Technology14.11.2011

Google+ Pages, 7x niks


google-pages-7x-niks.jpg
google-pages-7x-niks.jpg

Sinds vorige week maandag zijn Google+ Pages actief. Iedereen kan nu bedrijfspagina’s aanmaken om ook op Google Plus commerciele activiteiten te ondernemen. In een Google Docs lijst zie je 191 bedrijven die zich gemeld hebben. Er zijn er dus meer. Naast natuurlijk Dutch Cowboys en Style Cowboys zijn er bekende namen als: De Wereld Draait Door, Groen Links, Volkskrant, T-Mobile Nederland, Sony Ericsson Nederland, Samsung Nederland, Reformatorisch Dagblad, Philips Health & Wellbeing, OAD Reizen, NRC, NOS, Marketingfacts, KREM, KLM, Frankwatching, FIAT Nederland, Emerce, EditieNL, Dagblad de Pers, Boeddhistische Omroep, BNN, BKB, AXE Nederland, Albert Heijn, Appie, Adformatie, 3FM. Dat is leuk, maar er zijn zeker 8 redenen waarom Google Plus gewoon niks is. facebook, twitter en LinkedIn zijn al lang gevestigd en hebben veel meer leden. Daarnaast biedt G+ nog lang niet dezelfde functies als de andere netwerken. Kortom genoeg redenen om het vooral niet te gebruiken.  

1. Beperkte beheermogelijkheden
Zoals Dutch Cowboy Carl Vanormelingen gisteren meldde zijn de administratie mogelijkheden van de Google+ Pages beperkt. Vooral social media poweruser Robert Scoble heeft hierover geklaagd. Voor grote organisaties is het erg vervelend dat er maar een beheerder kan zijn en dat het account niet over te dragen is. Zaken die op facebook en twitter wel mogelijk zijn al dan niet door middel van tools van andere partijen. Google geeft andere partijen ook nog niet dusdanige toegang dat zij met de API wel beter beheer mogelijk kunnen maken.

2. Geen wedstrijden
Het is niet toegestaan om op Google+ acties te houden om de eigen pagina te promoten. Dus geen retweet en win acties op G+. Wel mag er door middel van een link verwezen worden naar een site met een actie.   

3. Alleen volgers terugvolgen
Een bedrijfspagina mag niet mensen zomaar gaan volgen. Alleen als een persoon een bedrijf vermledt in een bericht of de pagina volgt mag er teruggevolgd worden.  

4. Geen notificaties
In tegenstelling tot persoonlijke pagina’s krijgen bedrijfspagina’s geen meldingen als er over ze wordt gesproken of als er een bericht wordt gestuurd. De beheerder moet daarvoor handmatig de meldingen in Google+ bekijken.

5. G+ is een spookstad
Als je niet een early adopter bent dan is G+ niks aan. Niemand van je vrienden, familie of kennissen zitten erop. En om er enig profijt van te hebben moet je toch een massaal bereik hebben. Het zal best dat de interactie voor een paar nerds door het dak gaat. Maar als Miep uit Appelscha het nog niet gebruikt, wat moet ik er dan mee?

6. Het management van Google gebruikt zelf G+ niet eens
Uit een onderzoek blijkt dat het topmanagement van Google zelf G+ amper gebruikt. Als zij het al niet gebruiken en er blijkbaar niet in geloven, waarom zou jij dat dan doen? Of de gemiddelde gebruiker?

7. Slechts 40 miljoen gebruikers
Hoewel G+ heel hard groeit zijn het niet cijfers die vergelijkaar zijn met twitter of facebook. 40 miljoen is de laatste officiele telling. Tegenover zeker 200 en 800 miljoen voor twitter en facebook. Het massale bereik en de invloed die daarbij hoort is dus niet van toepassing op G+. Verder is Google niet erg openhartig over hoe actief die 40 miljoen gebruikers zijn. 

Kortom genoeg redenen om vooral niet te beginnen aan Google+ Pages. Maar zijn er dan echt geen redenen om wel een Google+ Page te openen? 

1. Vanaf het begin erbij
Nee, G+ heeft niet hetzelfde bereik als facebook of twitter. Aan de andere kant zullen de meeste mensen ook niet vanaf het begin op die netwerken aanwezig zijn geweest. Bij het netwerk van Google heb je nu wel de mogelijkheid om vanaf het begin betrokken te zijn en te leren. Daarnaast geeft Google duidelijk blijk ervan naar de gebruikers te luisteren. Verder is dit netwerk veel meer dan een sociaal communicatiekanaal. In combinatie met search en Apps biedt het de mogelijkheid om je klanten van eerste zoekopdracht tot  service afhandeling te bedienen en te volgen.

2. Hangouts
Een voorbeeld waarmee te experimenteren valt is Hangouts. Zo heeft FIAT Nederland een Hangout georganiseerd met een ontwerper van de nieuwe Fiat Panda. Plussers konden vragen stellen en praten met Roberto Giolito. Daar zijn nog veel meer mogelijkheden voor te bedenken.

3. Gedifferentieerde communicatie
G+ maakt het mogelijk om op het platform gestructureerd te communiceren. Een bericht kan openbaar zijn, maar ook alleen aan een bepaalde groep gericht zijn. Het is zowel voor intern als extern gebruik geschikt.  

4. Sociaal engagement
G+ maakt het niet makkelijk om de leden te benaderen vanuit een bedrijfspagina. Dat is vervelend, maar dat is niet voor niets. Net zoals games achter een knop zitten zo zijn voor de persoonlijke gebruiker bedrijfspagina’s ook een aparte afdeling. Dat betekent dat je echt moet overtuigen om iemand je pagina te laten volgen.

5. Ander publiek
Op G+ zitten inderdaad niet alleen Miepen uit Appelscha. Daar komen er vast nog meer van, maar de early adopters zijn voor bepaalde merken en bedrijven ook interessant. Het zijn mensen die een uitgebreidere menig geven en die dus ook een waardevolle relatie aan willen gaan. 

6. Integratie met de andere Google produkten
Het is goed om te weten te komen wat een bedrijfspagina voor gevolgen heeft voor je SEO. Ook wat betreft als je op die pagina veel gesprekken aangaat met gebruikers. Daarnaast zijn er allerlei koppelingen met SEO en SEA gerelateerde zaken zoals +1’s op sites en in Adwords. En de mogelijkheid tot integratie met Apps waardoor naar mijn mening het probleem met beheer ook snel opgelost zal zijn.

7. Experimenteren
Nee, G+ is nog lang niet zo gevestigd als twitter of facebook. Het is ook niet reeel om nu hetzelfde bereik te verwachten. Dit nieuwe netwerk van Google heeft echter wel een aantal mogleijkheden die de pionier zullen bevallen. Om te experimenteren is het een uitstekende kans. Zeker voor de mensen die vinden dat social media niet sociaal genoeg wordt toegepast.

Brendan Thesingh

Brendan heeft meer dan 10 jaar ervaring in het leiding geven aan online projecten en professionals. Van database tot multimedia extravaganza.

Verder lezen over Google

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google Cloud heeft vandaag, tijdens het Google Cloud Next event in Las Vegas, nieuwe innovaties en verbeteringen aangekondigd voor Google Workspace.

Video10.04.2024

Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

De zoekmachine van Google wordt binnenkort waarschijnlijk betaald. Niet voor iedereen: de versie zoals we die nu kennen blijft wat het is. Er wordt echter AI aan toegevoegd en dat zal waarschijnlijk geld kosten. Het nieu...

Search04.04.2024

Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google heeft een core update aangekondigd en dat betekent dat er wat staat te veranderen voor vele pagina’s op het internet. De belangrijkste verandering zit hem vooral in het opsporen van pagina’s die niet waardevol...

Search07.03.2024

SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

Google heeft speciaal in het kader van Schrikkeldag een speciale Doodle uitgebracht die in het teken staat van die gekke 29 februari die we af en toe krijgen. Het is een vrolijke kikker die even de 29 laat gelden en verv...

Coffee corner29.02.2024

Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

Inloggen op je Google-account ziet er al jaren hetzelfde uit, maar dat is nu veranderd. Google heeft het lang geteaset en plaatste er zelfs een waarschuwingsmelding over wanneer je de laatste tijd wilde inloggen. Echter...

Online22.02.2024

​Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

Fitbit was ooit het toonbeeld van wearables, sportiviteit en de ‘smartphone’ voor om de pols, maar inmiddels begint het die status steeds meer te verliezen. Zeker met kapers op de kust als Amazfit, ziet het er twijfe...

Gadgets31.01.2024

​Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

Google is relatief laat in de markt van de mobiele telefoons gestapt, maar heeft door zijn sterke marktpositie relatief weinig moeite gehad om binnen dit segment met een nieuw merk voet aan de grond te krijgen. Onder de...

Mobile29.01.2024

De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Verder lezen over Google Plus

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

De makers van Instagram komen met een nieuw soort social medium, al is het vooral een nieuwsapp. Via kunstmatige intelligentie gaat deze app je nieuws voorschotelen dat bij je past. En je kunt reageren op het nieuws van...

Social Media06.02.2023

​5 social media-apps die het nooit hebben gehaald – en waarom

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Google heeft aan alle G Suite klanten laten weten dat Currents op 6 juli 2020 algemeen beschikbaar wordt. Voor nog bestaande zakelijke Google+ gebruikers wordt de functionaliteit geüpgraded naar Currents. Voor deelnemer...

Online13.06.2020

Google Currents vervangt Google+ voor alle G Suite-klanten

Het is over en sluiten voor Google+

In december 2018 heeft Google al aangekondigd dat Google+ voor consumenten vanaf april 2019 wordt beëindigd omdat het te weinig (of nauwelijks nog) wordt gebruikt. Wijsheid of niet; het betekent letterlijk over en sluit...

Social Media04.02.2019

Het is over en sluiten voor Google+

4 April gaat de stekker er definitief uit
Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Oh, dat gaat ze kosten. Dat gaat ze zo veel kosten. Google heeft flink geflaterd met Google+, zo blijkt. De toch al zo goed als gestorven social media-dienst van Google gaat stoppen voor consumenten, zo zegt het bedrijf...

Social Media09.10.2018

Google+ stopt na potentieel datalek, Google verzwaart beveiliging

Lek lang verzwegen, aanpassingen in toestemmingen Android wel goede zaak
Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

In de wereld van Facebook, Twitter, Instagram en Snapchat zou je bijna vergeten dat er nog ergens zo'n sociaal medium rond dartelt. Google Plus. Het klinkt bijna nostalgisch, want gebruik jij het nog weleens? Of heb je h...

Social Media31.08.2016

Updates voor Google Plus: de laatste strohalm?

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe. Zo blijkt uit het meest recente social media onderzoek, alweer voor het zesde jaar op rij gehouden door Newcom. WhatsApp is het grootste platform, de messaging...

Social Media25.01.2016

Het social media gebruik in Nederland neemt nog altijd toe

We gebruiken vooral WhatsApp, Facebook en YouTube
​Nieuw ontwerp Google+

Gisteren introduceerde Google een nieuw design voor Google+. Het is nu volledig in lijn met de Material design filosofie. Dat betekent dat de mobiele site ook volledig responsive is en exact hetzelfde als de nieuwe webve...

Social Media18.11.2015

​Nieuw ontwerp Google+

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Google+, het sociale netwerk van Google, is steeds meer aan het veranderen. Het moest het antwoord op Twitter en Facebook worden, maar zover is het nooit gekomen. Er is al veel over geschreven. Iedereen heeft er wel iets...

Online28.07.2015

Niet langer een Google+ account nodig voor andere Google-diensten

Verder lezen over Online Marketing

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

OBI4wan, Spotler Nederland en Squeezely integreren hun operationele bedrijfsvoering en gaan verder als één organisatie onder de naam Spotler NL. Alle drie de bedrijven zijn al geruime tijd onderdeel van de Spotler Grou...

Marketing06.03.2024

​OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

Het is vandaag de internationale dag van het waarderen van communitymanagers. Maar er is tegelijkertijd veel vaagheid over deze vrij moderne rol. Dat komt mede omdat deze rol in het ene bedrijf veel omvattender is dan in...

Online22.01.2024

​Community Manager Appreciation day: wat doet een Community Manager?

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

Snapchat is een van de meest populaire social media onder jongeren en dat maakt het voor bijvoorbeeld bedrijven een heel interessante plek om aanwezig te zijn. Maar is alleen aanwezig zijn en het standaard adverteren gen...

Social Media28.12.2023

​Deze merken hebben Snapchat helemaal begrepen

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Het zijn de laatste weken van 2023 en iedereen is bezig met het nieuwe jaar: wat zijn de trends, wat verwachten we? Google helpt je een handje door een beetje sturing te geven: dit is wat er volgens de zoekmachinegigant...

Marketing14.12.2023

​Google: ‘Dit zijn de digitale marketingtrends van 2024’

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

Growth hacken, het klinkt als iets wat met cybercrime te maken heeft, maar niets is minder waar. Het betekent vooral het slim inzetten van het internet om groei mogelijk te maken. Een trend die al in 2014 vanuit de Veren...

DC Business26.10.2023

Growth hacken: waarom dat anno 2023 zo populair is

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

De afgelopen dagen was het druk in Boston, want Hubspot hield zijn jaarlijkse bijeenkomst Inbound 2023. AI voerde, mede door aankondigingen van het bedrijf, de boventoon, maar er waren ook veel leuke, inspirerende en amb...

Marketing08.09.2023

10 slimme, toepasbare lessen over marketing en werk vanaf Inbound 2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HubSpot heeft tijdens zijn jaarlijkse evenement Inbound onthuld AI-functonaliteit toe te voegen aan zijn software. Er komt een speciaal HubSpot AI-gedeelte waarin allerlei functionaliteiten met kunstmatige intelligentie...

Marketing06.09.2023

HubSpot komt met HubSpot AI: generatieve AI voor MKB’s

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

HEMA lanceert als eerste Nederlandse merk een collectie op Roblox. Het maakt deel uit van de SLAYMA summer school-campagne van het merk. Het is voor het eerst dat een merk uit ons land Roblox inzet binnen een marketingca...

Marketing18.08.2023

HEMA lanceert SLAYMA Roblox-collectie in de populaire game

Rookworstkettingen, tompoucejurkjes en hotdogtasjes