Racegame Onrush heeft geen finishlijn nodig om je te vermaken

Racegame Onrush heeft geen finishlijn nodig om je te vermaken

Burnout maar dan zonder finishlijn

Vorig artikel Volgend artikel

Ik zat al jaren te vragen om een nieuwe Burnout. Nu is recent nog wel Burnout Paradise Remastered uitgekomen, maar dat is A) mijn minst favoriete Burnout en B) niet hetzelfde als een nieuwe game met hetzelfde idee. Onrush mag dan wel geen Burnout hebben, en het mag dan zelfs niet eens zo heel veel gemeen hebben met de structuur van die game, maar de spirit van Burnout is meer dan aanwezig in Onrush.

Codemasters staat niet per se bekend om hun arcade racers, maar Onrush is gemaakt door een deel van het team dat Motorstorm heeft geproduceerd. En Driveclub, maar daar praten we verder niet over. De parallellen met Motorstorm zijn makkelijk te maken en zeker als je alleen naar een video of wat screenshots kijkt zou je denken dat het gewoon een game in dezelfde stijl is met auto's en motoren op dezelfde racebanen, maar niets is minder waar.

Wat nou finish?

Het leukste aan Onrush is namelijk dat ze de race uit het racen hebben gehaald. Er is wel een start, maar geen finish en dat neemt meteen een hele hoop van de typische race-frustratie weg die het rammen in de weg kan zitten. Je kunt nu dus niet meer in de laatste ronde langs de kant gezet worden en een hele race aan topprestaties in rook en olie zien opgaan, want er wordt alleen maar naar score gekeken.

Als je de Burnout-referenties niet snapt en denkt "wat moet ik dan doen als er geen finish is?" is het antwoord simpel: snelheid maken en rammen. In Onrush vergaar je punten door onbelangrijke racers van het circuit te rammen, snelheid te maken en zo veel mogelijk stunts uit te halen zolang je heel hard gaat. Er zijn in elke 'match' team rood en team blauw en iedereen die daar niet bij hoort is zwart/grijs. Die laatste kun je van de baan rammen door er scheef naar te kijken, maar het andere team gaat niet zo makkelijk van de weg.

Boost for the win

Voor elke succesvolle ram, sprong en net-niet crash wordt er een stukje aan je 'super'meter toegevoegd en als die vol is kun je nog eens extra boosten. Doe dat lang genoeg in een match en dan kun je de Onrush-modus in, die je het beste kunt vergelijken met een ster in Mario Kart: alles gaat kapot en je gaat superhard. Iedereen probeert hetzelfde te doen en uiteindelijk levert elke move ook punten op en wint het team dat de meeste punten scoort of als eerste een bepaald aantal haalt.

Er zijn vier verschillende modi in de game: Overdrive, Countdown, Lockdown en Switch. Die pakken allemaal een ander aspect van de game en verschillen genoeg van elkaar om het interessant te houden. Overdrive draait om zoveel mogelijk boost verzamelen, terwijl Countdown je door poortjes laat rijden terwijl je het andere team erlangs probeert te duwen. Lockdown is capture the flag maar dan met auto's, waarin je met zo veel mogelijk teamgenoten in een bewegende zone moet proberen te rijden om te scoren. Switch is een variant op Call of Duty's Gun Game: je begint met een motor, maar als je crasht krijgt je een kleine auto en daarna een grotere auto. Wie als eerste het andere team echt uitschakelt wint. De invloeden van buiten het racegenre zijn te gek en dat maakt Onrush een game die vooral niet voor puristen bedoeld is, maar voornamelijk voor mensen die graag lol willen hebben.

Online en issues

Je kunt dit allemaal in single-player mode doen (die met heel veel kampioenschappen best wat tijd vergt om af te maken) maar er is ook een online multiplayer natuurlijk. De netcode doet wat 'ie moet doen, maar brengt wel een aantal van de problemen die Onrush heeft naar de oppervlakte. Wat ja, er zijn wel problemen. Voor een game die er op gebouwd is om mensen van de baan te rammen is het kwetsbare gedeelte van je auto niet helemaal goed gedefinieerd. Het lijkt er namelijk op dat alleen het voorste stukje van je auto of motor niet kapot kan, maar al de rest maar aangetikt hoeft te worden om te crashen. Dat is tricky, want vaak als je dan iemand probeert te rammen eindig je zelf in de berm, ook omdat het slow-motion effect niet helemaal lekker gaat nadat je iemand hebt geraakt.

Mijn grootste irritatie is echter het respawnen: als je zelf van de baan geramd wordt ben je elke keer tussen de 10 en 15 seconden aan het wachten voordat je weer verder kunt, en dan moet je ook nog elke keer de crash-cam bekijken. Je kunt dan wel van voertuig wisselen, wat soms handig kan zijn, maar het duurt gewoon te lang en haalt je uit de zone. In sommige modes betekent het ook nog dat je helemaal achteraan komt en hoewel dat veel minder uitmaakt dan in andere racegames lijk je soms in een soort spookzone te komen waar geen kleurloze voertuigen zijn om te rammen, geen jumps om te maken en niemand om bij in de slipstream te gaan rijden. Als je dan geen boost hebt, dan zit je nog niet niet vast in de hekkensluiters-rol.

Topvermaak

Dat gezegd hebbende blijft het toch allemaal vooral heel leuk en is Onrush een heerlijke game om even twee uurtjes mee om te krijgen. Met vrienden is alles beter, maar Onrush is een partygame pur sang, die heel geschikt is om onder het genot van wat drankjes te spelen terwijl je met elkaar lult. Ook de singleplayer is uitgebreid genoeg (ook met dank aan de uit Driveclub bekende challenges) om je een hele tijd bezig te houden. Onrush is leuk omdat het de druk van een race uit de racer heeft gehaald en het concept van een arcade racer zo ver heeft uitgerekt dat er iets nieuws is ontstaan. Het heeft nog wat ruwe randjes, maar ik twijfel er niet aan dat een vervolg of deze game na een aantal updates misschien wel mijn favoriete racebezigheid ever kan worden.

[Afbeeldingen © Codemasters]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies