Gaming23.11.2018

Fallout 76: Apocalyptisch slecht


Hoe een solide singleplayer game een magere multiplayer game werd

Fallout is zo’n typische serie wat helemaal je ding is of helemaal niet. Het is een game die een behoorlijke fanbase heeft en die de laatste paar games geen echte veranderingen in gameplay meer heeft meegemaakt. Het zijn altijd grote open werelden die volledig waren toegespitst op single player campaigns en al jouw acties hadden ergens invloed op. Nu heeft Bethesda bedacht dat het wel tof zou zijn deze open wereld online te brengen en jou met andere gamers in die open wereld te laten spelen. Hoe dit heeft uitgepakt? Lees vooral verder.

De game begint zoals praktisch elke andere Fallout titel. Je wordt wakker in een atoombunker, maakt je karakter aan, wandelt wat rond terwijl je een kleine tutorial volgt en je stapt de wijde wereld in. so far, so good. Terwijl je door de apocalyptische wereld loopt en wat missies gedaan hebt zul je snel genoeg wat andere spelers tegenkomen. Ook prima, want dit was ook de bedoeling. Maar toch merk je gaandeweg dat deze game niet echt aanvoelt als een Fallout game. Het is lastig te omschrijven, maar het voelt een beetje alsof je een Rolex om je pols hebt hangen, die er 100% uitziet als een Rolex, maar waarvan je stiekem weet dat het eigenlijk toch geen Rolex is. Maar waar ligt dat dan aan?

plaatjex2
plaatjex2

Niet geschikt voor online?
Zoals ik zeg is het niet simpel te omschrijven en is het wellicht meer gevoel dan feit, maar ik heb sterk de indruk dat de Fallout beleving gewoon simpelweg niet werkt online. Eerder zei ik al dat de game normaal draait om een epische single player campaign waar je keuzes echt uitmaken. Nu zijn er nog altijd keuzes in de game die impact hebben, maar zijn het niet meer enkel jouw keuzes, maar ook die van 23 andere spelers die op de server zijn ingelogd. Het kan voorkomen dat door de acties van anderen ineens hele delen van de map ontoegankelijk worden, wat nogal klote is als jij daar net bezig was. Ook zul je vaak genoeg spelers tegen gaan komen die het vooral leuk vinden om jou te irriteren in je spel waardoor de beleving drastisch om zeep geholpen wordt. Tuurlijk, er zijn ook spelers die samen willen spelen en dit kan soms best leuke momenten opleveren of net dat beetje extra mankracht wat je nodig hebt om een vijand te verslaan, maar deze momenten zijn voorlopig erg schaars helaas.

Dit brengt me direct op het volgende probleem. Fallout 76 is in principe gewoon nog wel solo te spelen hoor, dus je kunt gewoon lekker proberen je eigen ding te doen. Echter is het in online games zoals dit natuurlijk vaak wel zo dat je de endgame content nooit alleen kunt doen. Zo wordt je dus toch gedwongen om met anderen te spelen of loop je het risico buitengesloten te worden van grote delen content of delen van de map waar je simpelweg alleen niet overleefd. Als je dit dus betrekt op een game die normaal gefocust is op single player en de multiplayer nu gewoon niet lekker uit de verf komt heb je wel een probleem. Verder is het ook een probleem dat de game voor solo spelers niet genoeg diepgaande quests heeft. Het voelt meer aan als een opeenvolgende serie van side-quests dan dat je grote overkoepelende verhalen hebt zoals in de echte single player Fallout Games.

Grote lege wereld
Dat je met maximaal 24 spelers per server speelt doet de game ook geen goed. De map is namelijk vrij groot en er gaan soms uren in de game voorbij dat je totaal geen menselijke spelers tegen komt. Je kunt ze wel allemaal zien op de map dus je kunt ze natuurlijk wel gaan zoeken, maar in mijn beleving zou het aantal spelers per server wel omhoog mogen. Het communiceren onderling is wel handig gedaan door Bethesda. Als je eenmaal in een groepje zit kun je natuurlijk gewoon voicechatten met elkaar of typen, maar voor snelle communicatie is er een keuzewiel met een aantal emotes om de meeste basis zaken wel snel duidelijk te kunnen maken.

Vanuit eerdere games waren we al gewend dat je een hele hoop kan verzamelen om wapens en voedsel mee te bereiden. Je inventory was soms gigantisch en in Fallout 76 is dit nog erger gemaakt. In plaats van de standaard levenskracht, munitie en straling levels die je in de gaten moest houden komt daar nu ook honger, dorst en ziekte bij kijken. Dit moet allemaal gemanaged worden en hiervoor heb je nog meer materialen nodig dan vroeger waardoor je al snel zoveel meeneemt dat je snelheid van lopen echt drastisch afneemt. Je kunt je voorwerpen nu wel deels in een C.A.M.P plaatsen waar enkel jij bij kunt, maar het is verre van ideaal. Je kunt een C.A.M.P eenmalig bouwen en hier rond een soort basis bouwen. Je kunt deze voor een fee van bottlecaps ook verplaatsen mocht je dit willen. Waarom weet ik niet ivm je gewoon kunt fasttravellen, maar het kan.

plaatjex1
plaatjex1

SPECIAL is tof
In de beta-preview had ik al benoemd dat de pipboy minder opties heeft dan we gewend zijn en dat het V.A.T.S systeem niet meer werkt zoals we het willen. In de single player game vertraagde deze de tijd zodat je echt gericht aanvallen kon doen, maar in een online game waar je tegen andere personen vecht, kan dit natuurlijk niet. Het laat nu enkel een soort van hitpercentage zien, maar het is meer een gadget dan dat het iets toevoegt. Ook kan Bethesda natuurlijk niet achter blijven als het om micro-transacties gaat. De game kent een virtueel betaalmiddel genaamd Atoms. Je kunt deze verdienen in de game (zij het traag), maar uiteraard ook kopen voor echt geld. Je kunt er voorlopig cosmetische items mee kopen, maar er zijn al plannen om ook craftitems te gaan verkopen.

Wat wel een verbetering is aan Fallout 76 is dat het leveling systeem (S.P.E.C.I.A.L) wel heel goed werkt en eigenlijk beter is dan in de singleplayer games. Je kunt veel diepgaander je perks en skill managen en diverse perks combineren met elkaar. Qua het ontwerp van de wereld zelf zit het ook wel goed. De omgeving is nooit saai en ademt het typische Fallout sfeertje. Grafisch blijft de game echter nog steeds flink achter bij games van deze tijd en je merkt dat de engine echt op zijn laatste benen loopt. Qua combat is er nog wel wat te zeuren. Het schieten met wapens (zeker in de fps modus) werkt op zich prima. Het probleem zit het in de melee combat. Dit voelt op de een of andere manier heel traag aan en soms mis je een slag sporadisch terwijl je recht tegenover je vijand staat.

Fallout 76 is in mijn ogen een experiment. Bethesda heeft geprobeerd hun goede singleplayer game om te bouwen naar een multiplayer game. Voorlopig vind ik dat dit nog niet goed uit de verf komt, maar er is altijd nog hoop dat ze zaken gaan aanpassen in patches om het recht te trekken. Dit hebben we al veel vaker gezien en kan een game soms echt redden. Voor dit moment valt de game echter tussen wal en schip en vindt het geen aansluiting bij de hardcore Fallout fans, maar levert het ook geen MMO beleving zoals andere spellen in dit genre dat wel goed brengen. De tijd gaat het leren of dit wel of geen succes wordt voor Bethesda, maar tot die tijd sluit ik mijzelf op in een vault. Maak me maar wakker als de game gefixt is….

Robin Sprokkereef

Robin speelt alles wat los en vast zit zo lang hij zich kan herinneren. Heeft een passie voor PC's, motors en reizen