Gaming25.09.2015

​Gamificatie – het beste uit twee werelden: leuker werk én besparingen voor bedrijven


We leven in een maatschappij waarin we als mens verwend zijn op het gebied van entertainment. We hoeven ons tegenwoordig nooit te vervelen; door middel van streaming-services kunnen we op elke willekeurige plek en op elk moment van de dag van duizenden films, series en muzieknummers genieten. Onze smartphones weten wat we leuk vinden, waar we heen willen en hoe we reizen. Reclames zijn gericht op een maximaal effect voor ons als individu. En we hebben toegang tot eindeloos veel games. Alles is gepersonaliseerd en vermakelijk. Alles behalve werk.

Hoewel veel mensen met plezier naar hun werk gaan, is het toch ook vaak een verplichting. We besteden een derde van ons leven aan werk terwijl het lang niet altijd leuk en uitdagend is. Waarom is werk ook niet gewoon leuk, vermakelijk en prikkelend? Gelukkig is er een manier op dat te bereiken, namelijk met gamificatie. Gamificatie is het gebruiken van game-elementen in de echte wereld om problemen op te lossen die met motivatie en gedrag te maken hebben.

Enkele jaren geleden gingen we anders naar games kijken. Waarom zijn mensen duizenden uren bezig met een digitaal spel? Waarom vergeten mensen te eten door games? Waar komt dat vandaan? Simpel gezegd, games zijn motiverend. Alles binnen een game is zo gemaakt dat jij je als hoofdpersoon altijd goed voelt en gemotiveerd bent om door te gaan. Dit komt door allerlei mechanieken die games gebruiken (ook wel game-mechanieken genoemd). Zulke mechanieken zorgen ervoor dat je niet wil stoppen en altijd gemotiveerd bent om door te gaan. Denk bijvoorbeeld aan puntensystemen die spelers belonen voor het vertonen van gewenst gedrag. Of leaderboards die competitiegevoel aansporen binnen een spel met meerdere spelers. Als we zulke mechanieken in real-life zouden kunnen toepassen, zou het ervoor kunnen zorgen dat werknemers ook op de werkvloer gemotiveerder zijn en meer plezier aan hun werk beleven. Dit noemen we ook wel gamificatie.

Het toevoegen van game-mechanieken in hun dagelijkse leven middels gamificatie creëert toegevoegde waarde voor mensen; het maakt het uitvoeren van taken leuker. Nu denken de meeste lezers wellicht dat ze geen ervaring hebben met gamificatie. Echter, waarschijnlijk is een grote meerderheid in hun dagelijkse leven echter al eens in aanraking geweest met gamificatie zonder dat ze dat door hadden. De volgende twee voorbeelden maken dit duidelijk.

Veel hardlopers zullen ongetwijfeld een app gebruiken om hun sessie vast te zetten. Zulke apps geven vaak feedback terug in de vorm van punten. Uiteindelijk eindig je in een ranglijst met al je vrienden, zodat jekunt zien of je beter of slechter bent dan zij. Een simpele vorm van competitie die zeer motiverend is om te blijven hardlopen.

Of denk bijvoorbeeld ook aan LinkedIn. In de opstartfase van het platform, maakten mensen een account aan en kwamen verder nooit op de website. De introductie van mechanieken als “Profile Strength” en “Endorsements” hebben ervoor gezorgd dat gebruikers de site vaker bezoeken. Zulke simpele methoden voor feedback hebben LinkedIn erg geholpen met hun omzet. Bedrijven kunnen gamificatie inzetten om medewerkers te motiveren en te trainen door spelelementen toe te voegen aan hun dagelijkse werk. Een voorbeeld hiervan is het motiveren en trainen van chauffeurs om hen zuinig te laten rijden. Veel logistieke bedrijven hebben hier baat bij, aangezien besparing op benzinekosten tot miljoenen kan oplopen. Er zijn meerdere initiatieven om dit te bereiken door middel van gamificatie. Sommige autofabrikanten gebruiken bijvoorbeeld een klein boompje in hun dashboard dat groeit als je zuinig rijdt en sterft als je dit niet doet. De bestuurder krijgt deze simpele feedback op zijn rijgedrag direct te horen, waardoor hij zijn rijgedrag kan aanpassen. Andere initiatieven werken met smartphone apps. De bestuurder krijgt informatie te zien op zijn smartphone omtrent zijn rijgedrag. Zo kan hij nagaan of hij goed of slecht optrekt, wat zijn gemiddelde toerental is, of hij zijn auto goed laat uitrollen, hoe hard hij remt en nog veel meer. De smartphone meet allerlei parameters door middel van sensoren en GPS en beoordeelt en beloont de bestuurder na elke rit. Zulke beloningen bestaan vaak uit badges die laten zien dat jij een doel hebt bereikt. Uiteraard kan de bestuurder zichzelf ook vergelijken met vrienden en collega’s om te zien of hij beter rijdt. Dit stimuleert competitie, wat een grote motivator kan zijn.

Als een bedrijf een “human focused” probleem heeft, kan het hoogstwaarschijnlijk opgelost worden door middel van gamificatie. Er zijn risico’s want er is veel kennis nodig om het design en de implementatie te maken. Maar het kan bedrijven veel opleveren: gemotiveerd personeel, minder schade en meer omzet.

Dus…wat kan gamificatie voor jou betekenen?

Deze blogpost is geschreven door Alexander Chatzizacharias, Software Engineer en Gamification Designer bij CGI.

[Afbeelding: © JeremyWhat – Fotolia.com]

Verder lezen over Gamification

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

Zeeman is niet vies van een marketingstunt en opent een eigen virtuele winkel in Roblox tijdens de Fashion Week om het probleem van jongeren die veel geld uitgeven aan luxe merken in online videogames aan de kaak te stel...

Marketing27.02.2024

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Navigatie-app Waze is een stukje beter geworden, want je kunt nu in plaats van naar een auto kijken kiezen voor Warthog of Ghost uit de bekende gameserie Halo. De Microsoft-shooterserie met hoofdrolspeler Master Chief is...

Automotive04.08.2021

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

Gamification wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet. Niet alleen in de wetenschap, het onderwijs en bij politiek-maatschappelijke kwesties is gamification een handige manier om mensen het laatste duwtje in de juiste ric...

Marketing24.11.2020

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Black Friday is een paar jaar geleden overgewaaid vanuit de Verenigde Staten naar Nederland en gaat een steeds grotere rol spelen in de (online) retail wereld. Je kunt er als winkelier, maar ook als consument haast niet...

Marketing09.11.2020

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Nog even en dan staan de feestdagen voor de deur. Voor veel online marketeers is het dan ook weer de vraag: ‘op welke originele manier kan ik mijn producten of diensten tijdens de feestdagen onder de aandacht brengen b...

Marketing02.11.2020

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Gamification en online marketing: de perfecte match!

De afgelopen jaren maakt gamification een opmars als effectief marketingmiddel in bijvoorbeeld het onderwijs, de politiek en handhaving in de openbare ruimte. Maar ook in de online wereld worden spelelementen steeds vake...

Marketing26.10.2020

Gamification en online marketing: de perfecte match!

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

In de wetenschap, het onderwijs en in de marketing wordt gamification volop ingezet. Door gamification in te zetten voor je bedrijf of merk is het mogelijk om te zorgen voor meer conversies, naamsbekendheid en engagement...

Marketing19.10.2020

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Boekhouden is nou niet bepaald een hobby voor de meeste mensen. Software-ontwikkelaar Informer heeft precies voor die groep, die vaak bestaat uit ZZP'ers en andere kleinere ondernemers uit het MKB, hun boekhoudsoftware a...

Online09.10.2017

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Informer helpt ondernemers door ze te laten spelen