​WHO erkent gameverslaving als ziekte vanaf 1 januari 2022

​WHO erkent gameverslaving als ziekte vanaf 1 januari 2022

Vorig artikel Volgend artikel

De wereldgezondheidsorganisatie (WHO) heeft gameverslaving erkent als een ziekte tijdens haar jaarlijkse bijeenkomst in Genève. In de Zwitserse stad waren alle 194 leden van de WHO het eens om gameverslaving vanaf 2022 op te nemen in ‘International Statistical Classifcation of Diseases and Related Health Problems (ICD-11)’.

In een reactie laat de WHO weten: “Het opnemen van gameverslaving in ICD-11 volgt de ontwikkeling van behandelingsprogramma's in veel delen van de wereld voor mensen met gezondheidsproblemen identiek aan die kenmerkend zijn voor gameverslaving. Dit zal resulteren in toenemende aandacht van hulpverleners voor de risico's van de ontwikkeling van deze aandoening en zorgen voor relevante preventie- en behandelingsmaatregelen.”

Stoornis

De stoornis wordt in ICD-11 beschreven als: ‘een gedragspatroon dat wordt gekenmerkt door een verminderde controle over gamen, waarbij de prioriteit die wordt gegeven aan gamen boven andere activiteiten zodanig hoog is dat gamen voorrang verkrijgt boven andere interesses en dagelijkse activiteiten. En dit gedrag voorgezet wordt ondanks de negatieve gevolgen die iemand hiervan ondervindt'.

Om tot deze diagnose te komen moet het gedragspatroon minstens 12 maanden resulteren in een significante beperking in functioneren op persoonlijk, gezins,- sociaal, educatief, beroepsmatig of andere belangrijke gebieden.

Kritiek

Het opnemen van gameverslaving als ziekte in ICD-11 krijgt tegenstand van de internationale organisaties voor videogames die tegenstrijdig onderzoek en uitspraken over dit onderwerp benadrukken. Het argument van de organisaties en haar leden is dat er meer onderzoek nodig is over dit onderwerp. Het is volgens hen goed mogelijk dat gameverslaving een symptoom is van een ernstigere onderliggende psychische gezondheidsproblemen.

De Entertainment Software Association (ESA) gaat zelfs een stap verder en roept de WHO op om de beslissing terug te draaien. Zij vindt dat de Wereldgezondheidsorganisatie niet genoeg en breedgedragen bronnen heeft geraadpleegd om tot deze classificatie te komen. Verder wil ESA namens de internationale game-industrie nogmaals benadrukken dat games een belangrijke rol spelen op verschillende fronten zoals: economisch, creatief, politiek, innovatief, gezondheid en onderwijs. De ESA is bang dat dit door de WHO-classifcatie in gevaar wordt gebracht.

ICD-11

In juni 2018 werd door de WHO de laatste hand gelegd aan ICD-11. Dat is de elfde revisie van de internationale standaard voor het classificeren van ziekten en aandoeningen. Dit standaardwerk bevat ruim 30.000 verschillende typen aandoeningen en ziekten. Ondanks bovenstaande kritiek is de Wereldgezondheidsorganisatie tijdens hun 72ste jaarlijkse congres tot de beslissing gekomen om gameverslaving per 1 januari 2022 op te nemen. De WHO laat weten dat deze beslissing is genomen op basis van al de op dit moment beschikbare studies en een reflectie is van de consensus van verschillende experts van verschillende disciplines en regio’s over de wereld.

[Afbeeldingen © luckat - Adobe Stock]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies