Oorlogsverslag: Battlefield V Bèta

Oorlogsverslag: Battlefield V Bèta

Onze eerste stapjes in deze nieuwe game

Vorig artikel Volgend artikel

We kregen onlangs een uitnodiging om deel te nemen aan de bèta van Battlefield V. We konden zelfs twee dagen eerder aan de slag dan een hoop andere gamers dus we konden even een goede playtest doen. Het is en blijft een bèta dus vlekkeloos was het niet, maar smaakt het naar meer en haalt het me over om in november de volledige game te willen spelen?

Allereerst viel op dat de game er grafisch echt top uit zag en dat de bewegingen heel soepel en vloeiend waren. Ja, ik speel op een zware 4K pc dus dat zal ook wel helpen, maar ik heb bij andere games de graphics wel slechter gezien, zeker tijdens een bèta. Ik kon twee modi spelen genaamd Conquest en Grand Operations. In Conquest (speelbaar op de Rotterdam map) is het de bedoeling om een vijftal punten op de map te veroveren en te behouden. Hierdoor zal de tegenstander punten verliezen en wiens teller het eerste op nul staat is het haasje. Op de map Arctic Fjord was deze modus ook speelbaar en tevens Grand Operations. In deze nieuwe modus speel je over diverse afgesloten delen van de map in een soort verhaallijn. Elke map heeft een eigen verhaaltje met doelen erin en dit is overkoepelend over de meerdere maps en veelal met waargebeurde gevechten.

Rotterdam en Arctic Fjord waren beide redelijk goed qua layout. Een hoop verschillende wegen om te bewandelen en veel niveaus. Je kon gebruik maken van tanks en vliegtuigen, maar ik heb gelukkig geen enkele keer het gevoel gehad dat dit de balans van de game om zeep hielp. Bij voorgaande Battlefield titels was dit vaak wel zo en waren na verloop van tijd de echt goede piloten heer en meester en maakte je als voetsoldaat geen kans meer. Dit lijkt verholpen door de tanks/vliegtuigen minder sterk te maken, maar ook omdat er zoals gezegd veel routes zijn en voldoende schuilplaatsen om ze te vermijden.

Wat wel erg storend was is dat het squadsysteem niet goed werkte. EA wilde hier juist meer de nadruk op leggen in deze game, maar het is meer storend dan een verbetering nu. Je hebt om te beginnen al minder kogels en health aan de start welke je kunt aanvullen door onderling te delen met je squad en boxes te droppen. Dat dit in een bèta niet honderd procent lekker uit de veren komt ivm je snel wilt spelen en vaak met vreemden is tot daar aan toe, maar soms lukte het ook niet om ammo-boxes te droppen of als het wel lukt konden ze niet geactiveerd worden. Ook het respawnen op squadmembers was hier en daar nog wat storingsgevoelig en spawnde je soms een flink stuk naast ze, midden tussen de vijanden. Dit zal best wel verholpen worden in de releasegame, maar het was wel irritant.

Uiteraard zaten er hier en daar nog andere kleine bugs in, maar niet heel noemenswaardig. Het squadsysteem moet wel echt nog flink aangepakt worden voor de release, maar verder werkte de game eigenlijk best lekker. Kleine haperingen soms, maar over het algemeen verliep alles soepel en vind ik de manier van gameplay beter aanvoelen dan Battlefield 1.

Meer content

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies