Hyrule Warriors: de definitieve strijd kan losbarsten!

Hyrule Warriors: de definitieve strijd kan losbarsten!

Wederom een remake, maar wel weer een dijk van een game

Vorig artikel Volgend artikel

Onlangs kwam Hyrule Warriors: Definitive Edition uit voor de Nintendo Switch. Dit is wederom een remake van een game die in 2014 ook al voor de Wii U uit kwam, net zoals titels als Mario Kart 8 Deluxe en Donkey Kong: Tropical Freeze. Zoals de titel al suggereert zit in deze editie wel alle DLC, extra kostuums en zelfs content uit de 3DS versie. Tijd om nog eens terug het strijdveld te betreden dus.

De meeste gamers zullen het spel wel kennen of op zijn minst weten waar het in basis om draait. Het is een variant van Dynasty Warriors, maar dan volledig in een Zelda thema, met diverse karakters en omgevingen uit diverse Zelda games. Verwacht echter geen Zelda gameplay, want in Hyrule Warriors draait het gewoon om hakken, hakken en nog eens hakken.

The horde is coming

In basis speel je elk level op een map met diverse vijanden en structuren. Aan jou de taak om stukken van de map te veroveren om verder te raken en om de aanval van de monsters af te slaan. Deze kunnen op hun beurt ook weer delen van de map terug veroveren. Je zult dus goed moeten opletten (en wisselen tussen karakters) waar jij het hardst nodig bent op het slagveld. Meer dan eens liet ik mijzelf afleiden door een wat groter ogend monster en lag daar zwaar mijn focus op. Dat dit monster wat doelloos rond rende boeide me niks. Hakken!!! Murder, death, kill!!!

Helaas kon door mijn verkeerd geplaatste focus de vijand met kleine hordes monsters zo snel enkele delen van de map terug veroveren waardoor ik in het nadeel kwam. Het is dus flink opletten en strategisch nadenken, ondanks dat het in eerste oog op slag een simpele hack/slash game lijkt. Gelukkig blijven de controls redelijk simpel, wat dan wel weer fijn is.

Sterrencast

Je krijg tijdens de gevechten namelijk ook nog te maken met een soort side-quests waarmee je powerups of waardevolle artefacten kunt verzamelen. Het instinct roept dat je dan natuurlijk meteen alles moet laten vallen, want gratis power ups for the win! Maar ook hier is het weer gewoon koel blijven en nadenken of het de moeite is. Zo is het tijdens de game constant balanceren tussen je keuzes voor verdedigen van je punten op de map of toch pushen voor de aanval. Dit zorgde bij mij in ieder geval dat de game me steeds bleef boeien en er voldoende uitdaging in zat.

Wat de game dan extra tof maakt is dat je met een bijzonder grote cast van Zelda figuren kunt spelen. Link, Prinses Zelda, Darunia, impa en ga zo nog maar even door. In totaal zijn er 31 karakters , waarvan er 16 vanaf de start beschikbaar zijn en de rest vrijgespeeld kan worden. Allemaal hebben ze zo hun eigen special moves om vijanden mee te verslaan of zelfs volledige delen van een map te clearen met een superaanval. Deze aanvallen zien er natuurlijk weer bijzonder spectaculair uit. Zelfs die van de karakters waar je het niet van verwacht, omdat ze normaal zo vredelievend waren in de Zelda-games, en dat geeft een bijzonder, toch iets wat raar, bevredigend gevoel.

Buiten de normale campaign modus heb je nog de adventure modus waar je echt bijzonder veel uren aan kwijt gaat zijn. Dit zijn extra gebieden die weer verdeeld zijn over levels en die qua thema putten uit diverse Zelda games. In principe is de gameplay hetzelfde als in de normale game, maar je krijgt extra opdrachten of beperkingen opgelegd die zorgen voor een flinke dosis extra uitdaging. In deze modus is er ook flink wat vrij te spelen en dus zeker de moeite om eens in te duiken.

1

Splitscreen!

In de Wii U versie was local multiplayer al wel mogelijk door iemand op de tv en de ander op de Wii U pad zelf te laten spelen. Met de Switch versie is het nu echter mogelijk om gewoon op een scherm in split screen te spelen. Op tv is dit superhandig, maar op de Switch zelf zou ik het niet aanraden, voor logische redenen qua actie en volumes van vijanden die op je scherm verschijnen. Hier zit gelijk ook een klein schoonheidsfoutje. Juist door het vaak grote aantal vijanden die op je scherm getoverd worden merk je dat de Switch hier moeite mee heeft en de game soms even hapert. Niets gamebrekends, maar soms wel hinderlijk.

Verder ziet de game er grafisch gewoon prima uit voor een remake. Je moet geen current-gen graphics verwachten, maar het lijkt allemaal wel een beetje opgepoetst. Als je de game al eerder op de Wii U hebt gespeeld is het wellicht niet de moeite om de game nogmaals te kopen tegen de volle prijs, ondanks de extra karakters en items. Heb je de game nog nooit eerder gedaan en hou je van dit genre dan kan ik de game absoluut aanraden.

[Afbeeldingen © Nintendo]

Meer content

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies