The Crew 2: #GemisteKans

The Crew 2: #GemisteKans

The Crew 2 stelt op alle vlakken teleur

Vorig artikel Volgend artikel

Ubisofts grote open wereld racegame The Crew heeft een vervolg gekregen. Van The Crew 2 verwacht je dan dat het allemaal nog groter mooier en vooral beter is dan zijn voorganger, maar dat valt vies tegen, volgens Perry Rodenrijs en Marnix Suilen.

Perry: We zijn er weer bij, het vervolg op The Crew is een feit en Marnix en ik zijn uitgenodigd voor het feestje! Ik vond de vorige game niet geweldig, maar zeker niet slecht en moet ook toegeven dat ik wel geïntresseerd was toen Ubisoft de trailer liet zien op de E3 van 2017. Maar daar is dan die bèta en die wist mij niet helemaal te bekoren. Ik hoopte nog op wat gesleutel onder de motorkap, maar die hoop lijkt tevergeefs te zijn want naast een bulk aan content merk ik vrij weinig verschil in de eerste uurtjes van dit grote avontuur in miniatuur Amerika.

De game is qua setting dus gelijk gebleven en dat is zeker een pluspunt, maar het magere verhaal van deel één is ingeruild voor iets heel anders en wellicht kun jij daar iets over vertellen Marnix?

Marnix: Het is 2018 dus alles moet en zal met social media te maken moeten hebben, zo ook in The Crew 2. Het draait allemaal om zoveel mogelijk followers te krijgen. Dat doe je door races te winnen en stunts uit te halen. Naast dat het compleet inspiratieloos is, is het ook nog eens bloedserieus bedoeld. Als het als parodie op de werkelijkheid was bedoeld had het nog leuk kunnen zijn. Nu is vrijwel elke zin die wordt uitgesproken er één te veel.

Maar goed, het is natuurlijk een racegame, dus als het maar lekker rijdt, toch?

Ter land ter zee en in de lucht

Nou, de auto's rijden voor geen meter. Dat het in het begin nog allemaal even wennen is, prima, maar zelfs na uren spelen krijg ik nog steeds geen lekkere bocht te pakken. Naar mijn idee is dat ook geen kwestie van realisme versus arcade, er zijn genoeg racegames van beide soort die heerlijk sturen, zoals Dirt Rally of Forza Horizon. Wat jij Perry?

Perry: Ik merk dat Ubisoft met The Crew 2 nog steeds zoekende is naar een fijne besturing. Ik vond het vorige deel ook niet de meest sublieme race ervaring bieden en het lijkt er helaas op dat dit vervolg niet afwijkt van de gezette koers. De besturing en physics voelen ontzettend stroperig aan waardoor je dat gevoel van controle niet echt hebt. Als we dan het vergelijkingsspelletje gaan doen doet een Need For Speed of Burnout het op dit vlak veel beter. Je speelt een dergelijke game niet omdat ze zo verdomd realistisch aanvoelen. Nee, een arcade racer speel ik omdat ik meters wil driften met volle nitro of debiele jumps uit wil voeren. Nu zit dat wel in The Crew 2 maar het doet qua gevoel helemaal niets met me omdat het zo suf aanvoelt. Had dan qua geloofwaardigheid een schademodel geïntroduceerd. Of beter nog, zorg niet dat ik zonder moeite andere weggebruikers wegbeuk maar meteen stil kom te staan als ik tegen een boom aan knal. Wat willen jullie nou Ubisoft?

Iets waar we natuurlijk niet omheen kunnen draaien is de toevoeging van meerdere voertuigen. Het racen en stunten is in deze iteratie niet beperkt tot alleen wagens maar ook boten en vliegtuigen. Ook begrijpen we dat er later nog hovercrafts en andere toevoegingen komen, maar voor onze review beperken wij ons omwille van tijd op de eerste drie opties. Het bootje varen wist ons niet helemaal te bekoren, de besturing voelde stroperig en de races deden qua spanning niet veel met ons.

Het vliegen daarentegen is andere koek, het vergt wat oefening maar eenmaal onder de knie zijn de events waar je achter elkaar stunts moet doen erg geinig. Qua vergelijkingsmateriaal hebben we voldoende vlieguren gestopt in andere Ubisoft games om te kunnen stellen dat het hier qua besturing wel snor zit. Maar er is wel een gevaar dat verveling om de hoek komt kijken als je besluit een paar soortgelijke events achter elkaar te doen aangezien de opzet niet echt verandert.

Marnix: De andere voertuigen zijn inderdaad beter dan de auto's. Vooral het vliegen is prima te doen voor mij, en met de boten had ik ook vrij weinig problemen. Maar dan is nog de vraag waarvoor je het allemaal doet. Je kunt vrij de wereld verkennen en naar de (matige) radio luisteren, maar je wilt natuurlijk wat uitdaging hebben. De missies zijn helaas allemaal vrij simpel: wat races en wat punten scoren met stunts uithalen. Om vervolgens, jawel, loot te krijgen waarmee je je voertuig een beetje kunt upgraden - om vervolgens dezelfde soort missies weer te gaan spelen.

Identiteitscrisis

Perry: Ik heb heel erg het gevoel dat The Crew 2 een beetje kampt met een identiteitscrisis. Enerzijds hebben we de misplaatste social media campagne die mij als speler uitdagen om de waaghals uit te hangen, maar als ik dat dan wil doen krijg ik niet echt die typische adrenaline stoot die ik wel in andere gelijkwaardige titels vind. Een voorbeeld hiervan zijn bijvoorbeeld de bomen. Ram met 170 kilometer per uur een andere weggebruiker, vuilcontainer, verkeersbord of ander willekeurig voorwerp en deze vliegen over je heen of verdwijnen zelfs. Maar waag het niet om met diezelfde snelheid tegen een boom aan te knallen. Deze zijn namelijk van titanium gemaakt want mijn bolide staat keer op keer meteen stil. Nog gekker is dat mijn auto hier zonder krasje vanaf komt. Had dan een schademodel geïntroduceerd zodat ik in ieder geval iets voelde van mijn verschrikkelijke aanslag op de arme boom die toevallig in de weg stond op het parcours. geloof me, dat doen die nare bomen iets te vaak naar mijn smaak.

Marnix: Er zit überhaupt geen schademodel in. Dat zal ongetwijfeld een gevolg van de contracten met de automerken zijn, Ferrari wil hun auto's natuurlijk alleen mooi uitziend in de game hebben. Maar het gevolg is dat dit de - toch al slechte race-ervaring - ook nog eens dodelijk saai maakt. Er zijn geen consequenties aan ergens tegenaan botsen, buiten dat je stilstaat en weer op snelheid moet komen, maar kapotte banden of iets dergelijks zit er niet bij.

En dat geldt ook voor het varen en het vliegen. Vlieg gerust tegen de bomen aan, het maakt toch vrij weinig uit. Of nog beter: voor een game die het constant heeft over followers verzamelen door 'legendary badassdom' te tonen is het met een speedboot van een metershoge waterval afduiken nog suffer dan je voor mogelijk zou houden.

Perry: Los daarvan kun je in deze game ook loot verdienen door events uit te spelen, of opnieuw te spelen. Die loot bestaat uit upgrades die de statistieken van jouw huidige voertuig ietwat verbeteren. Het lijkt verdacht veel op de Speed Cards opzet van Need For Speed: Payback aangezien je hier dus ook events tegen zal gaan komen waar het huidige voertuig net niet snel genoeg voor is. Ik ben daarentegen geen gokkast of andere in game aankopen tegengekomen, dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Het grinden moet echter wel je ding zijn, want reken er maar op dat je voor de moeilijkere events een beter voertuig nodig zult hebben.

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om met jouw zuurverdiende in game currency nieuwe wagens te kopen of in de garage de wagen zelf nog een beetje afstellen. In mijn ervaring deed dat laatste niet heel veel met de ervaring en waren de wijzigingen nauwelijks merkbaar. Je kunt in de garage - of beter gezegd huis - ook nog het voertuig optisch aanpassen door wat nieuwe onderdelen te kopen of de het voertuig voorzien van een lik verf en/of stickers. Geinig dat de opties vertegenwoordigd zijn, maar het voegt voor ons weinig toe als de game niet lekker speelt.

Conclusie

Ik sluit The Crew 2 af met een dubbel gevoel. De grote van de speelwereld geeft een vals gevoel van vrijheid omdat de boel gek genoeg toch beperkt aanvoelt. Het ziet er zeker niet slecht uit en dat maakt het extra vervelend. Want het had zoveel beter gekund! Ook de besturing en de social media campagne doen het niet voor mij. Ubisoft heeft toegezegd nog meer content toe te voegen en wellicht dat ze daarmee de game meer tot zijn recht kunnen laten komen. Echter had ik liever gezien dat de game op moment van verschijnen completer was en mij als speler een betere ervaring wist voor te schotelen. Ik vind het vervelend, maar ik duik liever terug naar het 10 jaar oude Burnout Paradise City voor een leuke arcade racing ervaring. #GemisteKansUbisoft.

Marnix: Ubisoft houdt er inderdaad van om hun games lang te ondersteunen, en is er ook niet vies van een game in de tijd na de release flink te verbeteren. Ze moeten bij The Crew 2 dan echter wel van heel ver komen. Met wat extra content alleen gaan ze het bij deze game niet halen.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies