​Call of Duty: Warzone is populair: al 15 miljoen spelers

​Call of Duty: Warzone is populair: al 15 miljoen spelers

Vorig artikel Volgend artikel

Eerder deze week verscheen eindelijk het Call of Duty-antwoord in het battle royale-genre op consoles: Call of Duty: Warzone. Activision Blizzard wil duidelijk de strijd aangaan met Epic’s Fortnite en Respawns Apex Legends. En dat doet het met succes.

Call of Duty: Warzone

Nu is Call of Duty: Warzone nog lang niet zo groot als Fortnite met 250 miljoen spelers, en zelfs niet als Apex Legends dat 70 miljoen spelers telt, maar slechts drie dagen na release worden hoge spelersaantallen gemeten. 15 miljoen gamers hebben Warzone gespeeld en dat betekent tenminste dat het spel meer groeit dan Apex Legends, dat in de eerste drie dagen na release op het evenzo indrukwekkende maar wel lagere 10 miljoen uitkwam.

15 miljoen spelers

In de eerste 24 uur nadat het gratis spel verscheen waren er zes miljoen spelers online en dat is in drie dagen dus al dik verdubbeld. Er zijn ook al diverse platformen waarop Call of Duty: Warzone speelbaar is: PlayStation 4, Xbox One en pc. Er is al een andere Call of Duty-game op smartphones beschikbaar.

Dit is ook een battle royale-titel, genaamd Call of Duty Mobile. Dit telt op Android al 50 miljoen downloads. Kortom, Call of Duty kent qua battle royale-aanbod een splitsing tussen console en mobile, terwijl bijvoorbeeld Fortnite dit niet heeft. Die game is op zo’n beetje alle denkbare platformen beschikbaar.

Battle Royale

Battle royale is een genre dat zich laat inspireren door bijvoorbeeld de Japanse film Battle Royale, waarin een groep jongeren op een eiland wordt gedropt en uiteindelijk elkaar moet afmaken tot er één iemand overblijft. Of het populairdere The Hunger Games.

Inmiddels is battle royale een apart genre geworden in de gamewereld. Het gaat vaak gepaard met een free-to-play-verdienmodel. Gamers kunnen het spel gratis downloaden, maar betalen wel geld voor upgrades en cosmetische aanpassingen. Dat is meteen waar het genre veel kritiek krijgt: niet alle gamers vinden het eerlijk dat iemand die ‘rijker’ is ook meer kansen heeft om zijn personage beter te maken.

Daarom komen er ook veel battle royale-spellen uit waarin je alleen kunt betalen voor cosmetische items waarmee je je personage er anders uit laat zien of waarmee je kunt zorgen dat je personage een ander dansje doet als hij of zij iemand succesvol heeft omgelegd.

Laura Jenny

Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven,...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies