de locatie (Alkmaar). Zo ontstaat bijvoorbeeld de zoekterm ‘bakker alkmaar’. Op deze zoekwoorden heb je dus nauwelijks invloed. Nu zijn er reeds verschillende trucs om die invloed te verhogen, maar het is toch anders dan de ‘gewone’ AdWords. De AdWords Express adverteerders doen mee in de advertentieveiling van de ‘gewone’ AdWords en de advertenties worden alleen vertoond in Google Zoeken en Google Maps (herkenbaar aan een blauwe ballon in plaats van een rode).

Mijn idee is dat adverteerders met een budget van 250 euro of meer per maand het beste kunnen kiezen voor de normale AdWords. Voor het MKB is AdWords Express een mooie toevoeging om, zonder veel inspanning en tegen relatief lage kosten, zichtbaar te worden binnen AdWords. Door de beperkte invloed op de zoekwoorden en klikprijzen is Express voor ons een minder interessant product om aan te bieden: we kunnen de klant simpelweg niet zo compleet bedienen als met de reguliere AdWords“. Bleijendaal schreef hier onlangs nog een uitgebreid artikel over Google AdWords Express.

Het bovenstaande geeft duidelijk aan dat Google blijft veranderen en dat het voor de marketeer belangrijk is hierin mee te veranderen of in elk geval de veranderingen bij te houden. Dit laatste is een flinke uitdaging en daarom kiest men er vaak voor om zaken met betrekking tot Google uit te besteden aan een specialist. Deze wordt geacht up-to-date te zijn en het maximale uit alle mogelijkheden en features te kunnen halen én de klant ook te adviseren.

Ematters heeft zijn dienstverlening voor AdWords, SEO, Display, E-mail en Social op basis hiervan ingericht, maar zal altijd blijven streven naar verdere perfectie. Bleijendaal: “Dat is voor ons niet meer dan logisch!“.

Verder lezen over Analytics

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Als je een website hebt dan komt de term SEO je waarschijnlijk niet onbekend voor. Search Engine Optimization, of zoekmachineoptimalisatie in het Nederlands, is namelijk hartstikke belangrijk voor iedere ondernemer die w...

Search13.04.2021

​De voordelen van goede een goede SEO-strategie en linkbuilding

Google komt met handige updates in Search Console

Google Search Console heeft er deze week twee nieuwe functies bij gekregen die zijn ontworpen om de efficiëntie van het analyseren van gegevens in rapporten te verbeteren. Dit maakt het nog gemakkelijker en overzichteli...

Search12.04.2021

Google komt met handige updates in Search Console

Zo zijn je website statistieken in nog meer detail te analyseren!
Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

Wellicht heb je het al voorbij zien komen, al enige tijd is Google Analytics 4 (GA4) beschikbaar, de tot nu toe grootste update die Google heeft uitgevoerd aan Google Analytics. Google Analytics heeft geen introductie me...

Online08.02.2021

Google Analytics 4 (GA4) – Wat zijn de grootste verschillen en de voor- en nadelen?

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Dutch Analytics haalt een investering van 2 miljoen euro op bij Global Founders Capital, een van de toonaangevende Venture Capital (VC) fondsen in Europa. En ook het Nederlandse bouwbedrijf BAM heeft deelgenomen aan deze...

DC Business11.12.2019

​Dutch Analytics haalt investering van 2 miljoen euro op

Bij Global Founders Capital en BAM
SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

Hoe presteert sales? Hoeveel is de voorraad nu waard? En welke trend vertoont de omzet per regio? Managers hebben het liefst realtime inzicht in de prestaties van de organisatie. ASICS, een van de grootste producenten va...

Online11.09.2019

SAP Analytics Cloud biedt ASICS realtime inzicht in prestaties

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

Hoe kan je Big Data structureel omzetten in betrouwbare inzichten om waarde en onderscheidend vermogen creëren? Die vragen staan centraal tijdens de vijfde editie van Big Data Expo op 18 & 19 september aanstaande in de...

Marketing28.08.2019

De belangrijkste thema’s van de vijfde editie van Big Data Expo

​Marketing Strategie: Het 4F Model

Veel bedrijven worstelen met het opzetten van de ideale (online) marketing mix. Er zijn ook steeds meer marketingkanalen met elk weer unieke eigenschappen. Van bedrijven krijg ik dan ook vaak de vraag, waar en hoe moet i...

Marketing06.11.2018

​Marketing Strategie: Het 4F Model

1 model om al jouw marketing activiteiten te sturen!
Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Op woensdag 19 en donderdag 20 september staat er weer een nieuwe editie van de Big Data Expo op de agenda. In de Jaarbeurs Utrecht zullen vraag en aanbod uit de big datasector elkaar weer ontmoeten. Het is het enige eve...

Marketing31.07.2018

Waarom jij dit jaar de Big Data Expo wil bezoeken

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd