Gaming14.06.2016

Microsoft op E3 2016: bouwen aan de toekomst


Weinig spektakel, maar wel een duidelijke richting

Geen grote verrassingen, noch linkse directes naar de concurrentie dit jaar. Microsoft hield een solide doch onspectaculaire presentatie dit jaar. De boodschap: we zetten volledig in op crossplay, nieuwe features en nieuwe hardware. En daar leed de software een beetje onder.

Dat klinkt een beetje raar als we naar de line-up van deze conferentie kijken. Gears of War 4, Forza Horizon 3, Recore, Final Fantasy XV, The Division: Underground (expansie) Minecraft (expansie), We Happy Few, Battlefield 1, Tekken 7, Dead Rising 4, Scalebound, Sea of Thieves, State of Decay 2, de kaartgame Gwent en Halo Wars 2 passeerden allemaal de revue.

Dan moesten we het nog over de indie games hebben die even binnen twee minuten er doorheen werden gejaagd. Microsoft toonde met trots onder andere Inside, Below, Cuphead, Star Dew Valley, (vreemd genoeg) Yooka Laylee en twaalf andere titels aan het publiek.

Een flink aantal, maar wie goed kijkt ziet weinig nieuwe – exclusieve – aankondigingen tussen zitten. Veel Xbox One titels waren 1-2 jaar eerder aangekondigd, waarvan sommigen nog steeds geen precieze datum hebben, zoals Sea of Thieves. En waar was bijvoorbeeld Crackdown 3?

De titels die we wel zagen, zagen er goed uit en zorgen ervoor dat de agenda van de Xbox One voor eind 2016 en begin 2017 goed gevuld lijkt. Vooral het laatste was voor Microsoft de laatste jaren een groot probleem. Maar toch… er zaten geen wauw-momentje wat software nieuws betreft.

In plaats daarvan zagen we een Microsoft die aan zijn infrastructuur bouwt. Met opties als Clubs, Looking for group en Arena proberen Phil Spencer en de zijnen van hun Xbox One spelers een hechtere (en competitievere) gemeenschap te smeden. Features die wellicht al veel eerder erin hadden moeten zitten.

Over verbinden gesproken, het was Xbox Play Anywhere wat de klok sloeg op deze E3-conferentie. Samen Gears of War 4 of Forza Horizon 3 spelen op de PC én Xbox One. Samen in Minecraft bouwen op tablet, Oculus Rift én Xbox One. Alles met Windows 10 kan samen met de Xbox One. En Microsoft herinnerde je om de tien minuten dat ze aan crossplay deden.

Ook op het gebied van hardware timmerde Microsoft flink aan de weg. Controllers die je geheel naar eigen smaak kan (laten) inrichten, een Gears of War controller en een kleinere console. De Xbox One S is 40% geslonken bevat 2 TB, interne voeding en is vanaf augustus voor 299 euro te verkrijgen.

Het venijn zat hem echter in de staart. Microsoft meldde eindelijk iets over Project Scorpio, de nieuwe en sterkere versie van de Xbox One. Dat iets was 6 terraflops aan rekenkracht. Dat betekent dat hij vier keer zo krachtig als het origineel wordt en, als we de verhalen mogen geloven 50% sterker dan de PS4 Neo.

De meeste kijkers zullen dat tikkie (als het er eentje is) waarschijnlijk niet zijn opgevallen. Microsoft zegt wel dat het genoeg zal zijn om 4K en (ook niet onbelangrijk) VR te ondersteunen. En aangezien Microsoft de verbindende factor van alles wil gaan worden is dat geen overbodige luxe.

Blijft wel deze vraag hangen: wat betekent dit voor de oude Xbox One of de nieuwe Slim-versie? Wie zou daar nog interesse voor hebben als er in 2017 een betere versie op de markt komt? Microsoft bezweert dat de eerste twee consoles er niet onder zullen lijden. Denkt de klant en – belangrijker – de ontwikkelaar daar echter ook zo over?

Een solide prestatie van Microsoft, meer kunnen we het niet noemen. Op het gebied van games geen spectaculaire verrassingen, wel interessante titels, maar op technisch vlak zien we waar Microsoft langzaam heen wil: onmisbaar zijn voor gamers, op welk platform ze ook spelen.

Martijn Steinpatz

Martijn Steinpatz schrijft al jaren over games en speelt ze nog veel langer. Wil meer dan alleen standaard artikelen schrijven.