Fallout 76: Magere bèta test

Fallout 76: Magere bèta test

Met zeer frustrerende PVP gevechten

Vorig artikel Volgend artikel

Ook wij waren uitgenodigd om deel te nemen aan de Fallout 76 bèta test. In eerste instantie hebben we dit laten schieten gezien Bethesda in al hun wijsheid had besloten om de testservers tussen 01:00 en 05:00 s’nachts open te zetten voor Europa. Gelukkig kwam er nog een tweede test en konden we ook een keer op een schappelijke tijd inloggen. Natuurlijk is een bèta test van een game zoals Fallout ondoenlijk in een paar korte uurtjes, maar we wilden toch even aan de game proeven.

In Fallout 76 wil Bethesda de brug slaan naar een online component in hun doorgaans singleplayer games. Bethesda is goed in het brengen van grote open werelden waar praktisch alles in kan. Echter was de wereld verder altijd gevuld met NPC’s. Daar komt met Fallout 76 nu dus verandering in.

De game speelt zich af in de ontwikkelaars apocalyptische versie van West-Virginia. De game begint verder ook zoals je gewend bent van de Fallout-games, want ook hier ontwaak je in een Vault, maak je een character aan (waar best veel opties in mogelijk zijn) en trek je de wijde wereld in. Je krijgt weer een shitload aan quests voorgeschoteld en aan jou de taak om een eigen basis te vestigen en lekker de quests af te lopen. Qua besturing en menu’s ziet en voelt het er precies uit zoals je in voorgaande Fallout games gewend bent trouwens, wat wel fijn is.

Vechten!

En dan zie je opeens een andere speler van vlees en bloed. Uiteraard (ik tenminste) ren er direct op af en begin op hem in te slaan, want pvp, dus vechten. Nou nee, zo werkt dat niet. Allereerst moet je level vijf worden voordat je überhaupt mag gaan pvp’en. Je wordt dus verplicht eerst even een uurtje of twee wat missies te gaan doen (dit is gelijk een soort tutorial om de game te leren kennen in basis) en daarna kon je los! Oh wacht, nog niet. Het irritante aan pvp in Fallout 76 is namelijk dat de andere speler het een soort van moet goedkeuren. Als je op iemand inhakt of schiet gaat er echt maar een fractie van zijn leven af. Je doet dus praktisch geen schade. Pas als de andere terug aanvalt gaan de zijwieltjes eraf en doe je allebei max schade op elkaar.

Op zich een goede manier zou je zeggen, maar het werkt gewoon irritant. Als ik bijvoorbeeld vijf keer op iemand schiet en geen schade doe dan moet mijn pistool herladen en dat duurt even. Als de andere dat afwacht en op dat moment gaat terug aanvallen ben je de sjaak. Wat hierin ook niet meehelpt, is dat de melee aanvallen echt ruk werken. Het kost veel tijd en het voelt heel houterig. Gelukkig werkt het met de schietwapens stukken beter.

Trollen

Voor de mensen die geen pvp willen doen werkt het weer anders. Het is fijn dat je praktisch geen schade oploopt, maar het is een feit dat er zat trollen zullen zijn die je gewoon non-stop gaan achtervolgen en jouw best een half uur willen gaan slaan. Zo moet je uiteindelijk wel steeds een beetje bijhealen en verspil je materialen. Dit gaat ook wel een dingetje zijn bij de openbare craftbenches, want als deze in gebruik zijn door een ander kun jij er niks meer mee doen. Wacht maar tot iemand dus de bench in gebruik heeft en even gaat douchen ondertussen. Oooh, good times.

Wat altijd vrij centraal stond in Fallout games was het V.A.T.S. systeem wat de tijd vertraagde en je op specifieke delen van een vijand kon mikken. Dat kan natuurlijk niet in een online game dus hebben ze nu nog wel steeds het V.A.T.S. in gebruik, maar werkt het meer als een lock-on systeem en geeft het in cijfers een berekend percentage van schade aan. Dit verandert terwijl de vijand beweegt of achter een schuilplekje gaat zitten.

Ook het perk systeem is weer terug, maar gebruikt nu een andere manier met kaarten. Je kunt binnen de perktree nu diverse abilities activeren naar gelang je dit zelf wilt. Niet wereldschokkend, maar werkt wel goed en geeft veel opties. Verder kun je tijdens het verkennen van de wereld weer een globale main story doorlopen, duizend-en-een sidequests oppakken maar zijn er ook daily public events waar je veel punten en credits mee kunt verdienen.

Qua graphics, tja. Moeten we het daar nog over hebben bij de huidige Bethesda games? De engine is op zijn laatste benen aan het lopen en dat zie je er helaas ook in Fallout 76 flink aan af. Tijdens de bèta waren er helaas ook nog best wat framedrops te zien, maar hopelijk krijgen ze dat gefixt voor de release.

Om eerlijk te zijn loop ik na het spelen van de bèta niet warm voor de game. Ik ben best een Fallout fan, maar het voelt niet als een echte Fallout game, en komt helaas ook niet goed uit de veren als een leuke pvp game. Het is voor Bethesda natuurlijk een uitstapje in een nieuwe wereld, maar het pakt gewoon nog niet zo lekker uit.

Meer content

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies