Gaming03.03.2019

Metro Exodus doet het anders, en met succes


Laat de duistere metro tunnels achter zich

Metro. Een franchise die toch altijd menig gamer-hart sneller laat kloppen als er een nieuw deel wordt aangekondigd. Voor mij in ieder geval wel. Met het nieuwste deel, genaamd Exodus, krijgen we ook nog eens veel meer vrijheid belooft de ontwikkelaar. Niet alleen meer claustrofobische gangen, maar een open wereld. Meer games probeerden hun formule al eens aan te passen met wisselend succes. Hoe dit met Metro Exodus heeft uitgepakt?

Ontsnappen aan de duisternis

Metro Exodus draait nog steeds om onze grote held Artyom. Moskou, en de rest van de wereld, zijn nog steeds in apocalyptische status na een lange kernoorlog. De voorgaande delen speelde zich veelal af in en rond de metrostelsels in Moskou (ja, je zou het niet afleiden uit de titel toch?) en de directe omgevingen hier rondom. Ditmaal ben je echter vrij snel uit de metrostelsels en doe je na ongeveer twee uur vooral missies in de buitenlucht. Artyom komt erachter dat hij toch gelijk had en de wereld niet zo grim en verwoest is zoals de leiders van de diverse facties van Metro iedereen willen doen geloven. Artyom en zijn maten stelen een trein, de Aurora, en ontsnappen aan Metro om de open wereld te verkennen. Deze ontdekking is de kapstok waar het hele verhaal aan opgehangen wordt en vouwt zich langzaam aan uit. Het is een volledig andere ervaring. Wel zijn er nog genoeg missies die je meenemen onder de grond, want Rusland zou Rusland niet zijn zonder een gigantisch aantal ondergrondse bunkers. Ik wil niet veel verklappen van het verhaal, maar je gaat nog altijd claustrofobische momenten hebben zoals we gewend zijn van de franchise. Oh ja, en er zijn ook mutant spinnen.

Half open wereld

Waar de ontwikkelaar open werelden beloofd heeft moet ik toch zeggen dat dit een kleine kanttekening heeft. Ja, je bent veel vrijer om te doen en laten walt je wilt, zijn er meerdere toegangswegen naar een objective en kun je zelf de quests kiezen die je wilt doen en in welke volgorde. Maar een echt open wereld is het niet. Je wisselt namelijk steeds van map. Als je zijmissies gedaan hebt en je uiteindelijk verder gaat met de hoofdmissie dan zul je na verloop van tijd verder reizen met de trein. Deze brengt je weer op een nieuwe map waar je hetzelfde trucje doet. Klaar? Hop, all aboard en door naar de volgende map. Helemaal niet erg verder hoor, want de maps op zich zijn niet heel klein, maar verwacht geen gigantische open wereld.

Je zult diverse gebieden tegenkomen zoals bossen, woestijnen en moerasgebieden. De mutanten die rondzwerven, variëren ook per gebied. Waar je vroeger bang was in de claustrofobische kleine gangetjes dat er ineens iets tevoorschijn sprong, moet je nu zelfs in een zonnige woestijn op je hoede zijn. De mutanten zijn volledig in schutkleur van het zand en zitten tegen de muur geplakt. Als je gewoon loopt zie je dit totaal niet, totdat je te dichtbij bent. Na verloop van tijd begin je ze wel op te merken, maar ren je in paniek rond, omdat je wordt aangevallen zul je meer dan eens een mutant in je gezicht krijgen die smakelijk een hapje uit je voorhoofd neemt. Het is echt zaak op je hoede te spelen. Zeker als je in de hogere moeilijkheidsgraden speelt en munitie schaars is.

Geweld is een keuze

Bijna alle missies zijn op een stealth of een Rambo manier te benaderen. Ik koos toch veelal voor de Rambo manier in het begin, maar dat werd toch steeds lastiger en lastiger doordat mijn kogels opraakten en ik in paniek modus ging en daarna veelal snel stierf. Je vindt namelijk niet heel veel losse ammo. Je kunt wel wapens van vijanden deconstructen om onderdelen en ammo te vinden. Het gros van je munitie moet echter komen uit het zelf maken hiervan met materials in de basis. In de wereld vind je enkele werkbanken waarmee je munitie en accessoires kunt maken, maar deze komen nooit op het juiste moment. Zorg dus dat je goed voorbereid op pad gaat en maak de juiste keuze tussen extra kogels craften of toch twee extra medkits maken. Middels het deconstructen kun je ook diverse mods voor wapens vinden die je dan kunt gebruiken. Het aantal wapens dat in de game zit is niet schrikbarend hoog, maar er is voldoende variatie om het leuk te houden. Vooral door de juist wel goede variatie in mods.

3488314-gameplay_metroexoduspreview_20190109_site
3488314-gameplay_metroexoduspreview_20190109_site

Can you run it?

Terwijl je door deze werelden reist merk je dat de grafische engine echt top notch is. Vroeger was er altijd de kreet voor pc-gamers die een nieuwe pc of videokaart kochten: ”will it run Crysis?” Nou, dat mag nu echt vervangen worden door “Will your system run Metro Exodus?”, want wow, niet normaal. Ik heb echt wel een beest van een pc, maar zelfs ik kon hem niet op “Extreme Settings” draaien op 60fps. De besturing van de game is verder praktisch gelijk aan voorgaande games. Het werkt prima en doet wat het moet doen, maar voelt ondertussen wel wat verouderd aan als je het vergelijkt met andere games van tegenwoordig.

Als je eenmaal op een map een auto tot je beschikking krijgt dan merk je wel direct op dat hier geen moeite voor is gedaan. Die auto vliegt echt alle kanten op en voelt super houterig aan. Ik deed hierdoor als snel dingen liever te voet ook al duurde het dan wat langer. Verhaaltechnisch volgt het ook de voorgaande games. Dit bedoel ik in de zin dat het een prima verhaal is, maar dat je geen diepgang moet verwachten. Het verklaart voldoende, maar het is wel redelijk voorspelbaar. De voiceacting is lekker gritty met een zwaar Russische ondertoon, waaraan je wel merkt dat dit niet de beste stemacteurs zijn geweest. Absoluut niet storend, maar het valt wel erg op. De AI van de game is verder wel heel sterk. Waar je vroeger vast zat in de tunnels zit je nu in open gebieden en zul je ook echt geflankt gaan worden. Een totaal andere beleving voor Metro, dus even wennen.

Metro Exodus is een game die het nu eens over een andere boeg gooit dan we gewend waren. Het voegt absoluut iets toe aan de gamefranchise, maar behoud ondertussen genoeg herkenning voor de hardcore fans. Het blijft lekker creepy aanvoelen en je houdt de neiging om constant over je schouder te kijken en checken of je magazijn nog wel genoeg kogels bevat. Er zitten wat schoonheidsfoutjes in, maar de game blijft absoluut solide spelen. Houd je van Metro, dan mag je deze game absoluut niet overslaan.

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen