Gaming15.04.2014

Ook onderwijs ziet brood in gamification


Binnen marketing is gamification al veel langer een hot topic. Maar ook binnen het onderwijs biedt game-based learning, zoals gamification ook wel genoemd wordt, kansen. Games groeien uit tot een leerzame en serieuze bezigheid. Het biedt immers talloze kansen om lesmateriaal interactief aan te bieden.

Gamification staat voor het gebruik van (veelal online) spelprincipes en speeltechnieken in een andere context en omgeving. Deze technieken worden ingezet om de ervaring van gebruikers te verbeteren. Binnen het onderwijs wordt daarmee een veel hogere mate van betrokkenheid van de leerlingen gerealiseerd, dan met conventioneel lesmateriaal mogelijk is. Verbetering van het leerrendement, daar gaat het om.

ook-onderwijs-ziet-brood-in-gamification.jpg
ook-onderwijs-ziet-brood-in-gamification.jpg

Waardevolle data uit gamification
Met game-based learning is het mogelijk om systematisch en op data gedreven onderwijs aan te bieden. Het stelt leerlingen in staat om op een creatieve en intuïtieve manier studiemateriaal op te nemen. Door gebruik te maken van educatieve games beklijft de lesstof beter dan door simpelweg uit ‘t hoofd leren van de theorie. Een bijkomend voordeel is dat een gamification platform nauwkeurig registreert wat een leerling doet. Wat is het klikgedrag en welke onderwerpen interesseren de leerling het meest? Via kliks, prestaties en beloningen zijn leerlingen met de systematiek van het spel verbonden, en daaruit worden verschillende educatieve inzichten gehaald, wat de leraar waardevolle informatie biedt.

In 1996 maakte Professor Richard Bartle een overzichtelijk karakterprofiel van gamers:

1. Achievers, gaan vooral graag de competitie met zichzelf aan,
2. Explorers, zijn de avonturiers en pluizen ieder hoekje binnen de game uit,
3. Socializers, spelen vooral omdat zij daar hun vrienden ontmoeten,
4. Killers, willen koste wat kost de ander verslaan en zoveel mogelijk punten scoren. 

Net zoals bij de vier leerstijlen van David Kolb, heeft iedereen een combinatie van deze vier profielen in zich. Het is logisch dat het ‘Killer’-profiel binnen scholen omstreden is. Maar de mogelijkheden van de andere drie elementen die games aantrekkelijk maken (jezelf verbeteren, op onderzoek uitgaan en met andere samen zijn), zijn bijna eindeloos.

bartle.jpg
bartle.jpg

Hoe Minecraft het klaslokaal veroverde

Mooi voorbeeld van een online game die haar intrede binnen het onderwijs maakt is Minecraft. Rond 2009 trok Minecraft in no-time een werkelijk ongekende omvang aan gamers van alle leeftijden aan. Het spel is volledig op de gebruiker aanpasbaar en biedt allerlei flexibele ervaringen waarvan iedere speler kan genieten. Hou je van bouwen en architectuur? Dan kom je met Minecraft net zo goed aan je trekken als wanneer je monsters wilt verslaan. Het spel wordt steeds vaker ingezet tijdens lessen wiskunde, geschiedenis en technologie en wetenschap.

Minecraft in de klas
Foto van
MindcraftEDU home page

Andere interessante voorbeelden van serious games zijn:

  • Meesters van Macht, waarmee kinderen via opdrachten kennis over natuurkundige verschijnselen opdoen,
  • De Brokkenfabriek, een methode om kinderen te leren rekenen met breuken en procenten,
  • Playfit, gaat de strijd aan met zittend lesgeven en laat studenten wiskunde opgaven oplossen door patronen te lopen.

Confucius had gelijk
Hebben de traditionele onderwijsmethodieken binnenkort afgedaan en gaan leerlingen straks massaal aan de spelletjes? Uiteraard niet, maar geen gebruik maken van een leermethode die jongeren van nature zo aanspreekt als games is een gemiste kans. En Confusius had het ruim 2.500 jaar geleden niet mooier kunnen zeggen: “Vertel me iets en ik zal het vergeten, laat me iets zien en ik zal het misschien onthouden, maar betrek me erbij en ik zal het begrijpen!

Deze post is geschreven door Hélène van Baardwijk, Communication & Event Manager bij Econocom Nederland.

Verder lezen over Gamification

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

Zeeman is niet vies van een marketingstunt en opent een eigen virtuele winkel in Roblox tijdens de Fashion Week om het probleem van jongeren die veel geld uitgeven aan luxe merken in online videogames aan de kaak te stel...

Marketing27.02.2024

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Navigatie-app Waze is een stukje beter geworden, want je kunt nu in plaats van naar een auto kijken kiezen voor Warthog of Ghost uit de bekende gameserie Halo. De Microsoft-shooterserie met hoofdrolspeler Master Chief is...

Automotive04.08.2021

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

Gamification wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet. Niet alleen in de wetenschap, het onderwijs en bij politiek-maatschappelijke kwesties is gamification een handige manier om mensen het laatste duwtje in de juiste ric...

Marketing24.11.2020

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Black Friday is een paar jaar geleden overgewaaid vanuit de Verenigde Staten naar Nederland en gaat een steeds grotere rol spelen in de (online) retail wereld. Je kunt er als winkelier, maar ook als consument haast niet...

Marketing09.11.2020

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Nog even en dan staan de feestdagen voor de deur. Voor veel online marketeers is het dan ook weer de vraag: ‘op welke originele manier kan ik mijn producten of diensten tijdens de feestdagen onder de aandacht brengen b...

Marketing02.11.2020

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Gamification en online marketing: de perfecte match!

De afgelopen jaren maakt gamification een opmars als effectief marketingmiddel in bijvoorbeeld het onderwijs, de politiek en handhaving in de openbare ruimte. Maar ook in de online wereld worden spelelementen steeds vake...

Marketing26.10.2020

Gamification en online marketing: de perfecte match!

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

In de wetenschap, het onderwijs en in de marketing wordt gamification volop ingezet. Door gamification in te zetten voor je bedrijf of merk is het mogelijk om te zorgen voor meer conversies, naamsbekendheid en engagement...

Marketing19.10.2020

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Boekhouden is nou niet bepaald een hobby voor de meeste mensen. Software-ontwikkelaar Informer heeft precies voor die groep, die vaak bestaat uit ZZP'ers en andere kleinere ondernemers uit het MKB, hun boekhoudsoftware a...

Online09.10.2017

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Informer helpt ondernemers door ze te laten spelen

Verder lezen over Onderwijs

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Logitech heeft voor de Benelux de Logitech Learn uitgebracht: dat zijn bedrade headsets die op maat zijn gemaakt voor jonge leerlingen. Vooral om hen te helpen gefocust te blijven, langdurig te studeren en optimaal klaar...

Gadgets05.04.2023

Dit is de ideale headset voor jonge leerlingen & onderwijsinstellingen

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Het metaverse wordt tot nu toe vooral in verband gebracht met vermaak en retail, maar er is nog een andere belangrijke functie die het metaverse straks heeft: educatie. Om die reden is het fantastisch dat er straks leven...

Metaverse04.03.2022

Waarom mammoeten belangrijk zijn voor het metaverse

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

Apple onthult nieuwe middelen voor basisschoolleerlingen en -leerkrachten, zoals de nieuwe activiteitengids ‘Iedereen kan programmeren: voorschoolse en vroegschoolse educatie’. Daarmee strekt het aanbod programmeerle...

Technology08.10.2021

Apple onthult nieuwe middelen om op de basisschool te leren programmeren

en inclusieve apps te leren ontwerpen
BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

De Engelse staatsomroep BBC gaat iets unieks doen. Vanaf maandag 11 januari zal het kinderkanaal van de BBC (CBBC) drie uur durende basisschool-tv uitzenden om ervoor te zorgen dat alle kinderen naar educatieve programma...

Nieuws06.01.2021

BBC maakt kindertelevisie met als doel thuisonderwijs

Volgt de NPO ook?
Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

Tijdens COVID-19 hebben we meer dan twee miljoen thuisexamens mogelijk gemaakt. Die toetsen hadden anders niet kunnen plaatsvinden. Partners zijn niet alleen universiteiten, maar vooral ook het bedrijfsleven en leveranci...

Online08.12.2020

Hybride examens en toetsen worden in 2021 gemeengoed

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs

Zo'n 35 schrijvers, onder wie Adriaan van Dis, Ellen Deckwitz, Splinter Chabot, Kluun, Paul van Loon, Manon Sikkel, Alex Boogers en Tommy Wieringa, pleiten voor een radicaal andere aanpak van leesonderwijs. En daar is ha...

Media29.10.2020

35 bekende schrijvers pleiten voor andere aanpak leesonderwijs

NPO Zappelin komt met oplossing voor kinderen zonder laptop of tablet

Inmiddels groeit de creativiteit in geheel Nederland als het gaat om onderwijs. Scholen, ouders, overheden en onderwijsinstanties werken aan oplossingen. Wat iedereen duidelijk deelt is de zorg en aandacht en de zorgen v...

Online02.04.2020

NPO Zappelin komt met oplossing voor kinderen zonder laptop of tablet

Extra Schooltv-programmering op themakanaal
Google Classroom maakt het moeilijker voor studenten om te spieken

Google Classroom is een tool van Google die helpt bij het maken, beoordelen en verdelen van toesten en opdrachten. Met Google Classroom kunnen leraren en leerlingen ook met elkaar in contact komen. Niet meer spieken Goo...

Social Media26.06.2018

Google Classroom maakt het moeilijker voor studenten om te spieken